T O P I C R E V I E W |
Magils |
Posted - 2007/11/26 : 08:21:38 Vad är det egentligen som påverkar dålig överföring via WLAN. Jag tänker främst då på att man streamar FLAC/WAV. Antingen till en Soundbridge eller klämbox 3:a.
Servern kör XP, 1 Ghz CPU, 384 MB minne, USB2 disk.
Just nu har jag en 3Com Officeconnect WLAN, som max klarar 108Mbps. Vet att 54 är max i spelarna. Både Router och Spelare är på samma våningsplan. Det är ca. 7-8 max avstånd.
Squeezeboxen anger signalstyrka som varierar mellan 60-75%. När den trillar ner mot 60 så hackar det för att stanna helt ibland. Soundbridgen har bra dagar och dåliga dagar. När det strular så är det inget som går över, och ibland kan det lira fint i flera timmar, för att sedan strula....
Jag vet att Micro, kyl/frys och sånt kan störa, men har inte funnit någon korrelation där, vet ej ens om det är WLAN:et
Var hemma hos brorsan i helgen han hade signalstyrka ner mot 50% i SB3:an och körde FLAC utan hackningar....???????
Vad 17 är det som strular?
Jag vet att man borde kanske köra med Cat5-kabel, men jag vill helst inte börja borra massa hål i betingbjälklaget bara för att finna ut att det var ngt annat. |
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
ahultin |
Posted - 2008/04/19 : 10:50:38 Ville delge mina erfarenheter av wlan och SB3. Har Routern i ett rum (där fibern kommer in i huset), har PC:n i ett annat rum (där SC7 är installerat) och SB3 i ett tredje rum (på undervåningen). Hade tänkt köra en nätverksansluten disk i routern (för att ha film på den och kunna se via Xboxen...). Allt ligger trådlöst. Men det hackar och går överhuvudtaget inte att lyssna på musik via SB3:an.... Flyttade disken så att den ligger ansluten direkt till PC:n, och nu är det inga problem överhuvudtaget att lyssna på musik eller göra andra saker med datorn.... Så trådlöst i all ära, men det fungerar inte helt hundra (åtminstone om man som jag kör att datorn packar upp från FLAC till WAV och sedan skickar det över nätet...)
Just nu är idén att göra ett litet nätverk på undervåningen med en gammal laptop och sedan köra det helt separat. |
Magils |
Posted - 2008/03/12 : 21:09:19 Jag tänkte följa upp den tråd och presentera lösningen....
Kör numer endast Squeezeboxar och har därmed skrotat Soundbridgen och Firefly-servern. Därmed har alla problem försvunnit, fungerar klockrent. Den har kanske hackat vid något tillfälle men, som sagt...problemen låg alltså i servern, antagligen för att XP i kombination med två tjänster, utöver allt annat jox, knäckte minnet och servern började swappa...har också bytt till version 7 och det lirar finfint.
Till och med frun har kommenterat förbättringen i positiva ordalag, hon som normalt tycker att inget fungerar bara för att fjärren har lite trötta batterier. |
Zalve |
Posted - 2007/12/04 : 16:43:07 Jag kör sladd mellan SB och router, sen så är det W-lan mellan latop (där slimserver ligger) och router.
Fungerar bra.
Nästa steg är att lägga slimserver på en egen maskin i källaren, som får kabel till sig. |
Magils |
Posted - 2007/12/04 : 15:59:01 Kanske en sån här är lösningen?
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1193638&node=843
edit: eller snarare två |
stargazer |
Posted - 2007/11/28 : 10:55:53 Såg i en annan tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64959 att det är olämpligt att köra trådlöst mellan BÅDE slimservermaskin - router och squeezebox - router.
Lämpligt är att köra kabel mellan slimservermaskin - router, då kanske WLAN-kvaliteten mellan squeezebox-router blir bättre?
Jag skall prova så hemma! |
stargazer |
Posted - 2007/11/27 : 13:16:53 Har också haft problem m WLAN-styrkan.
Noterade dock (skratta gärna) att det inte är någon höjdare att samtidigt köra en bittorrent-klient på samma maskin, och ladda ner på samma USB-disk...
Dumt, javisst. Men även när jag stängde av all annan WLAN-aktivitet än streamingen från slimserver så fick jag problem då och då. Till slut satt jag bara och väntade på att det skulle börja hacka... otroligt irriterande!
Håller på att dra kabel nu... |
ud |
Posted - 2007/11/26 : 21:04:41 Med gamla routern hade jag problem ibland som avhjälptes med omstart av densamma. Sen funkade det bra i 3-4 veckor innan det var dags igen. Den stog i rummet bredvid SB3an med bra signalkvalite dom gånger jag kollade.
