HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Är Squeezebox digitala utsignal verkligen bra?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
JWO Posted - 2008/04/27 : 19:36:57
Jag blir lite orolig.

Jag pratade med en kille som jobbar i en hifi butik nära st:eriksplan i stockholm.

Han var skeptisk till SB digitala utgångssteg. Han trodde att det var fullt med jitter i den digitala utsignalen.

Ha trodde att den inte kunde slå en bra cd-spelare även om man körde en bra separat Dac till SBn.

Då till min frågeställning:

Sitter man med elektronik för jag vet inte hur många tusenlappar, ska man verkligen börja sin signalkedja med något som har dessa jitterstörningar?

DUGER SQUEEZEBOX VERKLIGEN SOM TRANSPORT???????

En Squeezebox + en Dac för 10.000 spänn eller en Beggad Cd spelare för 10.000 kr. Vad låter bäst???? (om man nu generaliserar menar jag )
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mattias Posted - 2008/06/24 : 21:16:44
Ja den där Airport express moddningen verkar inte dum. Hörde den på Audio Concept för ett tag sedan... det lät riktigt bra
Lite svårt att bena ut grejerna då vi lyssnade på ett referens system från MBL som jag inte är bekant med.

/Mattias
zix Posted - 2008/06/24 : 18:13:05
3000 för en bra nätdel kan minsann vara värt det. Men kan man löda ihop grejerna själv så brukar det finnas en del att spara, inte minst på nätdelar, där varje komponent kostar förhållandevis mycket.
Nu när vi ändå är inne på moddningar så kan vi ju fortsätta med det här - Airport Express-moddning! De som gör det - man ska också tillägga att de säljer just såna moddade AE-enheter - tycker att det slår allt annat de har prövat från datorn.
http://www.db-system.fr/bd_system/Aiport_Express_modifiee_-_WiFi.html
Google kan översätta lite lagom halvkass, om man nu inte kan franska (min skolfranska är iallafall rätt rostig...).
Jag får inte in direktlänken till översättningen, men klistra in länken här ovan på http://translate.google.com/translate_t. Glöm inte att välja språk först.

Om jag förstår rätt av bilden på sidan så delade de upp airporten i strömförsörjning och signaldel. http://www.db-system.fr/bd_system/Aiport_Express_modifiee_-_WiFi_files/shapeimage_1.jpg

Schmutziger Posted - 2008/06/23 : 22:34:17
Var tvungen att att koppla in min Zhaoulu DAC till Squeezeboxen efter att jag såg denna tråd
Blev med dac mer driv i basgångarna samt att SB:n kändes lite "grå"
Men detta säger ju varken bu eller bä om vare sig SB eller Zhaolun, bara att det blev annorlunda.
Kan till och med vara så att DAC:ens lite högre utvolym lurar mig lite....
Skulle aldrig hosta upp 3kkr för en ny nätdel iaf. för det för du en Kina Dac ju! eller två! Roligare köp isf!
Sitter iaf toknöjd och njuter av musiken vare sig jag lyssnar med eller utan DAC. Och det är väl ändå det viktiga?!
zix Posted - 2008/06/23 : 21:38:50
Aha, han moddar digitalutgångar.
Nu vet jag inte hur stor plats harmonydesigns moddar tar. Det är iallafall lite småtrångt i en SB Classic-låda, men det kanske går. Nätdel för 3000 - nä, jag tror nog att det får bli en DIY-nätdel isåfall. Jag tror att jag redan har det mesta liggande för att göra en som åtminstone är spänningsstabbad.
svejk Posted - 2008/06/23 : 15:25:20
Har en Harmony digitalutgång på min cd-drive , borde gå att meka dit på en klämlåda.
Björn-Ola Posted - 2008/06/23 : 15:11:50
Oj, jag gav intryck av att han moddar Squeezebox. Det vet jag inte om han gör.
Men han brukar modda digitalutgångar på cd-spelare och kan kanske göra samma sak med en Squeezebox.
Han kan däremot fixa en bättre separat nätdel, men det går på runt 3000:- och jag vet inte om det är värt pengarna.
zix Posted - 2008/06/19 : 00:43:02
Vad moddar Harmony Design på en SB?
Björn-Ola Posted - 2008/05/01 : 14:59:13
Det bidrar självklart. I vilket fall som helst så har handlaren fel. Squeezeboxen står sig bra.
Därmed inte sagt att saker och ting inte kan göras bättre. Någon som testat någon typ av moddning?
Harmony Designs moddningar exempelvis?
Lovan Posted - 2008/04/30 : 16:40:22
RAM i SB3 och FIFO i cd-spelare. Funktionen är likadan iomed att RAM-minnet används som FIFO. Jag skulle inte påstå att det är där skillnaden ligger mellan digitalutgångar utan snarare i utgångarna i sig. Impedansmatchning, PSRR etc...
Magils Posted - 2008/04/30 : 08:39:43
Mattias: helt ok utfyllnad och det kan jag inte motsäga...eftersom en "hygglig" CD-spelare blev en "riktigt bra"

Björn-Ola Posted - 2008/04/29 : 22:39:11
Squeezeboxen är ju en entusiastprodukt utvecklad mer eller mindre utvecklad av en community av entusiaster. Skälet till att det finns en digitalutgång på spelaren är att de själva ville kunna koppla den till en bättre DA-omvandlare. Det är först efteråt som Logitech kom in i bilden och köpte företaget. Jag tvivlar på att det hade funnits en digitalutgång om Logitech varit inblandade från början. Jag tycker att digitalutgågen på spelaren är väl så bra som den på min Sony CDP-X5000 och det duger. Det finns ingen anledning att bekymra sig.
Mattias Posted - 2008/04/29 : 22:34:22
Magils,
Det bli ren återupprepning och utfyllnad av mitt inlägg.

