HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ljudkort med digital ut-behöver det vara bra?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Joel Posted - 2008/03/11 : 21:30:05
Hej,

Jag har en ganska ny dator (6 mån) med ett Gigabyte x33 moderkort med integrerat 7.1-ljudkort på som jag idag använder. Jag kopplar med digital coax från ljudkort till förstärkare. Analoga kablar är inte aktuellt då jag dragit Supras digitalkabel under golvet i samband med att huset byggdes och inte komer att byta.

Min fråga nu är om jag kan få bättre ljud om jag sätter in ett dedikerat ljudkort i datorn istf det som sitter på moderkortet? Rent logiskt borde det inte göra någon skillnad eftersom dacarna i min hembioförstärkare (äldre Pioneer VSX D2011 för 15000 när den köptes) omvandlar signalen. Det är åtminstone vad kompisarna sagt. Själv är jag dock lite skeptisk till det ändå.

Trot ni att jag skulle uppleva någon förbättring om jag bytte till ett separat ljudkort tex X-Fi, eller skulle ljudet vara opåverkat? Jag spelar primärt 2.0 idag, men någon gång vill jag kunna få över 5.1-ljud till förstärkaren. Detta funkar inte idag trots att det skall gå och jag verkar ha kopplat och ställt in rätt. Vill alltså ha ett kort som klarar detta.

Hur skall jag göra?? Kortet bör ha en 3,5" utgång.

Tacksam för svar

Mvh
Joel
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Joel Posted - 2008/03/26 : 18:17:53
Därför att om funktionen finns i mina program jag använder idag, så finns det ingen anledning att tanka ner och lära sig ett nytt. Förutsatt att funktionen finns i de befintliga.
tommypeters Posted - 2008/03/26 : 11:42:51
Varför inte ladda ner Foobar då...?
Joel Posted - 2008/03/24 : 18:39:51
Hej,

Tack för ditt svar. Jag har ställt in så att det skickas ut 44,1, men jag har inte Media Portal eller Foobar utan VLC och WMP11. Vet någon hur man gör kernel bypass-inställningen i de programmen?
niklas Posted - 2008/03/24 : 12:38:05
Hej Joel,

Eftersom du kommer använda ljudkortet endast för att skicka vidare signalen digitalt är det av underordnad betydelse om det är integrerat eller inte. Det viktigaste är att det inte gör om signalen på något sätt, dvs att du får ut bitarna på samma sätt som de lagras (bit-perfekt). Många ljudkort uppsamplar allt till 48khz på digitalutgången och det vill man INTE om man är intresserad av ljudkvaliteten.

Det är också viktigt att, som OcA skriver, inte låta signalen gå via windows-kärnan där det blandas med andra ljud (pling i windows etc). Signalen blir då inte bit-perfekt. Foobar löste detta tidigt med deras Kernal Streaming-plugin. Den behöver man dock inte använda längre eftersom det nu finns asio4all och en asio-plugin till foobar2000.

Använder du MediaPortal kan jag rekommendera en plugin som heter PureAudio, med vilken jag lyckades få bit-perfekt signal ut (spdif) med mitt integrerade ljudkort (RealTek).
Joel Posted - 2008/03/23 : 20:47:30
Hur ställer man in Kernel by-pass i WMP 11 och VLC? Har sökt i hjälpfiler men hittar inget om det.

OcA Posted - 2008/03/21 : 13:54:33
Det där Terratec-kortet är misstänkt likt ett äldre Creative Audigy i uppbyggnad och det kan aldrig vara fel...

Drivers gör skillnad! Mitt Audigy låter crap med Creatives rutiner, men super med KX-Projects rutiner. Mycket hänger således på mjukvaran man använder sig av...

Sedan ska man ALLTID köra med Kernel-bypass när man använder sig av Windows. Då går ljudet förbi Win egen mixer och direkt till kortet på nåt vänster. Gör en otrolig skillnad på ljudet. Kör man utan Kernel-bypass låter det som man har grus i högtalarna...

