HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Någon som kör Squeezecenter på Ubuntu?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
JWO Posted - 2008/10/02 : 23:04:59
Jag får inte till installationen.

Är det svårt att få till det?

Fattar inte så jättemycket. Skulle behöva basic hjälp med allt.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
MaZ Posted - 2009/05/09 : 22:09:07
Automount, extra hårddisk?

Är det en USB-disk? Vad är automount? Varför inte fixa en riktig monteringspunkt och skriva in den i fstab?
aleks Posted - 2009/04/29 : 08:35:02
Vet inte om någon kan hjälpa mig, men efter att jag la in automount på min extra hårddisk med bara musik så hittar inte squeezecenter hårddisken men jag hittar den annars och kan komma åt filerna men squeezecenter vägrar. Någon som vet vad som blivit fel?

Patrik Posted - 2008/10/05 : 13:23:07
quote:
Men jag har en fråga, hur hittar jag squeeze center i pakethanteraren? Finns den där?

Vad som finns tillgänligt styrs via en fil (/etc/apt/sources.list) som helt enkelt är en lista över en site + bibliotek + ubunutversion + stuk ("normal" eller betakod typ).

Från början finns ett antal siter med i filen för de vanligaste ubuntupaketen och diverse andra vanliga program. Vill man ha tillgång till mer saker får man själv lägga till siter i filen. Det gör man antingen manuellt med en editor, eller via synaptic.

För att Squeezecenter ska vara tillgänglig måste följande rad finnas i filen:
deb http://debian.slimdevices.com stable main

Men ta och läs länken ovan som pekar till wikin.
Magoo Posted - 2008/10/04 : 22:17:52
Vad skönt att det är fler som inte är kompis med Linux från början. Jag håller faktiskt också på med att försöka få liv i Squeeze center via en linuxburk (fast xubuntu). Dock har jag inte så mycket tid så det går alldeles för långsamt. Denna tråden kommer att läsas än mer nogrant när jag väl får tid att grotta ner mig.

Men jag har en fråga, hur hittar jag squeeze center i pakethanteraren? Finns den där?

Jag har letat men tydligen inte tillräckligt bra. Så jag gick in på deras sida för att ladda ner det som behövdes. Innan jag fattade hur man skulle lägga till saker i adresslistan så tog det en stund. Men när det var dags att köra kommandot som angavs på deras hemsida så var det stopp. Hur jag än försökte så fick jag meddelandet access denied. Men nu efteråt så har jag förstått att man måste skriva in sudo... Det borde också stå på deras hemsida! Tyvärr så har jag inte haft tid att prova sen jag fick info om "sudo tricket". Så i dagsläget kör jag via en vistaburk. Det funkar det med men det är ingen bra lösning i det långa loppet.
JWO Posted - 2008/10/04 : 08:05:30
Jag gjorde en omstart av datorn och nu verkar det funka,




Tack för ert tålamod. och tack för all vägledning. Utan er hade det aldrig gått.


ztenlund Posted - 2008/10/03 : 22:54:39
Ta upp inställningar och gå in under status. Det finns loggar där som nog kan vara till hjälp.
JWO Posted - 2008/10/03 : 22:21:26
det står bara still: "läser in" på SB display utan några som helst tecken på att vilja fortsätta...
JWO Posted - 2008/10/03 : 22:17:42
Än skulle jag visst inte säga hej.

Squeezecenter: Jag väljer i vilken mapp jag har min musik. Dock verkar inte Squeezecenter kunna scanna av dessa filer. Katalogen hittas, men avscanningen misslyckas.

Vilka problem. Så här ska det väl inte va.
ztenlund Posted - 2008/10/03 : 21:45:17
Jag var ju tvungen att testa så jag drog igång en virtuell maskin och tryckte in senaste Ubuntu + uppdaterade efter start. In med Squeezecenter via Synaptic package manager och det fungerar direkt. Hmm, datorer...
JWO Posted - 2008/10/03 : 20:29:17
FY F*N VA GRYMT!

Jag har fått igång det!

