HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 X-Fi ljudkort till dac

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
sumo Posted - 2008/01/17 : 17:18:03
Höll på ett par veckor med att försöka få en digital signal från spdif-kontakten (koaxial) till en separat dac.
Fick det inte att funka.
Tänkte göra ett nytt försök.
Eftersom jag fått reda på att det är risk att "bränna" ingången i dacen om man kör elektriskt (koaxial) får det bli optiskt.
Det skall visst finnas en adapter till det.
Någon som har erfarenhet om detta?

//Sumo
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
OcA Posted - 2008/01/17 : 23:05:14
Jag kör "comando", dvs ojordat. Enda jordade uttagen hos mig finns i köket och det blir en jäkla härva med förlängningskabel om jag ska kunna nyttja det (sitter ovanför diskhon också så jag lär strypa mig själv när jag ska diska)... Har inga problem med vare sig jordslinga eller nätbrumm.
Lovan Posted - 2008/01/17 : 20:22:40
Jag kör med dator som källa till mitt system. Analogt för tillfället för att jag inte hunnit bygga färdigt min dac. Jag ser inte problemet men jag har å andra sidan jordat min elektronik.
sumo Posted - 2008/01/17 : 19:35:19
Kanske var lite otydlig, menar inte att det gäller dac speciellt, utan data & hifi generellt.
Som sagt har själv haft kopplat ljudkort till förförstärkaren ett par år utan bekymmer.
Eftersom jag ganska nyligen skaffat en dac skule det vara intressant att använda den digitala utgången och helst då optiskt som en fösiktighetsåtgärd

//Sumo
Lovan Posted - 2008/01/17 : 18:48:09
Har svårt att förstå varför man skulle bränna dacar. Beroende på vad det sitter för reciever så kan det vara känsligt men iomed att spdif är specat till 1V p-p så borde det inte vara några problem.
Tror nog att problemet ligger i att man har en jordloop av nåt slag men det kan lika gärna hänt med vilken jordad produkt isf...
Jag skulle inte tveka över att använda coax.
OcA Posted - 2008/01/17 : 18:39:32
Kör coax från min gamla burk med ett Audigy kort (2001) utan några bekymmer. GJort så i runt 2 år och det har inte hänt något alls... Behöver ju inte betyda att det inte kan hända för någon annan, men för mig funkar det super!
sumo Posted - 2008/01/17 : 18:15:21
Har själv kört ljudkortet analogt till förförstärkaren innan utan några problem (har väl haft tur).
Fick varningen för någon vecka sedan att inte blanda hifi & data, optiskt var dock ok.
Men är det någon av er som använder den digitala utgången i ljudkortet

Lovan
Ja en sådan är det nog

//Sumo
Lovan Posted - 2008/01/17 : 17:51:02
http://www.webhallen.com/prod.php?id=79576

sån du menar?
Bogus Posted - 2008/01/17 : 17:47:30
Vad jag har läst var det de äldre ljudkorten som kunde ha problem med att bränna ingångarna på dacar och recievrar. Det problemet ska inte finnas längre i nya ljudkort. Jag har aldrig haft något problem när jag körde mitt x-fi in i min reciever.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000