HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SB till slutsteg eller aktiva monitorer.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
MullBenkt Posted - 2007/11/15 : 06:03:43
Hej!

Jag har tänkt uppgradera (eller sidogradera kanske det blir?) till antingen slutsteg och högtalare (och sedermera ett försteg), ELLER aktiva monitorer.

Jag förstår och vet att aktiva närfältsmonitorer inte är gjorda för att spela på 2,5m avstånd, men mid-fieldmonitorer kanske?

Hursomhelst, inget är hugget i sten ännu. Min fråga lyder därför, hur bra går det att koppla sin Squeezebox direkt till ett slutsteg eller aktiva högtalare?

Rent teoretiskt borde det ju gå utmärkt, men den digitala volymjusteringen, kan den helt enkelt omvandla bytet till en nedgradering?

Anledningen till bytet från integrerad förs. samt passiva stativare till aktiva högtalare/slutsteg är att jag vill ha bra och välanpassad kraft till högtalarna.

Ni får gärna skrota min idé och såga mig vid fotknölarna men kom gärna med tips också
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
koffe Posted - 2007/11/25 : 23:52:12
Stepped Attenuators - lösningen på problemen. Minskar den HÖRBARA negativa inverkan av att koppla den digitala volymregleringen direkt till ett slutsteg. :-)
hman Posted - 2007/11/20 : 15:19:45
Quad CDP-2 har inte ett riktigt försteg, så jag borde ha kallat det för inbyggd volymkontroll
MullBenkt Posted - 2007/11/20 : 01:00:32
Hehe jo, men jag tycker att Quad är lite för snälla. Det svänger inte om dem. Dessutom har det lilla baselementet svårt att hänga med ibland.
ztenlund Posted - 2007/11/20 : 00:07:09
quote:
Jag har tänkt uppgradera (eller sidogradera kanske det blir?) till antingen slutsteg och högtalare (och sedermera ett försteg), ELLER aktiva monitorer.

Quad 11L och 12L finns som aktiva monitorer. Problemet löst!

quote:
Quad CDP-2 (CD/digital volym)

Volymkontrollen i CDP-2 är analog! Däremot tar den bara digitala källor.
MullBenkt Posted - 2007/11/19 : 20:39:55
Det var väl i princip det du just sa, hman, som jag ville höra.
hman Posted - 2007/11/19 : 15:27:23
Det där med 2.5 m är bara att glömma, alla monitorer jag har lyssnat på har fungerar bra på längre avstånd. Jag kör Fostex NX-6a och är hel nöjd. Ingen lyssningströtthet alls. Dock behöver diskanten ställas ner lite och sedan tar det 3 veckor att bryta in dem. såväl diskant, bas och volym går att ställa på varje monitor. Om du ska köra RCA behöver du en RCA-tele adapter men den finns på jam för 19:- styck.

Har provat Dynaudio BM15a som är det bästa jag har hört punkt, men var för dyra. Fostex PM01 och PM02 var också bra. ESI nEar05 är väldigt musikaliska, men är lite klena i bassen. Monitorer från Profel och Adam kan också vara ett alternativ. En möjlighet är att skaffa en Quad CDP-2 (CDP 1 går att uppgradera till 2) och köra Squeezebox genom Quadens DAC och sedan koppla monitorerna direkt till Quaden.


Aktiva filter är bättre än passiva och anpassad förstärkning är bara en fördel. Jag tror att produkter som Linn Unidisk SC (DVD/försteg) samt Quad CDP-2 (CD/digital volym) kombinerade med aktiva monitorer kommer att ta över marknaden om ett par år. Signalvägen blir mycket kort och så slipper man alla sladdar mellan aparater.

MullBenkt Posted - 2007/11/15 : 22:24:13
Ja det är nog märkesberoende, men de flesta har en gain/volymkontroll på vardera monitor, just för att kunna ställa in korrekt balans. Det gäller i alla fall de Fostex jag har i åtanke.
Martin.M Posted - 2007/11/15 : 22:15:15
Jasså är det så det funkar, hade för mig att volymen ofta styrde båda... men det är är väl märkesberoende :)
MullBenkt Posted - 2007/11/15 : 21:25:46
Martin, givetvis funkar det bra även om det innebär att behöva justera två volymkontroller exakt för att få balans.
Martin.M Posted - 2007/11/15 : 21:05:47
Varför inte reglera volymen på högtalarna?
MullBenkt Posted - 2007/11/15 : 10:31:43
Ingen fara Magils, är lite virrig själv kring var tråden egentligen skulle ha publicerats.
Magils Posted - 2007/11/15 : 10:17:42
Värt att notera är att interna volymkontrollen även påverkar digitalutgången(RCA), har ej kollat opto, men troligen gäller samma sak där.

edit: Ursäkta om jag "Kapar" tråden, men givet ovanstående så har jag funderat att låta SB3:an driva ett DCX2496 direkt digitalt och få både aktiv delning+DAC rätt in i högtalarna. Skulle kunna bli finfin "Digital Drive"
MullBenkt Posted - 2007/11/15 : 10:14:43
CC, ja, krav och krav. SB är min primärkälla som spelar upp FLAC och apple lossless hela dagarna. Jag tänkte att, genom att kapa några led i kedjan så kunde man eliminera svaga länkar. Min tanke har varit att köpa ett par Fostex PM-2 mkII för att sedermera investera försteg med balanserade utgångar. Lite info finns här http://www.fostexinternational.com/docs/music_products/pm_series_mkII.shtml

Ett tänkbart försteg skulle kunna vara NAD S100, Thule PR150B etc etc
CC Posted - 2007/11/15 : 09:55:17
"hur bra går det att koppla sin Squeezebox direkt till ett slutsteg eller aktiva högtalare?"

- Svaret på den frågan är väll HUR bra du vill det ska låta? Rent tekniskt är det knappast något problem då SB innehåller både "volymkontroll" å dac, men om ljudkvaliten räcker för dig kan nog bara du själv avgöra. Personligen tycker jag den inbyggda dacen är lite väl tam för att passa till något annat än enklare anläggningar med låga krav på ljudet. Och den digitala volymkontrollen som finns har knappast med hifi att göra... Men som sagt så är det ju naturligtvis upp till vad för krav man har på ljudet. Som en enkel ljudanläggning måste SB tillsammans med ett par aktiva högtalare vara höjden av smidighet och innehava 10 poäng för sin höga WAF...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000