När jag bytte router och satte den i undervåningen, med gjutet valv mellan, upphörde alla problem med hackande SB3a. Signalstyrkan är inte bättre nu men det funkar MYCKET stabilare nu.
Edit: Kör med WPA nu och hade WAP på gamla routern. |
Micke65 |
Posted - 2007/11/26 : 19:57:49 Jag vet inte om det är relevant men på SlimDevices hemsida finns en lista med routrar som testats med SB och olika firmwareversioner. Jag ligger nedåt 30-40% signalstyrka och har inget problem med den nivån. Vad som kan ställa till det ibland är att min laptop som kör SlimServer har ngn process som kräver mycket CPUkraft, då kan det lagga när jag ska bläddra i SB-menyerna. /Micke |
ztenlund |
Posted - 2007/11/26 : 12:51:51 Det kan ha stor betydelse vilken kanal man kör på då det påverkar signalkvaliteten. Signalstyrkan är inte proportionell mot hastigheten utan även signalkvaliteten påverkar. Pröva.
För övrigt är WEP en ganska värdelös krypteringsmetod. Med ett litet verktyg i datorn så knäcker man det på nolltid. Inget är ju helsäkert men WEP är extra osäkert, det finns anledning till att det finns bättre kryptering att välja... |
Marcus7601 |
Posted - 2007/11/26 : 11:13:59 Ofta är det så att när signalstyrkan går ner så stryper routern också överföringshastigheten. T.ex om signalstyrkarn går under 60% så stryps hastigheten till t.ex max 3mbit. Därför hackar det. Detta är ofta en inställningssak i routern.
EDIT: hittade detta i din routers manual
Speed of connection: The 802.11b and 802.11g standards will automatically choose the best speed depending on the quality of your connection. As the signal quality weakens then the speed falls back to a lower speed. The speeds supported by 802.11g are 54 Mbps, 48 Mbps, 36 Mbps, 24 Mbps, 18 Mbps, 12 Mbps, and 6 Mbps. The speeds supported by 802.11b are 11 Mbps, 5.5 Mbps, 2 Mbps and 1 Mbps. |
zikkan |
Posted - 2007/11/26 : 10:45:21 Du kan ladda ner Netstumbler (http://www.netstumbler.com/downloads/) och se vilka andra trådlösa nät som finns i närheten, vilka kanaler de kör och med vilken signalstyrka de "hörs" hos dig.
De kanaler som man "skall" välja (om man använder 802.11b/g - 2,4GHz) är 1, 6 eller 11! Dessa är helt icke överlappande. Man bör försöka hålla sig till dessa tre, det underlättar för alla om det är många nät i luften i t ex ett flerbostadshus. För en (lite för teknisk kanske) förklaring kan du kolla på länken till cisco nedan.
http://www.cisco.com/en/US/docs/wireless/technology/channel/deployment/guide/Channel.html#wp134132
sedan kan jag också hålla med om att "enklare" apparater som inte har så mycket CPU/minne i sig bör använda så enkel kryptering som möjligt.
Lycka till!!
Mvh zikkan
|
byakugan |
Posted - 2007/11/26 : 10:04:15 Även trådlösa telefoner kan ha inverkan på det trådlösa nätet, om man har otur. |
Magils |
Posted - 2007/11/26 : 09:45:11 CC: Ska nog testa med kabel.....frun får spatt!
Magoo: Kör förvisso WPA, men Server kör tråd in i switchen så där är det ingen krypto alls. Annan kanal ska testas, är ju default nu. |
Magoo |
Posted - 2007/11/26 : 09:35:10 Har du kryptering på det trådlösa? Jag fick råget när jag köpte trådlöst till hemmet att välja den enklare varianten av kryptering (WEP) när jag hade XP och mindre än 512 MB ram. Gjorde jag inte det fanns det risk för att tappa i överföringshastighet. Dessutom sa de i datorbutiken (INET gbg) att man kan prova lite olika kanaler på routern i fall man hade problem med dålig överföring så kanske en annan kanal som inte störs lika mycket. |
CC |
Posted - 2007/11/26 : 09:24:12 Du kan inte testa med en löst liggande kabel bara för att utesluta andra problem än det trådlösa?
Själv kör jag med Win2000Server på en Pentium 3:a @ 700Mhz o 512Mb minne samt som du en usb2 disk. Jag får ibland problem med överföringen när Norton (antivirus) börjar scanna disken, å kör jag med trådlöst (ca50% signalstyrka) så kör det sig helt!
Vad jag ville komma till är att det kan finnas fler orsaker än ev problematiska överföringar. Men trådlöst är trådlöst = lite känsligare än med direktkontakt. |