HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vettiga Alternativ till Squeezebox, finns det?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
JWO Posted - 2008/03/21 : 21:02:08
Man läser mycket fint om Squeezebox och dess potential.

Men finns det någonting motsvarande eller bättre?

Kanske någon som låter bättre eller lika bra.

Vore kul att prova något annat än det som alla har.

Eller är Squeezeboxen så överlägsen?
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kmj Posted - 2008/05/16 : 11:56:14
Dvs, koppla nätverkshårddisken till modem/router någonstans i boningen och placera sedan soundbridge/klämbox på valfritt ställe.
Kmj Posted - 2008/05/16 : 11:54:15
Soundbridge runt 1300:-
Nätverkshårddisk runt 1500:-

Koppla till router eller trådlöst modem och det är klart att köra, datorn behöver inte ens vara igång. Setup tar 5-10min och sedan är det bara att kopiera över musiken.
Mikael2 Posted - 2008/05/16 : 11:37:52
Kör Apples lösning som är trevlig och som alltid med snygga gränssnitt

iPod Touch(eller iPhone) + Airport Express(eller Apple TV om du vill ha film också) + dator

Kostnad:

iPod Touch 2695:-
Airport Express 895:-
Programvara webinterface Remote buddy eller Signals 200:-

+ en dator och nätverk förutsätts
Magils Posted - 2008/05/15 : 20:25:10
Du kan alltid blanda Duet och Classic...helt fritt. Dock kan inte classics fjärr styra en Duet, men Controller ( som medföljer duet) kan köra både och.

Björn-Ola Posted - 2008/05/15 : 14:12:55
Skillnaden ljudmässigt?
Classic är nog en aning bättre på analogutgången medan digitalutgångarna ska vara identiska.

Kan du tänka dig att ta med Duettens fjärrkontroll till alla rum så är det kanske mer kostnadseffektivt.
Men om du vill att tjejen skall kunna lyssna på musik i ett rum och du på annan musik i ett annat rum så vet jag inte, då är det nog bättre med en Classic och en vanlig fjärrkontroll i varje rum.
Dan Brickman Posted - 2008/05/08 : 06:35:19
Ursäkta en som inte riktigt är med på Squeezetåget ännu

Vad är den stora skillnaden mellan Duett och Classic??. Själv har jag blivit oerhört imponerad av S-box sedan jag var hemma hos en kompis som är tom än större hifinörd än jag. Han har tom sålt av sin mycket fina cdspelare (50kkr klassen) och kör endast på Squeezebox numera. Han har den vanliga (classic).

Själv är jag intresserad av multirum och har ett litet nätverk hemma och då kanske Duet är ett bättre alterativ??
Kaktus Posted - 2008/04/07 : 08:37:08
Prismässigt är det väl en stor fördel med SqueezeboxDuet att det är så pass billigt att bygga ut i fler rum. Det är ju wlanstandarden s så man kan ju t om gå ihop med grannarna!
Magils Posted - 2008/03/28 : 09:55:35
Squeezeboxen är bra just för att den kombinerar ett antal trevliga attribut på ett förtjänstfullt sätt.

Priset: Den är inte billig men inte heller dyr.
Kvalitetsintryck: Det är ganska gedigna grejer, riktiga RCA-kontakter etc.
Navigering: Bra struktur, med rekursion och dessutom konfigurerbar.
Format: Den tar bl.a. FLAC tillsammans med massa andra format.
Ljud: Låter bra med interna DAC:ar, mycket bra som transport. ( vilket framgick på AÖ's DAC-test)
Server: Nya Squeezecenter 7 är mycket trevlig och kan köras vartsomhelst, även via WiFi och Handhållna enheter.

Självklart finns det prylar som är bättre på dessa parametrar var för sig, men jag har svårt att se någon kombo som fixar allt.
MatsT Posted - 2008/03/28 : 09:15:00
Sonos verkar intressant!

http://www.sonos.com/documents/reviews/stereophile06.pdf
matte76 Posted - 2008/03/28 : 08:57:04
En riktigt bra cd-spelare får nog klämboxen att svettas rejält skull jag tro. Har dock aldrig jämfört eftersom jag föredrar "klassiskt" musiklyssnande via cd- eller vinylspelare.
Vox Posted - 2008/03/22 : 00:01:38
En Squeezebox tillsammans med en mycket kompetent dac är svårslaget tror jag.
Ayn Posted - 2008/03/21 : 23:36:20
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67513

Såklart det finns ännu bättre saker. Frågan är mer var gränsen går vad gäller pris...
Björn-Ola Posted - 2008/03/21 : 23:11:28
Sonos!

Nu får de i.o.f.s. hård konkurrens i.o.m. Squeezebox Duet som lägger displayen i fjärrkontrollen precis som Sonos. Sonos tvingas nog att sänka sina priser vilket vi redan ser i deras "bundles".
Men de har en fördel med att de etablerar ett eget oberoende trådlöst nätverk samt att apparaterna har inbyggda AD-omvandare vilket ger möjlighet att skicka ljudet från vinylspelaren till ett annat rum i ett trevligt digitaliserat format, vilket ger det bästa av två världar ( ähum!).
Vox Posted - 2008/03/21 : 23:04:22
Pris?
JWO Posted - 2008/03/21 : 22:33:05
en sån där divico-låda då?

varför väljer man en squeezebox framför en sådan?

Vox Posted - 2008/03/21 : 22:11:05
Vinyl och Squeezebox är det som gäller.

En av de stora fördelarna med Squeezebox är att det är en "öppen programvara" så det finns massvis med folk världen över som skriver egna tilläggsprogram. Detta borgar för att formatet kommer att leva länge och är inte avhängt av en specifik tillverkare.

Skaffar du en "produkt" med en låst programvara är du i händerna på leverantören av den. När det gäller programvaran till Squeezebox finns det massvis med kompetens på div svenska och utländska forum som snabbt kan ge support.
JWO Posted - 2008/03/21 : 21:55:54
Något alternativ måste ju finnas?

Kanske någon tuff enhet som även klarar film eller nåt?
BosseBula Posted - 2008/03/21 : 21:29:42
Haha, dessa vinylanhängare skyr inga medel.
JWO Posted - 2008/03/21 : 21:10:20
Självklart. Att jag inte tänkte på det
Leif Eriksson Posted - 2008/03/21 : 21:03:23
Vinyl

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000