T O P I C R E V I E W |
time |
Posted - 2008/07/29 : 08:00:11 Någon som vet vad som händer när min nya SB säger "connection timeout" ? Allt börjar gå segt, det tar tio(10) sekunder innan varje knapptryck registreras Den går mellan 5 min och en kvart och tystnar sedan, ingen sleeptid inlagd, sedan är det bara att trycka play igen (ibland) Om man bläddrar i musikbiblioteket hänger den sig raskt så nu är frågan, ska den stanna eller åker den till återvinningen ? |
23 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
time |
Posted - 2008/07/31 : 13:22:00 OM det är den som krånglar förståss ! Arghhhhhhh, varför är det så svårt med det digitala Tröstar mig med lite gammal Genesis på VINYL, den funkar alltid ! Det som var roligt med klämboxen var inernetradion, ingen eller lite reklam och stort utbud, väldigt bra när man sitter och vilar sig med en öl på magen och inte vill resa sig... och JA jag har semester ! |
Lovan |
Posted - 2008/07/31 : 12:41:09 Krånglar skiten pga att det är 30 grader varmt så ska du definitivt dänga den i disken på elgiganten... |
time |
Posted - 2008/07/31 : 11:30:48 Kan vara det med, det har ju varit varmt sen den började krångla ? Men innan man går till Elgiganten och dänger den i disken måste man ju ha på fötterna så att det inte är någon knäpp inställning nånstans. Det är en Belkin "Wireless G" typ... |
zix |
Posted - 2008/07/31 : 11:22:35 Kan ju inte veta säkert, men har upplevt liknande problem med flera trådlösa routers. De funkar felfritt några veckor, någon månad eller så, sen börjar krånglet. Man tror att det är allt möjligt annat, tills man har fått stängt av eländet en stund så det får kallna. Med TCP/IP och surfning på webben är det ju inte alls lika känsligt som med musiköverföring på lokalt (eller externt) nätverk, som jag i princip inte har ägnat mig alls åt. Men när man ska ladda ner tyngre sidor, eller prata mot BBS:er eller websidor som ska sända/ta emot många anrop från webservern, så märks det: anslutningen hackar eller stannar upp helt. Till slut går det inte att ladda hem filer längre, det bara stannar. Eller så funkar inte surfningen. Har haft i tur och ordning: * Airport generation 1 (det silvergrå UFO:t). Den höll bra, men går inte längre att använda med mina burkar, plus att den bara klarar långsammaste wifi-bandbredden. Behövde stängas av nån gång varannan månad ungefär. * Netgear kombinerat modem/router/wifi. Modellnummer nåt med 834GT tror jag. Den höll tre veckor eller nåt, sen började den krångla. Varje dag. Avstängning och svalning hjälpte ett tag, men så kan man ju inte hålla på. * Telias Zyxel, haft det sedan nyår så det är en ny modell. Den puckar ur och blir för varm även den. Ibland hjälper det bara med omstart och avsvalning, oftast räcker det med att bara gå in i konfigureringen och s.a.s. få den att vakna till. I juni när det var varmt fick jag ha den avstängd när vi inte var hemma, då orkade den med bättre. |
time |
Posted - 2008/07/31 : 10:08:22 Det är slaggfyllt träbjälklag, ingen armering men det funkade alltså från början i ca tre veckor innan Murphy tog över Jag ska bär upp SB:n till övervåningen idag för att testa... |
Magils |
Posted - 2008/07/31 : 08:11:19 Trådlösa nät sänder bäst på bredden alltså tänkt på samma våningsplan...prova att vrida routern. Fabrikat på router kan spela in, jag tror det finns nån "svartlisning" på hemsidan eller wiki.
