HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Trådlös ljudöverföring - nybörjarfrågor

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
soundbrigade Posted - 2008/11/29 : 16:00:35
Jag tycker å ena sidan att enkelhet är en dygd att konstruktioner där jag processar ljudet och låter det passera genom allehanda apparater inte kan vara särskilt befrämjande för "trogen originalet", men anser å andra sidan att bekvämlighet är också en angenäm dygd.
Alltså jag har minimialt med apparater i min "ljudhörna", jag har valt bort alla lösningar som krånglar till det eller uppenbarligen försämrar ljudåtergivningen - enkelhet.

MEN: jag har min "ateljé" där jag idag har en komplett uppsättning apparater (DVD-spelare, förstärkare och högtalare). Min fundering väcktes när jag bläddrade i Clas-i-Sjöns Multimedia-katalog och hittade en "Trådlös ljudöverförare" (Lång Länk). Tänk om jag skaffade en 1TB-hårddisk, överförde alla mina skivor till flac- eller apefiler och skickade ljud trådlöst till mitt arbetsrum och slapp krångla med DVDn (och slapp ha CD-skivor här och där).
Skulle detta kunna vara en lösning på mitt bekvämlighetsproblem?

Kom inte och säg SB eftersom jag söker/funderar på en maximalt enkel lösning. Jag har inget behov av fjärrkontroll, inget behov av att se låttitlar (jag vet ju vad det är jag lyssnar på), jag lyssnar inte på radio (när spelades riktig musik på någon radiokanal senast) och jag har inget behov av att lägga ut massa pengar på något som bara är en "biapparat".
Jag kan däremot ta emot tips om liknande lösningar där en dator trådlöst skickar ljudet till en mottagare till vilken man ansluter "stereon" (läs förstärkaren).

Och, japp, i den här domänen har jag noll koll (förutom vad gäller överföringsprotokoll - TCP/IP o dyl).
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2008/12/14 : 10:39:46
Den du länkar till tror jag sänder analogt via FM-bandet.
Björn-Ola Posted - 2008/12/14 : 10:33:27
Airport Express är mycket enkel att sätta upp och använda. Jag körde med en sådan tidigare innan jag gick över till Squeezebox.
Du får dock använda iTunes men det behöver inte vara någon nackdel.
Smidigt att rippa och hantera musik med, men du får använda Apples musikformat.
Rippa musken i AIFF. Jag tycker att Apple Lossless låter lite sämre via Squeezebox. Om det har att göra med filformatet eller att Squeezecenter inte kan hantera Apple Lossless vet jag inte. Det behöver alltså inte vara någon skillnad om man spelar via iTunes, men man behöver ju inte snåla med utrymme när hårddiscar är så billiga.
soundbrigade Posted - 2008/12/14 : 10:19:06
tian: vad behöver man egentligen? Ett nätverkskort för radiolan i PC:n och den där (enda) burken från Apple?
tian Posted - 2008/12/14 : 09:22:29
Använder själv Airport Express dagligen enbart till musik, fungerar utmärkt, + mycket bra ljud.

HNK Posted - 2008/12/13 : 21:51:39
airport express helt klart:D enkelt snyggt som alltid med apple:D
soundbrigade Posted - 2008/12/01 : 20:10:01
Den studerar vi!
tian Posted - 2008/12/01 : 19:46:16
Airport Express ?


http://www.apple.com/se/airportexpress/
soundbrigade Posted - 2008/12/01 : 13:46:46
Precis så. Jag tycker det är häftigt betala runt 2000 för en pjäs som en SB, vilken ju knappast lär vara en audiofilisk höjdare. Och som sagt, får jag bara ljudet trådlöst (TCP/IP-protokoll säkerställer att överföringen fungerar och påverkar, i sig, inte ljudkvaliteten) till någon sorts mottagare/dekoder vore lyckan gjord.
Kmj Posted - 2008/11/30 : 19:08:31
ok, då startar du bara en playlist på datorn och låter den snurra?
soundbrigade Posted - 2008/11/30 : 18:14:29
Precis!

Men jag har som regel alltid datamaskinen påslagen och den kan ju "streama" musik via någon sorts appareil till en annan apparaiel som matar förstärkare (och högtalare) i ett annat rum. Inga behov av fjäärstyrning bara musik som skickas från rum A till rum B.
Kmj Posted - 2008/11/30 : 17:28:49
Den du länkade till var väl bara en överföringsannordning?

Att lägga musiken på en nätverksdisk funkar utmärkt (jag har det så) men du måste ju fortfarande ha nån form av uppspelare. Nätverksdisken delar ju ut musiken men du måste ju ha något som spelar upp musiken med.
soundbrigade Posted - 2008/11/30 : 14:00:28
Fyller på med fler frågor (som kanske blir lika obesvarade som mina första):
Finns det moduler (för ljud) typ mottagare för trådlösa protokoll som är stand-alone? Alltså en enhet man kan skicka data till genom luften och som sedan antingen levererar en färdig ljudsignal eller en lagom bra bitström man kan trycka in i en enkel DA-omvandlare?

(En hel del av mitt "problem" löses på annat sätt när jag byggt min 6T9-SE med reVintages iPod-docka)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000