HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Linux + Lynx Two = SANT?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Bernt Jansson Posted - 2008/11/16 : 10:40:32
Pac gjorde mig uppmärksam på att mjukvara för Lynx Two finns för Linux:
http://4front-tech.com/readme/Cards.lis.html
http://www.opensound.com/index.html

Jag har en partition reserverad för experiment i HTPCn så det är ju bara att testa då. Vilken Linuxdistribution rekommenderar ni för ljud? Den ska vara användarvänlig, jag vill helst slippa textbaserat Linuxnörderi om möjligt. Jag fick nog av sånt när jag höll på med msdos. Jag ser gärna att även hembio kan integreras, grafikortet är 6600GT. Ge gärna adress till vart distributionerna ni rekommenderar finns att ladda ner.

Nu kör jag XP Pro, en partition för bild och en för ljud. Även dessa ska kunna väljas vid omstart, kan det bli ett problem?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2008/11/19 : 18:44:47
quote:
Det är inte tveksamt om det är olagligt, det är olagligt!


Ok då vet jag. Jag visste inte riktigt. En kompis på jobbet sade nått i stil med "att äger man en laglig kopia så borde det inte vara nått problem". Jag hoppades att Apple inte var lika medeltida som våra kära vänner Mikromjuk. Jag är ju van vid Linux där man uppmuntras att dela med sig, istället för att snika och snåla.
ztenlund Posted - 2008/11/19 : 17:31:06
Aha...
Bernt Jansson Posted - 2008/11/19 : 17:27:10
Det är J River Mediacenters standardinställning.
ztenlund Posted - 2008/11/19 : 17:18:17
quote:
Har väldigt mycket kodat i ape nu så stöd för det är också ett krav. Brukar vara en plugin till spelaren.

Nu måste jag ju fråga: Varför?

När jag övervägde kodningsformat för några år sedan kunde jag inte se en enda poäng med *.ape jämfört med *.flac.
De få saker jag haft i *.ape har jag kodat om. Fast det kanske bara är så att du haft/har så mycket i *.ape att det tar för lång tid att koda om?
Bernt Jansson Posted - 2008/11/19 : 17:12:40
Hmmmmmm.....
ztenlund Posted - 2008/11/19 : 17:12:28
Det är inte tveksamt om det är olagligt, det är olagligt!

Laddar du ned en kopia är det olagligt redan där och köper du det så strider det i alla fall mot licensavtalet att köra det på annan utrustning än sådan som kommer från Apple. Vidare är det numera olagligt (med vissa väldigt specifika undantag) att kringgå eventuella kopieringsskydd etc. Vad detta innebär i förhållande till forumets regler gällande diskussioner om "hackintosh" kan du nog själv dra slutsatser om.
Circlomanen Posted - 2008/11/19 : 16:59:19
Det går ju att köra OSX på en vanlig pc om man har rätt hårdvara. Hackingtosh eller nått sånt heter det. Finns på en piratfylld vik nära dig. Jag vill ju inte uppmuntra till lagliga tveksamheter, men ev laglighet eller inte får den intresserade avgöra själv. Jag känner ett par killar på jobbet som kör det med framgång. De är nöjda.
Bernt Jansson Posted - 2008/11/19 : 16:28:46
Har väldigt mycket kodat i ape nu så stöd för det är också ett krav. Brukar vara en plugin till spelaren.
Pac Posted - 2008/11/19 : 14:19:09

Det gör man med Linux också.
Manga X Posted - 2008/11/19 : 12:57:47
Sen slipper du i stort sett helt virus, rootkit, maleware, spyware etc. Det är ju inte helt fel det heller...

Jag har aldrig haft ett virus på mina macar trots avsaknad av antivirusprogram sedan -90.



Mvh Magnus Eriksson
ztenlund Posted - 2008/11/19 : 11:21:53
Flac, ja, det är ju open source...
Monkey's Audio, vet ej, men vem använder det?

Edit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_audio_codecs

Det verkar finnas stöd för Monkey's audio, men det är inte ett officiellt sådant.
Pac Posted - 2008/11/19 : 09:14:07
Att hitta en gammal MAC är ju inga problem. Det hade varit skoj att se hur ett sådant system skulle funka. Hur är det med stöd för alla filformat? Stöder mac ape, flac, ...

Bernt Jansson Posted - 2008/11/19 : 09:12:34
Kompisen som jobbat i studio tycker jag ska sätta kortet i en Mac och sen bara spela musik i stället för att fundera på PC, operativsystem och annat trams. Han säger det är som en annan värld, det bara funkar.

Det kanske är så jag ska göra i stället.
Manga X Posted - 2008/11/19 : 08:10:08
Ja många studios använder Mac och Logic.


Mvh Magnus Eriksson
Bernt Jansson Posted - 2008/11/18 : 20:31:54
Förmodligen är Lynx väldigt rädda om sin image och rykte. De vill inte befatta sig med något som inte har med deras nisch at göra, dvs professionellt ljud. Är det Mac som gäller där fortfarande förresten?

Jag tror att om Linux blir mer vanligt i studiovärlden så kommer drivrutiner för det också.
Lovan Posted - 2008/11/18 : 18:21:24
Jag vet inte om det stod i den här tråden men drivrutinerna skrivs inte av Lynx utan nåt annat bolag. Vet ej om Lynx köpt tjänsten eller om dom bara har nåt samarbete.
Circlomanen Posted - 2008/11/18 : 17:45:10
Vad synd att de inte vill stödja Linux med en bra open source driver.
Tillochmed Creative har ju tillslut öppnat källkoden till X-fi korten.
Men det är ju tyvärr så här med företag. Vissa verkar rädda för att göra nått vettigt. De lever kvar i en windows dominerad värld och skyr förändring som jag skyr räkningar... Nåväl. De kommer att lära sig.

