HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox som display?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Calle G Posted - 2008/01/13 : 00:23:15
Jag planerar en ihopslagning av hembio och musik, vilket gör att jag inte längre behöver en squeezebox eftersom tanken är att min HTPC ska vara kopplad till finhögtaleriet (tidigare var finhögtaleriet kopplat till en separat 2-kanalsstereo + squeezebox och streamade från HTPCn).

Men då infinner sig ju problemet att jag måste slå på TVn för att välja musik. Trist när man är van vid trevliga klämboxen men den går ju inte att koppla in till högtalarna samtidigt som HTPCn (väl?).

Så.. kan man på nåt vis styra låtval etc på datorn via Squeezeboxen, dvs välja vad datorn spelar? Eller finns det någon annan lika trevlig liten display som gör det jag behöver?

Alla tips välkomna :)
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
OcA Posted - 2008/01/15 : 10:10:30
Skulle nog luta åt att det är en kombination av den digitala utgången på ljudkortet samt din Philips som ställer till det... Billiga integrerade ljudkort innehåller knappast några bra komponenter och du lär nog ha jitter som heter duga ut från datorn. Skit in -> skit ut, tyvärr... Jag tror det skulle bli något bättre med ett kort med vettig digital-utgång. Finns kort som endast sköter digitalutgångar så att du inte behöver betala för något du inte kommer använda. Fanns en tråd uppe om ett sådant kort för inte så länge sedan.

Sen är det nog kära Philips som är flaskhalsen. Revel brukar ju inte vara lättdrivna (grov generalisering) och en hemmabiostäkr brukar inte vara sådär fruktansvärt pigg på att lämna bra effekt i låga impedanser.

Datorns förmåga att koda av FLAC är nog inga problem så länge du har bra codec och program som sköter det. Ett tips kan vara att prova Foobar som spelare och använda Kernel Bypass plug-in så att du slipper Windows ljudmixer som skitar ner ljudet något ofantligt. Winamp har också en direct sound plug, men det låter inte lika bra som Foobar.

Värt att prova att fiddla lite med mjukvaran innan du investerar i nya grejer.

Blev enorm skillnad hemma hos mig att byta från Winamp till Foobar med Kernel Bypass. Ljudet blev mycket lugnare, mer detaljerat och kändes mindre "grusigt".
Calle G Posted - 2008/01/14 : 23:15:18
En liten reflektion och undran.

Jag har nu kopplat in Revel-högtalarna till min hembioreceiver, en Philips DFR9000 som är helt ok men såklart inte i klass med min Musical Fidelity X-150 som jag hade dom kopplade till tidigare. Det låter förstås inte alls bra.

Frågan är vad som är främsta boven till det dåliga ljudet?

Setupen var följande:
Squeezebox digitalt -> Musical Fidelity X-DAC v3 -> Musical Fidelity X-150 -> Revel.

Nu är det
HTPC-Dator med ljud på moderkortet digitalt ut -> Philips DFR9000 -> Revel.

Utan att starta några flamewars här, finns det någon otvetydig del i kedjan som är riktigt mycket sämre? Samtliga delar är förvisso sämre, men går det att nyansera?

1- Datorns förmåga att koda av FLAC-filer jämfört med Squeezeboxens dito
2- Ljudkortets digitala utgångar jämfört med Squeezeboxens dito
3- MF X-DAC's DA-omvandling jämfört med Philipsens dito
4- MF X-150's högtalardrivning jämfört med Philipsens dito

Det är ju lite intressant både för att det kanske finns enkla sätt att förbättra läget i väntan på nirvana, och för att veta var jag ska lägga krutet nånstans i mina fortsatta inköp. Tex är jag lite inne på ett Creative X-Fi som driver slutsteg direkt, istället för att försöka hitta nån asdyr hembioreceiver som innehåller en massa saker jag inte behöver...

