T O P I C R E V I E W |
Balder |
Posted - 2008/07/11 : 17:20:03 Hej!
Kör Foobar 0.9.5 i Vista miljö och någon gång ibland stoppar musiken och en sinusvåg visar sig i det fönstret som visar nivån under några sekunder sedan återupptas musiken igen.
Någon som upplevt detsamma eller har någon teori om varför?
mvh/Thomas |
17 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Lovan |
Posted - 2008/08/02 : 12:29:14 Det Readyboost gör är att den lägger både swapfilen på den långsamma hårddisken och på det snabba usb-minnet. USB-minnet har en mrkbart kortare söktid så den passar bättre för att snabbt läsa in små mängder informationen. Det är inte meningen som ett substitut till RAM som har både snabbare åtkomsttid och högre överföringshastiget än både usb-minne och hårddisk. Spendera hellre 500kr på mera ram-minne än 500kr på usb-minne är mitt råd... |
henrickpettersson |
Posted - 2008/08/02 : 11:17:58 Vet inte om det var mig du väntade svar på efter som det stod mitt namn i citatet
Men, det jag har lyckats läsa mig till är att Readyboost funktionen funkar bäst med lite RAM-minne, 1 GB eller mindre, större än så skulle det inte gå mycket snabbare. Readyboost skulle funka så att Vista använder Flash minnet som RAM minne eller mellanlagring eftersom Flash minnet snabbare än HD:n.
Hela USB minnet ska enligt uppgift inte gå att använda, hur stor del av minnet man kan använda verkade kunna variera och man kunde inte utläsa det på baksidan av förpackningen. Kunde inte hitta någon info om det på nätet, om man nu skulle köpa det online, står bara Readyboost kompatibel. Vet inte hur det blir om du har många krävande program, stora urklipp eller om du jobbar mycket med bilder.
Det var vad jag visste om detta, jag har inte provat det. |
tommypeters |
Posted - 2008/07/24 : 12:51:00 Tur det, ett USB-minne hade ju inte hjälpt dig alls. Som att försöka fixa bensinstopp genom att själv dricka vodka. |
Balder |
Posted - 2008/07/19 : 16:29:13 Hej
Efter att ha höjt bufferten har det inte hänt på ett par dagar, så det var nog det som var felet.
Tack för all hjälp och alla tipps!
Mvh/Thomas |
JonFo |
Posted - 2008/07/18 : 16:18:26 En del ljudkort har buffertstorlek ställbar i drivrutinen också, mitt juli@ tex fick jag fiffla en hel del med buffertstorleken både i foobar, vlc och på ljudkortet innan jag fick det att fungera bra. För mig var större inte alltid bättre.
# Jon |
Balder |
Posted - 2008/07/17 : 19:06:19 Hej
Buffertstorleken var satt till 500, drog upp den till över 3000, får se om det hjälper. Tack för tipset!
mvh/Thomas |
JonFo |
Posted - 2008/07/17 : 18:11:37 Har du provat att fiffla med buffertstorleken i foobar? Du hittar den under Preferences/Playback/Output.
# Jon |
Balder |
Posted - 2008/07/17 : 10:25:29 hej
tack för all hjälp och alla tips, skall fundera vidare, men jag tror mitt problen antagligen är minnes relaterat av svaren att dömma. Det blir troligen ett USB minne på 2 Gb.
Mvh/Thomastrevlig sommar! |
Circlomanen |
Posted - 2008/07/16 : 19:28:34 En GB RAM till vista är illa. För lite. Det är som att köra XP med 256 MB RAM. Det funkar, men nått flyt får man inte i det. Vista är hungrigt. Kör 3 GB, eller kör XP.
|
henrickpettersson |
Posted - 2008/07/16 : 17:16:33 http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/help/12428141-2e4c-43ab-8dd2-a6ed6e3b87761053.mspx
http://www.idg.se/2.1085/1.117849
Jag var uppe på Clas Ohlsson och tittade på deras USB minnen och jag läste på ett 4 GB minne för 220 kr som enligt texten skulle vara Windows ReadyBoost-kompatibel. Själv har jag inte provat det pga länk nr 2. |
Balder |
Posted - 2008/07/16 : 16:38:20 Vill öka till 2 Gb men då ryker garantin såvida jag inte skickar den till en auktoriserad verkstad och det blir dyrt, har haft den i snart ett år och garantin år på två år och då blir det ett bra ljudkort och mer minne.
Mvh/Thomas
edit: hur funkar det med USB minne, kan väldigt lite om datorer. |
henrickpettersson |
Posted - 2008/07/16 : 14:14:31 quote: Är inte det väldigt lite för Vista?
Det var det jag tänkte säga jag med. Jag har 2 GB på min stationära och enligt RAM-minne mätaren som man kan ha som gadget till Vista använder jag nästan alltid strax över 50%. Det enda jag har öppet då är antivirusprogrammet och ett par fönster till Internet.
Du kanske skulle prova köra Vistas RedyBoost funktion med ett USB-minne. |
U1 |
Posted - 2008/07/16 : 12:45:09 quote: 1Gb intern minne
Är inte det väldigt lite för Vista? |
Balder |
Posted - 2008/07/16 : 10:18:43 hej
Datorn är en Fujitsu-Siemens Scaleo P med följande:
AMD Athlon 64(x2) dual core 4000+, 2.1GHz, 1Gb intern minne, 320 Gb intern HDD och 2x500Gb USB HDD, Nvidia 7500 grafikkort med 500 Mb minne om jag minns rätt. Vista Home Premium
Den har varit inne på garanti service en gång då grafikkortet byttes ut.
Det är vad jag vet.
Mvh/Thomas
edit:grafikkortet har givetvis 500Mb och inte 500 Gb som jag skrev |
Circlomanen |
Posted - 2008/07/15 : 20:32:21 Det låter ju som att nån process går igång i bakgrunden och stjäl cpu-tid, eller att datorn skriver nått till disk och därför inte får nån musik från disken just då. Vad har du för hårddisk? Sata eller Ide ??? Hur mycket RAM har du? Flerkärnig processor??
Med lite mer info blir det lättare att svara.
Mvh Johannes. |
henrickpettersson |
Posted - 2008/07/15 : 19:55:50 För och göra lite reklam för en annan sida så ha PC för alla ett bra forum för dator support. Dom vänliga själar som har hjälp mig på där med diverse frågor verkar ha ganska stora kunskaper inom detta område. Inte kanske just foobar då men datorer i allmänhet.
Men för att ställa ett par konstruktiva frågor du har inte något program igång samtidigt som snor processorkraft?
Uppdaterat drivrutinerna?
Prova denna sida för att se om dom är färska så att säga:
http://www.driveragent.com/?PHPSESSID=5lfe5nclskj6pq546bmji9dpe2
Gjort en virus scanning på sista tiden?
Bara lite jag spånade fram, jag är ingen hävert på datorer jag heller, jag får förlita mig på dom som vet mer än jag.
http://pcforalla.idg.se/ |
Balder |
Posted - 2008/07/15 : 17:07:38 Hej
har instalerat Foobar 2000 0.9.5.4 och problemet kvarstår, avbrotten kommer inte varje dag, men ibland ett par på en dag. det går att leva med, men är lite irriterande.
Ingen teori om varför?
Mvh/Thomas |