HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Jag har börjat fundera på en liten bio hemma.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Saro Posted - 2007/11/01 : 22:57:11
Hejsan kära hifimedmänniskor.

Har idag en ganska udda anläggning och tänkte väl kanske lägga den lite på hyllan tills jag flyttar till något bättre och iaf har ett rum som är större än de 17 jag har idag.

Så då börjar ju tankarna kring att skaffa sig en tv, nä jag har inte haft tv på snart 3 år. Med en tv så kommer ju naturligt vis frågan om man inte skulle behöva en liten stereo med.

Kikat lite på nätet och märker väl att utbudet är stort. Sist jag var i en butik var väl 2004 och saker verkar ändras.

Hur många pengar tänkte jag lägga ut. Ingen aning. Ska börja med en tv. Sen får man väl kanske köpa en fräck dvd samtidigt.

Såg att iaf Denon hade något inbyggt trådlöst nätverk i sina förstärkare. Är det någon som provat detta? Kan jag streama musik från datorn till förstärkaren då? Vore ju ganska fräckt när man ska slölyssna.

Högtalare? Det orkar jag inte tänka på ännu.

HJÄLP
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Saro Posted - 2007/11/09 : 22:43:55
Jag vill som inte direkt ha någon media PC. Just shoppat en ny bärbar och därmed anävnt min data budget för ett par år iaf.

Upplösning. Ja bra fråga. Storleken på tvn ska vara 42 eller 50. Inte direkt bestämmt mig för hur stor tv jag vill ha.
Men är det en satanisk skillnad på upplösningarna? Jag har inte hunnit med att åka och kika så mycket på plattv ännu. (Är på jobb i norge 5 veckor till ca.. )
Om någon bara kunde lista 5 favoriter (42 eller 50") bland plattskärmar så får jag väl nätsöka lite och börja försöka läsa mig fram till något själv, ska ju ha något att göra på kvällarna här med :)

Bernt Jansson Posted - 2007/11/09 : 18:39:57
Projektor och mediaPC är en bra lösning.
rolnor Posted - 2007/11/09 : 17:34:48
Saro:
En fråga är ju vilken upplösning på burken du vill ha, 1080p kostar ju en hel del om den ska vara lite större, och sen finns ju alternativet duk också, där är ju en projektor med samma upplösning inte gratis heller... Sen sjunker ju priser och prestanda stiger ganska snabbt nu, en lurig period att köpa TV i.
Saro Posted - 2007/11/08 : 22:25:39
Mja.. Jag är i norge just nu så jag kan inte (kan och kan) åka om en hifiklubb och kolla om de har provat det eller rent av skulle kunna dema det för mig.
Stativare har slagit mig. Men som sagt högtalare känns det som att jag hittar på egen hand. De behöver man ju bara lyssna på ;). Förstärkarna idag är rätt avancerade och jag vet inte om alla har samma funktioner eller om det är några som verkar sticka ut speciellt både vad gäller funktion och ljud.
Magils Posted - 2007/11/07 : 09:54:32
Jag har dålig erfarenhet av trådlöst....just nu är det flac/wav som streamas ut ( Soundbridge och Squeezebox), men det hackar = dålig mottagning? Ja, kanske det, men 7 meter borde väl inte vara några problem, eller...
Om man då skall streama bild & Ljud, ja då vete tusan? Undersöker just nu att dra fram Cat5 kabel....

Den situaion som du beskiver luktar mediaPC lång väg. Och sedan sladd(ar)till en lagom stärkare. 17 kvm kräver ju inte såå mycket.

Stor platt TV, 42" Plasma eller 46" LCD borde räcka, kostar inte så mycket idag...normalt vill du inte ha mycket mindre dm i betraktningsavstånd än tum på diagonalen.

Sedan högisar är ju beroende på hur mycket plats du vill offra, men sjyssta stativare borde gå finfint.
H Posted - 2007/11/05 : 16:59:34
Saro: På DIY-forumet hos faktiskt.se finns det ett litet mini-"repotage" om hur ombyggnaden från från gamla trevägaren till nya trevägaren går till.
Saro Posted - 2007/11/02 : 20:24:13
Tja.. varför inte.
Jag bor ju i stockholm så man kanske ska försöka ta sig till herr öhman någon gång och lyssna för att se om han har något som faller mig på läppen.

Högtalare jag som funderat på annars är väl något från b&w. Alltid gillat deras större serie till både ljud och design. Och designen kommer jag att ta med i tankarna då jag tänkte försöka skapa mig ett mer normalt vardagsrum.

Patrik Posted - 2007/11/02 : 16:40:00
Såvitt jag vet så har Hifikit kvar element till 3v-f1, men som du implicerar så har det kommit ett nytt baselement som skall ersätta föregångaren. Den "nya" 3v-aren kommer ha en eller två baselement (förmodar att de kommer heta -f1 och -f2, men vet inte).

Även för den som vill bygga sina egna basmoduler kan det nya elementet var högst intressant....

H Posted - 2007/11/02 : 15:45:26
Finns det fortfarande element till "LTS-3v-f1"? Jag trodde det var LTS-3v-f2 som gällde nuförtiden.

Jag har själv ett par LTS-3v-f1 och dom är bra.
Patrik Posted - 2007/11/02 : 15:10:12
(Disclaimer: är styrelsemedlem i LTS)

Här är ett förslag på en billig men förvånandsvärt bra grund till en hemmabio.

Fronthögtalare LTS-F1...


... eller ett par LTS-3v-f1 om budgeten tål det.



Surroundhögtalare. Helst 4-6 stycken.

För mer info och priser se http://hifikit.se/

Sedan en Denon hemmabioreceiver och en enkel DVD-spelare med digitalutgång så är du igång.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000