HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Scart eller komponent från DVD till CRT-TV

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Gson76 Posted - 2008/02/28 : 11:22:35
Har sökt en hel del och borde hittat svar, men inte...

Jag har en Marantz DV6600 DVD-spelare som jag har till min gamla hederliga Sony 32" tjockis via scartkabel. Men, jag får inte ut prog scan via scarten utan det kan endast skickas via komponent eller HDMI. Min TV har endast scartingångar.

Nu till min fråga. Kan jag ta ut komponentsignalen via de 3 kablarna och koppla in i en komponent till scartkadapter? Om det går är det värt det, dvs gå från interlaced till deinterlaced (prog scan) med samma upplösning, dvs 480/576? Signalen går ej att skala upp, endast på HDMIutgången.

Det vore synd att inte kunna utnyttja prog scan tycker jag, men det kanske inte syns någon skillnad på en lågupplöst CRT?
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
whiskyman Posted - 2008/03/19 : 12:51:31
Ja om du vill ha ryckfria panoreringar så kommer inte LCD att uppfylla dina krav. Inte heller om du vill ha en färgåtergivning som är någorlunda korrekt. Men detta är ju endast mina åsikter i ämnet. Mvh Kristofer
Gson76 Posted - 2008/03/13 : 09:06:07
Till slut kom svaren jag letade efter. Tack alla inblandade!

Det är helt korrekt. Min CRT är en interlaceprodukt, den kan ej ta emot progressiv signal. Får vänta till jag köper en ny platt-TV för att då skicka ut progressivt via hdmi, kanske även uppskalad sådan om det nu är till det bättre... Här har jag nämnligen hört lite olika bud. En uppskalad bild från DVD-formatet (720p, 1080i) behöver inte bli till det bättre, men det märker jag väl i framtiden när jag får chans att testa själv. Känns som allmänheten stirrar sig blind i antalet pixlar (full HD, etc) och saker som flyt och djup kan tyvärr allt för ofta hamna i skym undan. Den som väntar på något gott får väl se Jag är väldigt svag för ryckfria panoreringar, men vi alla kikar på olika saker...
mikaels Posted - 2008/03/08 : 17:04:47
Fråga 1 måste ju vara om din TV kan ta emot en progressiv signal. Ingen CRT jag sett har kunnat det, även om jag vet att de finns (fanns?)
Om den nu kan det, då kan det vara värt att försöka skicka komponent i scarten, men det är inte så vanligt som Lovan skriver, det finns ingen standard för hur komponent ska skickas i en Scart (även om det rent tkniskt naturligtvis går), alltså måste man säkerställa att både avsändande och mottagande kontakt är överens om vilka pinnar komponentsignalen kommer på. Komponent är INTE samma sak som RGB, även om det är tre ledare i båda.
En RGB-komponentomvandlare gör betydligt mer än bara protokoll/kontaktomvandling, den konverterar ju signalen, därav priset.
konraqu Posted - 2008/03/02 : 16:33:07
Alla skärmar med VGA-ingång är progressiva. Exempelvis min CRT-projektor är progressiv.

Progressiv eller interlaced har inget med CRT eller LCD att göra!
Många CRT-skärmar (som min projektor) kan visa både interlaced och progressivt.
whiskyman Posted - 2008/03/02 : 15:37:30
Ja visst finns det datorskärmar som är progressiva men de är ju om jag inte misstar mig här inte CRTskärmar utan LCD.MvhKristofer
konraqu Posted - 2008/03/02 : 10:53:53
Alla gamla tjocka datorskärmar är progressiva, det finns även TV-apparater som är progressiva. Den här tex är progressiv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=31788
whiskyman Posted - 2008/03/02 : 01:09:13
Ett annat problem som du får om du skall skicka progressiv scan till en CRT, eller som du hellre kallar det "tjocktv" är att en CRT kan inte ge en progressiv bild.Det kan endast plasma och LCD ge.

Sedan så tror jag inte på det att RGB och komponent är samma sak beroende på att jag när jag använder scart rgb på min 3år gamla plasma, en 42tums Philips, får jag bandningar men inte när jag skickar upp bilden via component. Men component och HDMI är de enda möjlighetena för att jag skall få bild på min 50 tums plasma via dvdspelaren.

Hoppas att detta kan vara till hjälp.Mvh Kristofer
Lovan Posted - 2008/02/29 : 21:26:04
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39285&path=
Gson76 Posted - 2008/02/29 : 08:48:39
Ahhh! Jag lägger ner. Det finns konverterare, men en som jag hittade, som såg väldigt enkel ut, kostade nästan 2 ksek... En vanligt komponent in och scart i andra änden.

Tror inte att en progressiv signal till tjock-tv'n väger upp detta priset... Jag hade tänkt mig några hundringar totalt... Tack för mig.
Gson76 Posted - 2008/02/29 : 07:56:47
Tack Lovan. Det var som f_n... Att RGB-signalen i scartkabeln är samma sak som i komponentkablarna, men då uppdelade med 3 separata kablar färgade Röd, Grön och Blå.

Bra så långt. Nästa steg är om det är värt att köpa kablage och adaptet för x antal kr för att få ut en progressiv signal. Någon som har erfarenheter om det är någon skillnad på en lågupplöst CRT med eller utan den här så kallade progressiv scan signalen? Tack.
Lovan Posted - 2008/02/28 : 21:33:06
GSON: Component skickas oftast i scarten, inte RGB. Köp en component-> scart adapter så fungerar det om din tv kan ta component via scarten.
OcA Posted - 2008/02/28 : 16:48:34
Finns det inte färdiglödda component -> scart adapters att köpa lite varstans? Kan kanske funka?
Gson76 Posted - 2008/02/28 : 13:57:16
Hmmm... Jag är lite novis i ellära och hade inte tänkt mig att börja fippla med lödkolv etc, men tack ändå Stormen

RGB skickas redan i scarten, ej att förväxla med komponent som består av 3 separata ledare. Jag tycker att fler borde ha liknande frågeställningar som jag, men de flesta har väl redan bytt upp sig till platt-tv med hdmi-ingång och får då en upskalad prog scan bild per automatik, så att säga... Vanlig scart ger väl aldrig prog scan på någon DVD

Men, om du har rätt Stormen så bör det finnas och fungera att få in komponent i ett scartuttag, men som sagt RGB och komponent är två skillda saker. Jag är lika osäker som innan
Stormen Posted - 2008/02/28 : 13:25:29
På scarten kan du koppla in RGB på 7,11,15

1 Audio ut höger 0,5V <1k
2 Audio in höger 0,5V >10k
3 Audio ut vänster + mono 0,5V <1k
4 Audiojord
5 RGB Blå jord
6 Audio in vänster + mono 0,5V >10k
7 RGB blå In 0,7V 75 Ohm
8 Styrsignal *a >10k
9 RGB grön jord
10 Data 2 / Klockpuls ut
11 RGB grön In 0,7V 75 Ohm
12 Data 1
13 RGB röd jord
14 Data jord
15 RGB röd In / Krominans (C) 0,7V 75 Ohm
16 Blankingsignal *b 75 Ohm
17 Videojord (CVBS)
18 Blanking jord
19 Video ut (CVBS) 1V + sync 75 Ohm
20 Video in / Luminans (Y) 1V + sync 75 Ohm
21 Chassiejord


kör gärna in 1-3V på pinne 16 för att aktivera RGB om inte TV:n gör det själv.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000