HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Framtidens TV-ljud?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
rolnor Posted - 2007/11/24 : 12:37:32
Fick hem en samlingsskiva med s.k. hits, låtar som jag tidigare lysnat på på TV, MTV, VH1, Z-TV. Vilken ENORM skillnad i ljudkvalitè, nästan som att jämföra stereo och mono. Jag undrar om dom HD-kanaler som finns nu sänder med bättre ljudkvalitè? Hur är ljudspåret på en DVD-film? Där finns ju möjligheten att välja om man vill ha PCM, DDS etc. men hur bra är ljudet jämfört med ljud-CD?
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
rolnor Posted - 2007/11/30 : 15:10:08
quote:
Dolby trou HD sänds lossless idag från Satellit.
Den överträffar all CD motsvariget.

Det gäller bara att hitta rätt i etern


Vilka kanaler gäller det?
Lech Posted - 2007/11/29 : 20:40:38
Dolby trou HD sänds lossless idag från Satellit.
Den överträffar all CD motsvariget.

Det gäller bara att hitta rätt i etern

MVH
Lech
f95toli Posted - 2007/11/29 : 20:18:17
Problemet är som sagt bandbredden. "HD ljud (Dolby eller DTS högupplösta format) kommer nog i framtiden att få plats i kabelnätet. Dock är det nog omöjligt att få plats med dem i det markbundna (via antenn) nätet. Som det det ser ut nog så är det svårt nog att få plats med bildsändningar i HD trots att antalet kanaler är mycket mindre (det har körts tester med det rätt länge här i England, några "riktiga" sändningar blir det nog inte förrän det analoga nätet släcks, det finns inte tillräckligt med plats) och man kan nog räkna med att bilden kommer prioriteras även i framtiden.

I och för sig kanske man kan tänka sig att det kommer bättre komprimeringsalgoritmer i framtiden men "besparingen" i bandbredd kommer nog vara rätt liten, luftburen bandbredd är en ändligt resurs och det är redan väldigt fullt i etern.
gcs Posted - 2007/11/29 : 19:03:44
Kanalbolagen betalar ju efter den bandbredd som dom utnyttjar och eftersom deras sysselsättning är just TV, så prioriterar dom bilden. Det är väl i så fall SVT som mest tänker på ljudet. Man kan se hur olika SVT prioriterar när det gäller deras olika kanaler. Barnkanalen/Kunskapskanalen har fått det minsta utrymmet. SVT äger ju inte sändarnätet för det är ju Teracom som har regeringens uppdrag att sköta nätet. Teracom är ett vinstdrivande företag precis som det skulle vara om nätet vore privatägt. Jag vet tyvärr inte hur många hundra miljoner som PS betalar till Teracom.
Lech Posted - 2007/11/29 : 18:16:13
Rolnor
Jag tror inte du behöver vänta, Dolby true HD finns redan däruppe.

Även digitalsignal ut till en bra Dac är för det mesta ok.(uppsampling)
ViaSat sänder en del bra sändningar.

MVH
Lech
OcA Posted - 2007/11/29 : 09:07:25
rolnor -> Jag tror tyvärr det... Håller med dig, skulle vara kanon med bra ljud på musikkanalerna. Tyvärr är prion för bra ljud hos bolagen ungefär lika med noll. Bra bild vill alla ha, men ljudet skiter de flesta i... Tyvärr...

Tyvärr finns det ju restriktioner om bandbredd i de systemen som finns idag. För att få bättre ljud måste man rensa i kanalutbudet för att få plats med datamängden eller försämra bitraten på bildströmmen vilket innebär kackigare bild, men bättre ljud. Vad tror ni kanalbolagen väljer? Många kanaler, bra bild och halvrisigt ljud förstås...

Skicka gärna frågan vidare till ComHem, Canal Digital, Viasat och Boxer för att se vad de säger. Bifoga en länk till tråden så de begriper att vi faktiskt vet vad vi pratar om och inte är några gröngölingar!
rolnor Posted - 2007/11/28 : 21:21:51
För mej skulle det vara väldigt attraktivt med CD-ljud på t.ex. MTV, VH1, Z-TV, men jag får väl vänta!
Martin.M Posted - 2007/11/28 : 13:28:43
Som sagt, det vanligaste är väl 384, 448 DD. Förekommer kanske annat utomlands.
OcA Posted - 2007/11/28 : 12:05:28
Canal Digital och Comhem kör mig veterligen Dolby Digital i sin ursprungliga form fortfarande. Oavsett HD-bild eller SD-bild.

Tror inte digitalboxarna klarar något annat än det i dagslägen, men med en digital signal ut ska det ju inte spela någon roll kan man tycka.

Man får dock betänka att 24mb/s i bitrate är förbaskat mycket att klämma in om man ska få med bilden också. Vad jag vet ligger en HD-sändning med DD på ca 20-30mb/s totalt sett. Att klämma in 24 mb/s till där är i många fall inte görbart. Då får man rensa bort i bandbredden och ta bort kanaler istället... ComHem borde rent teoretiskt klara av det då de har klart högst datakapacitet i sitt nät.
rolnor Posted - 2007/11/27 : 15:48:02
Martin.M:

Men vad har HD-sändningarna för ljudkvalitè?
Martin.M Posted - 2007/11/25 : 22:43:26
Dom sänds i 720p och 1080i för det mesta.
Dvs 1280x720 progressivt (helbilder) eller 1920x1080 interlaced (flätat, halvbilder).

Exakt vad som använts kan man nog kolla in på respektive kanals hemsida
rolnor Posted - 2007/11/24 : 16:25:10
Martin.M

Tack för ditt matnyttiga inlägg, vet du vad HD-sändningar på
satelit-TV har för upplösning?
Martin.M Posted - 2007/11/24 : 15:45:36
PCM = lika bra som cd (kan även vara högupplöst men det är det inte på vanlig dvd vanligtvis)
DTS = komprimerat, fast bitrate fördelar över alla kanaler 768 eller 1536 KB/S
DD = komprimerat, variabel bitrate 384, 448, 768 KB/s (har jag för mig, inte helt 100% på siffrorna.

CD ljud / PCM ... är alltså "bäst" av dessa eftersom det bara är 2 kanaler. Det finns dock även PCM i 8 kanaler på tex bluray i hög upplösning.

Men sen har vi ju dom nya formaten

Dts master audio, många kanaler ... 24/96 ~ 24 Mbit/s - lossless
DTS-HD High Resolution Audio ~ 6 Mbit sekund - lossy
Dolby true HD, många kanaler ... 24/96 ~ 18 Mbit/s - lossless
Dolby digital + .. har för mig bitraten ligger någonstans runt 6 Mbit/s - lossy

Grovt genomgånget bara... fyll gärna på vad jag missat eller skrivit fel.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000