HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Är det variabelt utgångssteg på Squeezebox?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
JWO Posted - 2008/03/24 : 09:09:03
Jag är sugen på en Squeezebox!

På bilder ser jag att fjärren har volym + och -.

Betyder det att det är variabel uttång på utgångssteget?

Är detta utgångssteg tillräckligt bra? Skulle man kunna koppla SB till ett slutsteg direkt?

Skulle bli en väldigt minimalistisk anläggning iofs.

Det viktigaste är iofs om det är variabel signal även från digitala utgången, om man nu vill ha en bättre dac?

Hur funkar det egentligen?
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stormen Posted - 2008/04/03 : 10:44:46
Tycker mig kunna höra en liten liten skillnad i mellan 99% och 100% det är det dynamiska förloppen som jag tycker tappar lite. Behöver testa betydligt mer innnan jag uttalar mig. Det är svårt eftersom en säkning av amplituden även förändrar totalintrycket.
Lovan Posted - 2008/03/26 : 22:38:53
Beroende på hur "bra" den är så borde 100% volym vara in=ut.
Stormen Posted - 2008/03/26 : 21:22:20
Intressant
Det borde betyda att man skulle i teorin kunna höra/vara skillnad när ljudvolymen är sänkt ett eller två snäpp mot när man har på max ? Eller måste man koppla ur ljudreglaget rent mjukvarumässigt och starta om ? (tänker om programmet ligger o kör i bakrunden)

Ska lyssna av lite i fortsättningen på de olika volymlägena.
Lovan Posted - 2008/03/26 : 13:20:37
Tommypeters: Jag kanske missförstår men jag hoppas att SB omsamplar 16bit till 24bit och inte bara nollar de 8 MSB. Du skulle få en märkbar skillnad i volym mellan 16 och 24bit isf. Om man omsamplar så har man i teorin 8bitars "spelrum" innan man tappar upplösning men det är egentligen bara en förvrängning av orden i min mening. Man kommer fortfarande få interpoleringsartifakter(trunkeringsfel och upplösningsbegränsningsfel).
stargazer Posted - 2008/03/26 : 11:47:29
quote:
...det går att ställa in så att den digitala signalen hålls fix, vilket är rekommenderat om man vill ha bästa möjliga ljud.


Ursäkta (nybörjarfråga ) men hur gör man det?
tommypeters Posted - 2008/03/26 : 11:20:22
Kör du CD-musik så skiftar du 16 bitar i ett 24-bitars ord när du justerar den digitala utsignalen. Så en rätt bra bit kan du justera utan att ljudet påverkas. Kör du däremot också 24/48, vilket går att hämta rätt mycket från DVD-Audio/DVD-Video (har ibland ett PCM 24/96 stereospår), så påverkar du ljudet direkt.
Stormen Posted - 2008/03/25 : 08:27:27
Ayn/
Märker du någon skillnad om du fixerar digitalutsignalen mot att ha den justerbar ?
Har själv inte hunnit prova Duet:en fullt ut än utan tänkte mest dra nytta av om du redan viste.
Magils Posted - 2008/03/24 : 16:04:25
Du kan mycket väl använda Klämboxen som försteg. Den inbyggda DAC:en i klämboxen gör inte bort sig alls, men det finns bättre. Att bara plocka ut analoga signalen till ett(analogt) försteg, tror jag inte ger mycket. Däremot att plocka ut digitalt till en DAC/försteg, det ger i många fall ett klart steg uppåt.
JWO Posted - 2008/03/24 : 12:33:03
Ja, tänk om jag äntligen kan få ro i min själ.

Ayn Posted - 2008/03/24 : 12:06:20
Du kan ju alltid testa, efter att ha följt din framfart senaste året tippar jag att du inte lär behålla den setupen särskilt länge oavsett hur bra det blir...
JWO Posted - 2008/03/24 : 11:21:26
Allright. Så ett försteg av något slag är att rekomdera då?

Såg framför mig en SB kopplat direkt till ett fint slutsteg med rör eller nåt likande
Ayn Posted - 2008/03/24 : 11:04:46
Den är variabel digitalt, men det går att ställa in så att den digitala signalen hålls fix, vilket är rekommenderat om man vill ha bästa möjliga ljud.
JWO Posted - 2008/03/24 : 10:39:00
Nä!

Det är ju fantastiskt (?)

Kan man med fördel använda den direkt till ett slutsteg?

Någon som vet?

Boergars Posted - 2008/03/24 : 10:31:05
Ja, den är variabel både analogt och digitalt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000