Hur ser mellanbjälklaget ut...massa armering? Det kan också förstöra festen. (gjorde delvis så hos mig) |
time |
Posted - 2008/07/31 : 00:25:19 Hmm, signalstyrkan var helt kass, inte ens 64kbps gick bra. Avstånd ca 3 meter ?! Är det så att Belkinroutern är no good ? |
time |
Posted - 2008/07/30 : 22:51:11 Porta, ja, router har startats om, det var det första jag gjorde, ska testa det där med signaltestet, tack ! |
time |
Posted - 2008/07/30 : 22:46:45 Lovan, man häpnar över sin egen dumhet, ska genast testa ! |
Lovan |
Posted - 2008/07/30 : 19:59:13 Squeezeboxen är väl inte så svår att flytta? Då kan du sätta den vid routern och testa med kabel. Det krävs inte så lång tid innan du märker om problemen finns kvar eller inte då. |
Porta |
Posted - 2008/07/30 : 17:39:03 Har du testat att starta om routern?
Du kan kolla signalstyrkan i Squeezecenter - Inställningar - Players, står längst ner
En annan grej som kan var bra är att gå in i Squeezecenter - Hjälp - Server & Network Health och testa överföringshastigheten
Sedan kan det påverka om disken är full, en systemdisk bör du ha minst 10% ledigt på. |
time |
Posted - 2008/07/30 : 15:41:29 kanske det, någon som gillar att trassla med nätverk kan få ta över den... |
Magils |
Posted - 2008/07/29 : 15:16:57 Sen kan du skicka den till mig på internat, så skall jag dressera den. Det kan dock ta lite tid...... |
time |
Posted - 2008/07/29 : 13:54:54 Just nu har jag förklarat för den hur det går till med sopgubben och så, nu har den två veckor på sig att fundera på saken... |
time |
Posted - 2008/07/29 : 13:53:10 Ja, från högtalaren till mig |
Magils |
Posted - 2008/07/29 : 13:52:02 Kör du vinyl trådlöst? |
time |
Posted - 2008/07/29 : 13:49:44 Tror inte det är störningar, inte via nätet iaf, kör på en 70 kg störskyddtrafo. Det fúnkade i början med samma förutsättningar. Datorn står ovanför SB:n men på andra våningen så det blir att borra i golvet... Det verkar inte vara helt ovanligt att det hackar och beter sig med datorerna, vinylen har mycket högre upplösning och hackar aldrig Jag har lusläst inställningarna men så vitt mitt begränsade intellekt kan begripa så ser det OK ut, någon fena på SB som vill ha en rejäl fika med allt ? |
Ryssen |
Posted - 2008/07/29 : 12:50:40 Ett liknande problem med min Duett kopplad till Qnap/squeezecenter 7(trådlöst,inget annant använer trådlösa). Innan varje nytt album spelas hackar det i ca 1/2 minut precis som en buffert håller på att fyllas,sedan funkar det hackfritt,ågon inställning som ska göras? |
Magils |
Posted - 2008/07/29 : 12:37:40 Om du kör internetradio så borde inte datorn spela nån roll. Alltså är det den trådlösa som spökar....ett, lie bökigt, sätt att testa är att dra en sladd. Upphör problemen?
Leta störkällor; kylskåp, micro, telefon,larm etc. Kör grannar på samma kanal?
Att en bärbar dator fungerar fint behöver inte betyda att nätet inte går upp och ner osv. Squeezen är mycket känsligare är laptopen. ( Som i mitt fall kan ha Excellent Signal Strength, men ändå gå segt, och vrider man datorn lite, så spruttar det på ) |
time |
Posted - 2008/07/29 : 12:27:50 Den bärbara datorn på samma trådlösa anslutning funkar perfekt och är relativt snabb. Jag kör bara Internetradio eftersom den inte duger till annat så hastigheten borde inte vara såå hög ? Vad ska jag kolla på först ? |
time |
Posted - 2008/07/29 : 11:54:49 Kollar man på processoranvändningen så ligger den på 0-1 % alltså ingenting ? |
time |
Posted - 2008/07/29 : 11:51:29 Den går trådlöst från en vanlig Dell, några år gammal. Disken är ganska full om det nu på verkar något ? det gick bra från början men sen börjar det krångla. En ganska ny Belkin router |
Magils |
Posted - 2008/07/29 : 08:29:08 Vad har du för uppkoppling och server? Connection timeout innebär att den inte får data/info i tillräckligt snabb takt. Jag hade problem ( trodde jag ) med nätverket och sedan visade det sig att serverburken gick på knäna.
|