T O P I C R E V I E W |
OcA |
Posted - 2008/07/11 : 22:08:44 Ska ha en dator som ska spela upp musik och en och annan nedtankad TV-serie.
Datorn ska vara tyst, väldigt tyst.
Den ska ha plats för ett ljudkort (PCI) samt ett grafikkort av skaplig sort. Det grafikkortet jag har är ett AGP-kort, så det lär väl åka ut hur jag än gör.
Operativ blir väl XP i brist på intresse för att lära mig nåt nytt.
Vad kan man hitta för tyst burk som klarar detta? Har ingen lust att bygga själv egentligen även om jag skulle fixa det utan problem.
Några förslag?
En Dell Optiplex? Har haft sådana på jobbet och de låter i princip inget alls. Värre med det där med grafiken dock.
Den får gärna vara av desktopmodell då den kommer stå i en hifi-möbel.
|
24 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Gaffa |
Posted - 2008/08/16 : 22:53:43 Ett sätt att få ner ljudet är att använda 2,5-tums hårddiskar istället för 3,5-tum.
Men det ska tydligen finnas alternativ: En kompis påstod att Samsung-diskar (vissa av dem i alla fall) har en funktion så att man med ett program kan ställa ner sök-hastigheten på läshuvudet för att sänka knattret från disken när den arbetar. Den blir visserligen långsammare, men tystare. Skillnaden i hastighet är försumbar om man inte har krävande applikationer.
Sedan finns ju "Solid State Drives", men då snackar vi helt andra prisklasser: 2000:- för en 64Gig disk. Fördenlen med den är att den är helt tyst, och drar mindre ström vilket innebär mindre belastning på nätaggregatet och lägre kylbehov både på PSU och chassi.
|
Kmj |
Posted - 2008/08/16 : 12:47:26 Här är lite saker som jag själv har som kan rekommenderas, artikelnummer är från datorbutiken.com. Nätaggregat: Bequiet! (BQSP500W) Processorkylare: Hiper (HIPLPAM2) AM2 i detta fallet. Grafikkort med passiv kylning: Sapphire (SAPHD3470-256-3) Chassifläkt: Noktua (NOCTNFS12-8)
Grafikkortet är bara ett exempel men det finns ett flertal kort med passiv kylning likaså resten av komponenterna. Till detta lägger du ett micro-ATX moderkort samt en låda av Cube-modell. Dock blir det tight!
Själv har jag ett silverstonechassi, microatx och några av de angivna komponenterna och du får inte plats med fler kort än två, ett grafikkort och ett till då grafikkortet ofta tar upp en extra plats. |
Lovan |
Posted - 2008/08/15 : 21:53:52 My bad. Jag lever kvar i gamla gängor. Dock är inte HDCP med i originalstandarden på DVI så man bör nog kolla upp om grafikkortet klarar av att köra hdcp via DVI. |
tommypeters |
Posted - 2008/08/14 : 22:35:20 quote: DVI kan inte skicka HDCP.
quote: HDCP Ett krav från de stora filmbolagen nu för tiden är att allt som kan skicka digitala signaler måste ha ett bra kopieringsskydd. Att filmbolagen har så mycket att säga till om beror på att många av de stora hemelektronikföretagen äger filmbolag, tex Sony som äger Columbia Pictures.
För HDMI valdes samma kopieringsskydd som DVI använder, HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) från Intel. Det är både ett hårdvaru- och mjukvaruskydd som ger tillverkarna av apparater och media möjlighet att välja om kodningen ska användas eller inte. Det som styr vilka apparater som kan prata med varandra är den apparat som skickar. Den mottagande apparaten kommer bara att använda HDCP om den sändande kräver det. Detta innebär att tex en DVD-spelare med en DVI-utgång som saknar HDCP kan kommunicera med tex en plasmaskärm som har HDMI-ingång. De omvända skulle dock inte fungera eftersom HDMI-standarden kräver att en apparat med HDMI-utgång alltid skickar signalen krypterad med HDCP. För att ta emot en signal från en apparat med HDMI-utgång måste mottagande apparat ha en HDMI-ingång eller en HDCP-kompatibel DVI-ingång.
En enklare summering av ovanstånde skulle bli: HDMI -> HDMI = OK HDMI -> DVI (HDCP-kompatibel) = OK DVI -> HDMI = OK DVI (HDCP-kompatibel) -> HDMI = OK
DVD-filmer med HDCP-skyddat material är fortfarande ovanligt men lär komma på bred front i samband med HD-DVD och Blu-Ray om 2-3 år. Ett par amerikanska HDTV-leverantörer har börjat sända med HDCP-kryptering.
http://www.hembiobutiken.se/hbskolan_hdmi_dvi.asp |
Lovan |
Posted - 2008/08/13 : 18:47:12 DVI kan inte skicka HDCP. |
Claes_Ireland |
Posted - 2008/08/13 : 15:50:46 Förresten, visst går hdcp att skicka via dvi? Mitt graffekort är hdcp kompatibelt men har inte någon hdmi utgång. HDMI och DVI är ju identiska på bildfronten, bara det att hdmi kan skicka ljud med, ljud skickar inte DVI, så jag har förstått det, stämmer det? Är lite ny än så länge.
