HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Linux ALSA multikanal hjälp önskas (Ubuntu)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
martinsson Posted - 2008/12/01 : 13:06:22
Hej på er o överdängare

Jag har ett bekvämt och intressant litet "problem" för er att lösa (medelst största enkelhet kan en förmoda).

Min dator som jag har nöjet att köra Ubuntu 8.04 LTS (LINUX) på är ansluten analogt direkt till 2st slutsteg från AudioPro vid namn M.7, dessa små godingar kan konfigureras till 2/3/4 kanaler.

Steg 1 har hand om höger/vänster fram samt höger/vänster bak, dvs 4 kanaler a 45W vardera.

Steg 2 har hand om center och sub, alltså 2 kanaler och då med 90W till vardera högtalare.

Stegen är inställda så att de trotts sina olika effekter ger samma volym i alla kanaler.

Då mina högtalare (även de från AudioPro) är små, image 12 fram och bak samt image 22 som center, så behövs alltså en passiv sub att komplettera med (skall byggas inom kort) (tappat horn med största sannolikhet) (hej circlomanen) :)

Datorn är utrustad med 3st 3,5mm analoga stereo uttag, ett för front R/L ett för rear R/L och ett för Center/Sub, alltså 5.1 analogt ut.

Vad jag avser att ändra lite på är hur min dator delar upp olika kanaler från diverse källor.

Hur vill jag då ha det undrar ni ?

Jo...

Tex. Om jag sätter i en DVD med DD 5.1 så ska det spelas då upp på detta vis.
(dvs 5.1)

Sätter jag därefter in en CD så vill jag att det förmedlas i stereo + SUB.
(dvs 2.1) (inte bara stereo front kanaler)

Har jag tragiskt nog bara en gammal DVD rulle kodad i DD 1.0 (mono) så vill jag att detta förmedlas via centern + sub.
(dvs 1.1)

För att förenkla detta lite så kör jag i tabellform :

Källa - Resultat efter ALSA på analogutgångarna
1.0 - 1.1 (center och sub)
1.1 - 1.1 (-//-)
2.0 - 2.1 (frontar och sub)
2.1 - 2.1 (-//-)
4.0 - 4.1 (frontar, bakisar och sub)
4.1 - 4.1 (-//-)
5.0 - 5.1 (frontar, bakisar, center och sub)
5.1 - 5.1 (-//-)

Det handlar kort och gott om att routa mono till centerkanal och lägga till subben, alltid.

Jag har förstått att man ska kunna parameterstyra detta genom en configurationsfil av något slag i ALSA, dvs man ska kunna skräddarsy hur man vill att de analoga utgångarna skall fungera vid diverse källformat.

Även delning till sub samt dess delningsfrekvens ska kunna fixas till genom användandet av en LADSPA plugin.

Det är alltså här jag efterdrågar erder hjälp, HUR ändrar jag och VAD skall jag skriva i konfigurationsfilen för att få önskat resultat ?

Därtill kommer den givna fråga HUR testar jag så att det stämmer när ändringarna väl är gjorda, bäst av allt vore en ljudfil i 5.1 som roterar runt mellan de olika högtalarna så jag även kans ställa nivåerna rätt genom att mäta.

Det bästa tänkbara svaret vore en "copy-paste" kod samt instruktioner om vart jag klämmer in den (vad jag ersätter den med, samt hur man sparar ändringarna.

Mkt tacksam för hjälp.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000