Sådan bypass finns i bland annat winamp, foobar och de flesta andra spelarna.
Joel Posted - 2008/03/20 : 22:16:42
Ok, men om jag skulle byta till den billigaste varianten av X-Fi, skulle jag då höra någon väsentlig skillnad?
Kmj Posted - 2008/03/15 : 11:08:45
det kan tilläggas att jag kör xp och har deras egna drivrutiner och har aldrig upplevt det som det sämre av de tre betygen anger.
Kmj Posted - 2008/03/15 : 11:07:15
Mitt första moderkort hade optisk utgång och jag var väldigt nöjd med att koppla den till min dåvarande dac. Ljudmässigt märkte jag då ingen som helst skillnad mellan att köra med det integrerade ljudkortet samt dvd-rom som transport mot min dåvarande cd, Jungsom moon harbour. DACen var en Xindak DAC-3
När jag bytte moderkort till ett av Asus dåvarande dyraste pjäser så valde jag ett med integrerat ljud samt optisk utgång för att det funkat så bra för mig tidigare, dock var detta moderkortet inte det bästa och näst intill allt krånglade samt att ljudet distade och sprakade nått förfärligt. Jag köpte då ett ljudkort från komplett med alla önskade utgångar och nu är allt frid och fröjd igen. Kortet ifråga är snorbilligt (ca 200:-)och funkar fint enligt mig, det är detta eller en äldre modell jag har.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=304753
Joel Posted - 2008/03/14 : 21:56:54
Hej,

Nej, givetvis inte.
Gaffa Posted - 2008/03/14 : 16:18:19
Har du kollat med supporten till moderkortet?


Joel Posted - 2008/03/14 : 13:56:02
Tack för synpunkten. Med alla trådar om olika ljudkort, så måste det väl finnas fler som kan komma med sina erfarenheter?
Matrixen Posted - 2008/03/12 : 00:25:53
plätering på kontakten är av underordnat betydelse. Det är drivkretsarna innanför själva kontakten samt mekanismen som matar ut bitströmmen till utgången som spelar roll. Det blir säkert, eller skall jag säga förmodligen, bättre om du byter till ett dedikerat ljudkort modell bättre, tex X-fi extreme music, men som sagt, jag har detta och först när jag köpte till den externa modulen med bättre utgångar, fick jag full valuta för det. jag upplevde toslinken som ännu ett litet lyft och det har ju även den fördelen att jag inte riskerar att elda upp min finhifi pga elektriska störningar från datorn.
Joel Posted - 2008/03/11 : 23:42:33
Hejsan,

Spelaren för ändamålet är en VLC.

Mvh
JOel
Gaffa Posted - 2008/03/11 : 23:34:45
quote:
Jag spelar primärt 2.0 idag, men någon gång vill jag kunna få över 5.1-ljud till förstärkaren. Detta funkar inte idag trots att det skall gå och jag verkar ha kopplat och ställt in rätt. Vill alltså ha ett kort som klarar detta.

Är du helt säker på att problemet inte ligger i mjukvaran?
Vissa mediaspelare har bara 2.0-ljud i grundversionen och kräver registrering (och att man betalar för sig) för att aktivera 5.1 ljud.
Testa med en spelare som hanterar 5.1. Tror att det borde fungera med VideoLAN (VLC).
(det är en gratis open-source-spelare som jag använder själv. Spelar "det mesta"... )

Joel Posted - 2008/03/11 : 23:21:51
Hej,

Tack för svar, även om det inte gör mig klokare. Hur menar du: Är den viktigaste förbättringen att se till att man har en bra koax/toslinkutgång? Både min nuvarande utgång och den jag ev kommer att köpa, kommer väl att vara guldpläterad och då ser jag inte riktigt någonm skillnad. Frågan gällde ju mest skillnad mellan integrerat vs separat ljudkort vid digitalt ljud ut.

Har fö ställt in AC3filter så bra jag tror det går, men den sänder bara ut stereo ändå.
Matrixen Posted - 2008/03/11 : 22:43:32
Det viktigaste är att kortet har en bra coax eller optisk utgång. Jag fick en förbättring när jag köpte till en "console" med toslink och SPDIF utgångar till mitt X-Fi extreme music. Innan körde jag SPDIF via stereoplugg -> RCA.
Angående 5.1... Har du någon fungerande AC3 codec installerad? Isåfall, har du ställt in att den skall skicka ut SPDIF till extern decoder?


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000