Hur pass möjligt är det att bygga en htpc med helt passiv kylning för cpu och graffe som klarar 1080p ut? Har en ny fin plasma som behöver en god signal. :) |
everwake |
Posted - 2008/08/05 : 12:02:01 har precis de grejer som tommypeters listar, drar väldigt lite effekt, blir inte varmt och kan blir hifityst...köp dock inte tysta fläktar med PWM-styrning som jag gjorde, då avgör moderkortet hur sakta fläktarna får snurra...problemet är att lägsta hastighet är 50% med PWM (av någon för mig helt okänd anledning)
köp alltså hederliga 3-pins fläktar, gärna med variabelt motstånd, så kan du själv bestämma hur varmt/högljutt det får bli.
720p är inget problem, uppskalning av dvd är inget problem, omskalning av 1080p->720p fungerar också utan problem, och musik...tja ska man bara spela flac, behöver man väl bara en gammal pentium-häck
köpedator är knappt ens prisvärt om man ser till vad delarna kostar, sen går det ju att få det hela dyrt genom att välja ett flådigt chassie, jag rekomenderar OrigenAE... |
OcA |
Posted - 2008/08/04 : 08:44:29 tommypeters -> Tack för en mkt bra länk! Verkar vara riktigt prisvärda paket de har! |
tommypeters |
Posted - 2008/08/02 : 13:40:19 www.tvpc.se har rätt bra rykte för delar till htpc såväl som färdigbyggda, har sett att en del kunnat ändra vissa ingående delar i paketen också.
En snikversion för 720p HTP bygger på ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H eller GA-MA78G-DS3H moderkort samt en AMD 4850e processor. Moderkortet kostar cirka 700, processorn 600. Klarar 720p i .mkv utan extra grafikkort. En Scythe Ninja Mini eller annan tyst processorkylare är bra att lägga till, såklart minne/chassi/nätagg/hårddisk ochså... |
Lovan |
Posted - 2008/08/01 : 14:25:24 Nedtankade serier har oftast inte hdcp... HDCP kan man inte skicka via DVI så man måste isf ha grafikkort med HDMI eller Displayport. Sen har jag för mig att man är helt utelåst till att använda Vista för att köra HDCP. |
Claes_Ireland |
Posted - 2008/08/01 : 11:51:30 Är det inte hdcp som ställer till det? jag funderar i samma banor, ditt graffekort och "skärm" måste vara hdcp kompatibla för att spela skyddat material. Jag har för mig att det är så, kan någon bekräfta? |
Lovan |
Posted - 2008/07/14 : 01:33:05 Pac: Nej tyvärr så får man nog leta upp och ha lite magkänsla för vad som är för högt/rimligt. CPU bör inte ligger över 60 grader vid full load medans nyare grafikkort oftast går i närmare 90 grader full load(Spel alltså, inte windows).
Marcus: Problemet är att man inte vet hur höga temperaturerna är när datorn belastas när man tittar i bios. Datorn är inte särskillt belastad när den står i bios så det kan vara farligt att gå efter den siffran. Det med att sätta skydd vid temperaturer är dock väldigt viktigt och bra tips!
Oca: Det har börjat komma stöd på nya grafikkort(Radeon 48X0-serien) som åtminstone på papper verkar bra. Tyvärr så är dom korten bara några veckor gamla så jag har inte sett om det faktiskt ger något i verkligheten. Annars är det processor framförallt som sätter gränserna men även val av codec är viktigt. Kör du windows måste jag helt klart rekommendera CoreAVC om det är filmer i H/X264. |
OcA |
Posted - 2008/07/13 : 22:54:03 Ok, inbyggd grafik har jag alltid varit skeptisk emot, men detta kanske är bättre? Hur funkar det egentligen om man vill köra en HD-film på 720p? Är det grafikkortet som kodar av det hela, eller sköter processorn det? Om man nu vill köra HD-film från datorn till TV/skärmen...
Har ett rätt bra grafikkort redan nu i datorn men det är tvärnit att köra 720p iaf. Antar att processorn och RAM-minnet är flaskhalsen.
