T O P I C R E V I E W |
rokk |
Posted - 2008/05/07 : 22:57:00 Har skaffat mig ett nytt ljudkort och tänkte att såfort jag får det, att försöka lista ut vad för OPamp som är ansvarig för frontkanalerna och kanske uppgradera denna.
Ljudkortet är ett Asus Xonar DX, vet iaf att det sitter en CS4398 DAC för frontkanalerna på den. Någon som känner till några lämpliga moddar eller har tips för mer välljud ur denna lilla skapelse?
Är också intresserad på hur man får bästa ljud ur denna lösning vad gäller mjukvara, använder foobar för tillfället, bör jag försöka få igång ASIO och vad för inställningar är vettigast? Lyssnar mest på flac och ogg.
Även tips på välljudande OPampar som kan tänkas fungera, tror den matas med 5V på kortet.
EDIT: Hm, vissa av dessa saker kanske passar under DIY bättre? |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
OcA |
Posted - 2008/05/14 : 12:38:17 Grattis!
Alltid kul när det blir bättre ljud!
Ska göra ett försök till med ASIO en vacker dag... |
rokk |
Posted - 2008/05/11 : 22:13:25 vad ja kan få fram är iaf att ASIO-stödet ska fungera utan större bekymmer med ljudkortets krets, det ska stödja full duplex och 24bit/192Khz. Tänkte senare kanske komplettera med extern DAC, men detta får duga nu. Blir säkerligen ett lyft över mitt inbyggda.
Sitter hos flickvännen nu, kommer hem imorgon och ska testa kortet då.
EDIT: Tog ungefär 3 minuter att få igång både ASIO och Kernelstreaming i 24 bitar. Låter attans så mycket bättre än det inbyggda t om med min sketna Technics SU-V5 som ska bytas ut så snart som ekonomin tillåter. |
OcA |
Posted - 2008/05/08 : 17:31:33 Det första du kan göra är att ladda ner Kernel-bypass drivrutinen från Foobars hemsida. Det gör att ljudet går förbi windows egna mixer och det låter mycket bättre (jo, det är sant!)
Efter det kan du testa att labba med ASIO, men det är lite knepigare att få det att funka. Kolla vilken sorts ASIO som ditt kort stödjer. Halv duplex, full duplex osv osv. Sedan är det ett litet fiddlande med inställningar innnan det lirar. Jag har inte lyckats få mitt Audigy att funka med ASIO i Foobar, men det funkar i Cubase av nån anledning... |
|
|