Visar det sig dessutom att det är #1 ovan som felar så faller ju hela mitt koncept, och det vore ju bra att upptäcka på ett tidigt stadium ;)
Calle G Posted - 2008/01/14 : 10:59:14
Jo det är så jag gjort, men nu ska det bli en anläggning - dvs jag kommer att spela både film och musik i samma förstärkare. Och.. Fast jaha du tänker så.. hmm. Koppla in klämboxen på en annan ingång.. tänkte inte på det. Attans :)
Skulle tänkt på det innan jag släppte den till hustrun, nu lär jag aldrig få tillbaka den. Nån som har en över? :)
CC Posted - 2008/01/13 : 23:08:10
Jag förstår inte? Varför skulle du inte kunna köra Squeezeboxen parallellt med en HTPC? Är det ingångar som saknas?

Kan du inte låta HTPC:n köra filmer å SB:n sköta musiken?
Calle G Posted - 2008/01/13 : 22:14:15
Nu börjar det likna nåt, mjukvara kan jag fixa så länge jag slipper löda :)

Glömde jag nämna att jag gärna vill slippa lämna Vista Media Center? På 1900-talet satte man i en CD-skiva och tryckte på play, jag kan inte inse att det ska behöva vara så mycket mer komplicerat nu.

Det jag nog egentligen ser framför mig är en fjärr med dubbelriktad kommunikation och liten skärm, där man kan scrolla runt bland låtarna på samma sätt som i klämboxen. Alt enkelriktat med display som ovan. Slimservern snurrar ju redan på maskinen, det hade varit smutt att koppla ihop en skärm och lite fjärr-support till den eller till en softsqueeze på nåt vis..
Boergars Posted - 2008/01/13 : 21:01:15
LCD Smartie visar winamp-info med mera på en 4 X 20 display.

program
http://lcdsmartie.sourceforge.net/docs.html

display och hållare
http://www.mini-itx.com/store/?c=25#p2406

Fjärrkontrollmottagarprogram:
http://winlirc.sourceforge.net/

IR-mottagare
http://www.lirc.org/receivers.html
Calle G Posted - 2008/01/13 : 19:37:56
15" skärm blir för klumpigt och gömma VGA-kabel? Hmmm ;)

Jag är ute efter nåt som svärföräldrarna kan använda och som är snyggt och diskret... nån jäkla lösning på problemet borde det väl finnas kan man tycka?

PSP, kanske det.. så får man en ursäkt att skaffa en sån också ;) Fast det är inte optimalt det heller tycker jag. En nätt fjärris och en diskret display, that's all there is to it...
Boergars Posted - 2008/01/13 : 17:19:39
Finns lösningar med PSP har jag förstått. Tittar själv lite på detta.
OcA Posted - 2008/01/13 : 16:19:41
Sitter med samma dilemma själv... Har en plasma och vill inte ha Win XP på dagarna i ända med risk för spökbilder osv... Måste ju finnas nåt bättre alternativ än att byta skärm eller springa bort till datorn varje gång man ska göra nåt.

Köra en liten 15" LCD skärm vid ett soffbord på sidan av soffan och sköta det med? Skulle jag kunna leva med om man kan gömma VGA-kabeln snyggt.
Calle G Posted - 2008/01/13 : 13:13:40
Jaaa... fast man vill ju navigera runt också. Och se vad det står även när man sitter i soffan. Visst är det overkill med en klämbox som display men när jag ändå har den tillhands...

Fast nu försvann den ut i köket istället så det kanske blir nån form av minidisplay trots allt då. Känns inte så kul att dra igång platt-tvn varje gång man ska lira musik... dämpad belysning, ett glas whisky, och Rotor visual effects på storskärmen, njaee va ;)

Jag kan väl inte vara ensam om att vilja spela musik från datorn utan att ha skärmen igång?
Magils Posted - 2008/01/13 : 10:46:48
Eftersom klämboxen kan styras och laddas med egen kod så går det ju, men jag tvivlar på att denna kod finnes. Det känns ju lite overkill att använda en klämbox som display....

:::> kommer med en idé. En liten skärm 6-9"( t.ex. på en bärbar DVD-spelare) som kopplas till datorn och som visar vad som spelas..


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000