Vilka specar behöver jag för att kunna se 720p/1080i material? |
Marcus7601 |
Posted - 2008/07/13 : 21:36:07 Det finns många program som är utmärkta för tempmätning men vill man bara ha en enkel lösning så finns det ofta inbyggt i Bios på moderkortet. Där kan man ofta också ställa in om datorn skall släcka ner vid en viss maxtemp. |
Aldhissla |
Posted - 2008/07/13 : 18:50:40 Det finns många vägar att gå tillväga om man vill ha en tyst dator. En "köpdator" är nog svårt att hitta en som är "hifi tyst". Det blir nog till att bygga själv, och det kan vara en jungel.
Leta på olika forum där andra visar sina HTPC för hjälp på traven.
Ett tips på moderkort är annars "Asus P5E-VM HDMI", det har inbyggt grafikchip "Intel G35" och räcker till om du skall se på film, det behövs inget spelkort med avancerade 3D rutiner för det.
Som chassie är det ett tycke av smak och val av kylning men kolla på: mCube, Antec, Zalman, Origen för att nämna några tillverkare. |
OcA |
Posted - 2008/07/13 : 18:25:29 Tack för utmärkt hjälp!
Känner mig betydligt mer "hemma" på området nu! |
Pac |
Posted - 2008/07/13 : 15:30:27 OK, tack. Hur vet man vad som är rimligt eller för högt? Talar programmet om det också?
|
Lovan |
Posted - 2008/07/13 : 13:44:46 Pac: Det finns program som kan läsa av de inbyggda tempsensorerna som finns på komponenterna. Det vanligaste är att man kan mäta moderkort(chassitemp), grafikkort och cpu-temp. Program som brukar klara av att mäta det mesta är bl.a. Everest(http://www.lavalys.com/). |
Pac |
Posted - 2008/07/13 : 09:39:05 Marcus, hur gör man praktiskt för att hålla man koll på temperaturerna? Kan du beskriva mig, en total dator dummy?
|
Marcus7601 |
Posted - 2008/07/13 : 09:34:57 Ljuden i en dator kommer från ett antal ställen så man får nog beta av dem en efter en.
Det första man brukar förknippa med ljud i datorn är fläktarna. De brukar återfinnas såsom processorfläkt, grafikfläkt och chassifläkt. Processorfläkt finns helt passiva men det brukar fungera med att använda en som är extremt tyst istället för helt passiv.
Om du bara skall spela musik och en del film så fungerar ett passivt grafikkort helt ok ,alltså helt utan fläkt. Det finns mycket att välja på.
Chassifläkten brukar också vara mkt tyst men man kan mycket väl testa om man behöver en över huvudtaget. Håll koll på temperaturerna!
Hårddisken kan generera en hel del resonansljud och de kan motverkas genom att dels köpa en mkt tyst hårddisk, och dels finns det upphängningsanordningar där disken hängs upp i gummiband för att inte ljuden skall fortplanta sig.
Nätaggregatet innehåller också fläkt. Det finns helt passiva nätagg men de är ofta ganska dyra så där hade jag letat efter ett tyst istället.
För att dämpa helheten finns också aukustiska mattor att klä insidan av lådan med. De funkar sådär för fläktljud, men bra för mekaniska ljud.
Det var "my 2 cents" |
OcA |
Posted - 2008/07/13 : 00:31:22 Har ju fläktkylda slutsteg som låter lite, ungefär som en bättre projektor, så en viss acceptans för oljud finns.
Dock brukar datorer låta på ett helt annat sätt... Störigt ljud helt enkelt som jag har svårt att acceptera.
Tack för länktipsen! |
Micke65 |
Posted - 2008/07/12 : 20:23:08 Hej, Tyst är ett vitt begrepp kan man konstatera. Jag har en NAS där det enda ljud som hörs är hårddisken som spinner, det anser jag är på gränsen för att datorn ska kunna placeras i rummet där musiken avnjuts. Här har du lite länkar i ämnet; http://www.silentpcreview.com/ http://www.silent.se/ http://www.pyrotech.se/
/Micke |
OcA |
Posted - 2008/07/12 : 17:28:15 Har varit inne på det spåret också faktiskt...
Finns bra silent-fläktar och nätagg att köpa. Kanske vore något? Och ett grafikkort med passiv kylning så slipper man den fläkten också!
Tror t.o.m att Classe Olsson har sådant för rätt billiga pengar. |
iroise |
Posted - 2008/07/11 : 23:41:38 Först vill jag säga att jag är ytterst okunnig vad det gäller datorer. Min dator väsnades såsom datorer gör vilket påtalades för en god vän som inhandlade en styck ny fläkt. Denna sattes in för x-antal år sedan och jag har inte hört ett ljud sedan dess. Fläkten kostade 100spänn och han köpte/beställde den via datorn. Den hade samma storlek eller fattning och var bara att sätta dit. Så i mitt fall blev det knäpptyst för en hundring. Det stod även i beskrivningen av fläkten hur högt den väsnades. Skulle mitt tips vara till en hjälp är det isf första och antagligen sista gången jag lyckas hjälpa till på detta område. |