Squeezebox3 förhållandevis låga totalpris jämfört med vad man får innebär i praktiken att inte många kronor kan vara ägnade till just digitalutgången. Sen får man inte glömma att SB3 är ju inte bara HW. SW delen får man ju också betala för.

Det jag menar är att en riktigt bra cd spelare har möjligen bättre digitalutgång då man sannolikt satsat lite krut på den. Tycker det är ren logik. Men å andra sidan kostar cd spelaren sannolikt mer pengar.

Att testa SB3 mot CD lär väl alla ha gjort som har denna möjlighet. Vilket jag gjort med extern dac. Jag är inte lika stensäker som många andra om SB3'ans suveräna digitalutgång. I mitt system med de förutsättningar som finns är CD'n bättre totalt sett!

Man kan få moddad digitalutgång på SB3 av Harmony design. Visste ni det? Har ej undersökt vad det är man gör men möjligheten finns.

Som jag skrev i orginalinlägget är SB3 en fantastisk produkt speciellt med tanke på priset. Det häftigaste som hänt i hifivärlden på länge! Skulle kunna fylla på superlativer men jag avstår.

/Mattias
Magils Posted - 2008/04/29 : 21:01:27

quote:
allt som är inproppat

Vad skulle det vara för saker...nätverksgrejer, en display, en Risc-processor, lite minne...plast. Det är ju inte så mycket grejer.
2-3K är ju mycket pengar i jämförelsen med en snittDVD idag och allt de proppar in i en sån.

Om man jämför med en Roku Soundbridge, som kostar hälften, då har man nog fått kompromissa en hel del. Jag tror att kostnaden för det lilla extra inte är så stor, men kanske krävt lite extra tanke från konstruktören, något som mainstream DVD aldrig har tid med.

Citat Stereofille...

quote:
Perhaps more important, the S/PDIF output and DAC clocks are driven directly by two dedicated crystal oscillators running at fixed frequencies. An outboard D/A processors driven by the Squeezebox thus doesn't lose lock between songs and should enjoy the benefit of lower clock jitter.

Jag säger inte att SB3 är bättre, men testa mot den hyggliga CD-spelaren

Mattias Posted - 2008/04/29 : 20:28:16

En reflektion kan vara till pass och innan jag går in på det måste jag säga att jag är verkligen supernöjd med mina Squeezeboxar!

En squeezebox kostar mellan 2-3k idag. Men allt som är inproppat i detta kan man fråga sig hur mycket krut är lagt på själva digitalutgången. Jämför bara med egna erfarenheter då jag jämförde en hygglig cdspelare mot dvd spelare båda mot samma dac. Dvd spelaren i fråga fick pisk helt klart!

Jag säger inte att digitalutgången på Squeezebox är dålig... Bara en tanke.

/Mattias
Björn-Ola Posted - 2008/04/29 : 12:35:42
Squeezeboxen fick kanonrecensioner i High Fidelity som transport. Skribenten var alldeles lyrisk när han jämförde den med en riktigt dyr transport.
Jag tror inte killen i hifibutiken är särskilt insatt i hur Squeezeboxen fungerar.
All musik mellanlagras i ett ramminne i Squeezeboxen. Datorn påverkar alltså inte ljudet alls. Att tappa musik från ett ramminne är idealiskt ur jittersynpunkt.
Flera cd-spelare använder den här tekniken för att minimera jitter. Nu senast Bladelius Silent Replay System.

http://www.bladelius.com/pressrelease.html
Magils Posted - 2008/04/28 : 08:20:48
Som jag har förstått det hela så är det just klockningen av digitalutgången på SB3:an som är den verkliga styrkan. Tyvärr har jag ingen referens till detta men läs nån review på Audiophile, där har jag för mig att det redovisas.

http://www.stereophile.com/images/newsletter/306Bstph.html

Efterson SB3:an är transport så färgar inte den ljudet generellt(kan säkert motsägas) sett utan det är DAC:en som står för det. Dålig DAC = dåligt ljud, bra DAC = bättre ljud. Vet ej om jag refererat till AÖ's DAC test (DAC-fejden), läs den tråden.....
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65832&SearchTerms=Solberga

Goldfinger Posted - 2008/04/27 : 22:29:33
quote:
Under förutsättning att du inte lyssnar på MP3 eller liknande via SB+DAC utan lyssnar på WAV så har inte cd-spelaren en chans.
Nja, att generalisera så är nog svårt, handlar man rätt kan man få grymma cd-spelare för samma pengar, särskilt i studiovärlden där pris/prestanda är mycket högre, det finns dessutom en hel del externa dacar som inte imponerar nämnvärt, här gäller det att prova ut noggrant i så fall.
JWO Posted - 2008/04/27 : 21:56:09
Är det verkligen så?!

Vore underbart ju!

Kan man välja vilken DAC man vill? Eller gäller det att matcha resten av sitt system här också eller?

Finns det DACar som passar bättre med SB än andra???
Vox Posted - 2008/04/27 : 21:39:15
quote:
En Squeezebox + en Dac för 10.000 spänn eller en Beggad Cd spelare för 10.000 kr. Vad låter bäst???? (om man nu generaliserar menar jag )

Under förutsättning att du inte lyssnar på MP3 eller liknande via SB+DAC utan lyssnar på WAV så har inte cd-spelaren en chans.
Vox Posted - 2008/04/27 : 21:37:46
quote:
Han var skeptisk till SB digitala utgångssteg. Han trodde att det var fullt med jitter i den digitala utsignalen.

Han är bara en i raden av försäljare som är rädda att tappa inkomster när Squeezeboxen gör sin frammarch.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000