Jag behövde bara installera uppdateringen med squeezecenter. Vet inte riktigt hur jag gjorde men nu funkar det!!!


TACK FÖR ALL HJÄLP!

Hade aldrig klarat mig utan..

Många rosor...
JWO Posted - 2008/10/03 : 18:05:53
squeezecenter verkar inte vara igång när jag kollar system monitor :(

hur startar jag squeezecenter?


jag skrev sudo /etc/init.d/squeezecenter start

räcker det för att köra squeezecenter? Hur vet jag att squeezecenter verkligen är installerat. och måste jag installera alla paketen som ligger i samma grupp som squeezecenter eller räcker det med bara squeezecenterpaketet?

Jag känner mig riktigt dum
mr.olle.norell Posted - 2008/10/03 : 17:04:11
Man kan även lägga till lden i den övre panelen (övre listen) genom att högerklicka på ett tomt utrymme, trycka lägg till, eller vad det nu heter på svenska, och välja system monitor

Jag har den i panelen så att jag kan se processoranvändning. Det är intressant ibland
mr.olle.norell Posted - 2008/10/03 : 17:01:36
System -> Administration -> System Monitor
Motsvarar aktivitetshanteraren i windows
ztenlund Posted - 2008/10/03 : 16:32:00
Ett tips när det gäller kommandon är att bara söka på nätet. Det finns grymt mycket information om Linux.

T ex som resultat "list running processes linux" på Google
http://www.cyberciti.biz/faq/show-all-running-processes-in-linux/

Finns säkert något spännande grafiskt i Gnome också.
JWO Posted - 2008/10/03 : 16:21:07
hur plockar jag fram en processorlista?

som sagt, detta är 1a gången jag försöker mig på linux
ztenlund Posted - 2008/10/03 : 16:19:17
quote:
vad är mysql?

En typ av databas och tillhörande programvara, av svenskt (Uppsala) ursprung dessutom. Numera ägs företaget av Sun.
Ayn Posted - 2008/10/03 : 16:12:19
Om du plockar fram en processlista bör "squeezecenter" finnas nånstans. Finns det inte där behöver du kolla i loggen vad som felat. Det sätter dig nog snabbare på rätt spår än om man gissar sig fram till vad som kan vara fel.
JWO Posted - 2008/10/03 : 16:12:16
vad är mysql?

har ej sett någon sådan tror jag.

skall prova att installera det igen då utan aparmor...
mr.olle.norell Posted - 2008/10/03 : 15:46:41
Har du verkligen installerat Squeezecenter med apparmor avstängt?
Hur gjorde du med mysql? Frågade den något?
JWO Posted - 2008/10/03 : 15:25:09
står bara anslutningen misslyckades
JWO Posted - 2008/10/03 : 15:23:19
jag försöker surfa in från min laptop. samma laptop som jag installerat ubuntu på.

Skumt.

Om jag lyckas då är det tack vare din hjälp:)
mr.olle.norell Posted - 2008/10/03 : 15:20:23
Jag skulle inte ha tagit bort apparmor, bara stoppat den. Men men...

För mig tar det ibland en halv minut för min gamla slimserver 6.5.4 att starta. Har du väntat så länge?

http://127.0.0.1:9000 är det som gäller! Iallafall på 6.5.4. :9000 betyder port 9000, och inte den vanliga (port 80)
ztenlund Posted - 2008/10/03 : 15:09:08
Från vilken dator försöker du surfa in på Squeezecenter?

Om du gör det från samma burk som det är installerat på så borde väl åtminstone 127.0.0.1 fungera? Det är ju "loopback"-adressen.
JWO Posted - 2008/10/03 : 15:02:16
ok squeezecenter verka starta.

men sidan kan inte visas står det när jag går in i browsern :(


jag har prövat att ta bort aparmor också...

fattar inte vad jag missat?????

mr.olle.norell Posted - 2008/10/03 : 14:44:45
När slimserver är igång går du in på: http://127.0.0.1:9000/ i din webbläsare.
Där är webgränssnittet!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000