Själv kommer jag inte köpa hårdvara där det inte finns open source drivers tillgängliga. Vill inte binda mig till deras slutna standarder och förlita mig på deras välvilja, att det inte finns en massa buggar och säkerhetsproblem i deras mjukvara.

Mvh Johannes.
Bernt Jansson Posted - 2008/11/17 : 22:55:15
Installerade Ubuntu studio 8.04-1. Det var ju inte så svårt att installera. Skriver detta därifrån. Visar sig att drivern för Lynx Two B inte är allmänt tillgänglig och att funktionaliteten inte är densamma som i XP. Synd. 50 USD för mindre än det jag redan har i XP känns inte som prioritet.

quote:
Limitations of the LynxTWO/L22/AES16 driver of OSS

The OSS driver for the LynxTWO/L22/AES16 audio cards by Lynx Studio Technology is based on the same driver core (HAL) that is used also by the Windows and Mac drivers for these devices. So in general the OSS driver has the same functionality than the Windows and Mac drivers. The control panel (ossxmix) screens are rather similar than the Windows and Mac ones. There is no OSS specific user documentation available for these devices but the Windows/Mac documentation is valid for OSS too.

However the OSS driver doesn't implement all the features of these devices. More features can be added to the driver on contract. Please check that the features you will need are available before purchasing the driver. The current OSS driver has the following limitations:
# Unlike other parts of OSS the LynxTWO/AES16 driver is not in open source. The driver will only be included in the precompiled binary packages distributed by 4Front Technologies. However we will give the source code to the customers who have signed NDA with Lynx Studio Technology.
# Only of a subset of the control panel settings are supported. The "adapter" page lacks half of the settings. The "outputs" page provides only 2 sources (the Win/Mac version has 4 of them).
# The AES16e (PCI-E) model is not supported. At least not yet.
# The Aurora16 converter is not supported in 64 bit systems. It may work under 32 bits but this has not been verified.
# The HAL library used by OSS may be older version. In general we update to the latest HAL every 1 to 3 years. This means that latest firmware versions may not necessarily be compatible with OSS.
# At this moment the LynxTWO/AES16 driver is only available for Linux (x86 and x86_64) and Solaris/OpenSolaris (x86).
# There are known issues with PC chipsets that are not properly supported by the Linux kernel. Interrupts may fail to work in systems that don't have native APIC driver in the kernel. This has been a problem with the intel 945 chipset (may have been fixed in the latest Linux kernels).
# There have been unsolvable problems with some Linux distributions while the same OSS/lynxtwo version works just fine under some other distributions.
Circlomanen Posted - 2008/11/17 : 08:38:14
quote:
Verkar som det är bäst att du kommer hit nån gång Johannes. Jag vet inte ens vad en "terminal" är.. Behöver hjälp att komma igång om det ska bli nåt.


Gärna. Jag tar med installations-skiva så kan vi leka en del.

Mvh Johannes.
Bernt Jansson Posted - 2008/11/17 : 08:29:46
Verkar som det är bäst att du kommer hit nån gång Johannes. Jag vet inte ens vad en "terminal" är.. Behöver hjälp att komma igång om det ska bli nåt.

Martinsson, ska kolla upp detta tips.
martinsson Posted - 2008/11/17 : 07:57:17
Letar man efter en bra HTPC mjukvara kan jag varmt rekomendera XBMC, XBoxMediaCenter, jag kör det under en standard Ubuntu 64Bit 8.04 LTS och det är utan tvekan det bästa jag sett så här långt.
Circlomanen Posted - 2008/11/17 : 06:53:32
"rt-kärna" är Real Time kärna. Dvs den är specialgjord för att kunna öka en process "viktighet" och se till att det som skall göras på en viss tid verkligen blir gjort. Inget kan eller får störa en sådan process. Den stänger ned allt annat till förmån för tex i vårat fall, audioplayback. Linux-tr används i industriella applikationer, vapenssystem, abs-bromsar mm. Överallt där du vill ha en dator att kontrollera någon tidskritisk applikation.
I mitt fall var just Linux-rt den största skillnad jag har hört från ljud från datorn.
Jag vet inte kvaliten på Lynxdrivern i Linux, men är den lika bra som i windows så borde du uppleva en hel del förändringar när du går över till Linux-rt. Linux är allså bara kärnan på operativsystemet.
När du skall spela så prova att öppna en terminal och starta audacious med ett nice-värde på -20. "sudo nice -20 audacious" (utan "")

Mvh Johannes.
Bernt Jansson Posted - 2008/11/16 : 21:27:11
Laddar hem Ubuntu studio 8.04-1 nu. Vad betyder Linux-rt kärna?
Manga X Posted - 2008/11/16 : 18:28:55
Oops...


Mvh Magnus
mabron Posted - 2008/11/16 : 16:51:36
Sorry, lite förtydligande:

Ja menar jag har kort och vill bygga upp ett "setup" typ HTPC eller lösning med befintliga datorer: gammal Compac P2 eller MAC G5:a/G4:a.
Eller.....?


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000