HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Processor?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
OcA Posted - 2007/09/12 : 10:55:19
Letar efter en processor att ersätta min Yamaha DSP AZ2 med. Vill kunna koppla två coax-källor samt en optisk och den får mer än gärna ha XLR utgångar till slutstegen.

Ska ta de vanliga formaten, typ DTS och DD (gärna ES och EX också).

Prisklass? Tja, 5-7000 spänn begagnat...

Såg på Hifimagasinet att där fanns en Classé processor för ett tag sen för vettiga pengar. Kan det vara något?

Vill inte ha ett kyligt ljud, utan en liten dos värme skadar inte (dock ej storblommigt och superkletigt).
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Magils Posted - 2007/09/14 : 10:07:30
Rätt, den färgen är guld! Logitechen är trevlig men den förutsätter att all kommandon går igenom samt att igen pillar manuellt imellan....
OcA Posted - 2007/09/13 : 15:59:03
Magils -> Den är champagne, så den ser dyrare ut än den är...

Har funtat på en Logitech-fjärr faktiskt, är lite rörigt på soffbordet med sex stycken fjärrar...
Magils Posted - 2007/09/13 : 15:29:20
Rätt, den är ball ett tag och ganska OK för att sitta i soffan och jobba med EQ etc, för normal drift gäller nog en annan upplärningsbar historia. Även en Logitech Harmony fixar 777ES alla fall. Ett bra tips är att skaffa uppladdningsbara batterier, för den gillar sånt. Ska se om jag får tid att kika i schemat för att jämföra signalvägar...

edit: Är den svart eller champagne?
OcA Posted - 2007/09/13 : 13:16:52
Det är den halvkackiga fjärren med LCD pekskärm tyvärr... Borde ju gå att köpa en Oneforall fjärr och lära den de basala funktionerna tycker man?

Den ska tydligen vara väldigt ledsam att ha och göra med, speciellt med inställningar, så de är bättre att göra på fronten, men till volym borde den duga iaf... Annars får man helt enkelt använda benen och armarna och röra på sig när det ska höjas eller sänkas... Format och sådant känner han ju av själv så det slipper man bry sig om.
Magils Posted - 2007/09/13 : 13:03:18
Vilken fjärr är det? Den till min 777ES var nog ball när den kom, men numer är den kass och tyvärr tvåvägs.
OcA Posted - 2007/09/13 : 12:54:08
Japp! Lika bra att vara snabb med tagen...

Intryck och recension kommer i slutet på nästa vecka! Ska bli riktigt skojigt! FInns ju också bra mycket mer inställningar i Sonyn jämfört med Yamahan. Dessutom ett betydligt bättre DSP program faktiskt... Är rätt användbart vid filmtittande tycker iaf jag.
Finns även en bra parametrisk EQ i Sonyn som ska bli spännande att prova.
marcus_ec Posted - 2007/09/13 : 12:17:11
Skoj! Sen måste vi få lite feedback
Peg Posted - 2007/09/13 : 11:56:03
Lycka till det ska bli kul att höra vad du tycker.

Ser att den har hamnat i din tag-line redan :)

quote:
Är det bara jag som tror det är minst lika bra ljud i en ny reciever emot Sony? (Förstegs delen)


Försteget i en ny reciever för 5-7000 tror jag ärligt talat inte kommer ens i närheten men jag skulle gärna prova.
OcA Posted - 2007/09/13 : 11:31:08
Tar en rövare och slår till på Sonyn! Den har den senaste mjukvaran i sig, nära nog nyskick och säljaren är seriös, så det blir affär! Sen om den är värd mer eller mindre än Yamahan är egalt, alltid kul att prova nya grejer!

Blir till att återigen studera manualer...

Vad ska man ha för bra tre kanals steg sen då?

Får den på onsdag, blir en lång väntan...

Kul att se vad som händer med ljudet med ett bra försteg istället för en integrerad maskin!
OcA Posted - 2007/09/13 : 09:57:43
Verkar ju lovande Magils! Ska ta en seriös funderare! Är bara firmwaren uppgraderad verkar denna Sony kunna leverera riktigt bra ljud i både 2ch och 5.1!
Magils Posted - 2007/09/13 : 08:50:34
Påminner mycket om min TA-VA777ES som är en Integrerad stärkare. Den starkaste sidan på min är förstegsdelen, kort signalväg( Analog Direct + 5.1 bypass) och fina komponenter. Har dock aldrig gjort en riktig shoot-out, mer än mot en Yamaha RX-V650 (AV) och en AX-550 (2ch)och Sonyn spöar dessa med hästlängder.
OcA Posted - 2007/09/13 : 08:37:40
Jag har som sagt inte provat med något annat försteg än det jag har i Yamahan, men å andra sidan är nog det försteget inte kattskit heller. Tror nog att min Yamaha låter betydligt bättre än en ny stärkare för runt 4-5000 kr, men man kan ju aldrig vara säker, det är sant!

Angående Sonyn så hänger alltså mycket av hur den låter på vilken firmware som sitter i? Den verkar ju finnas att ladda ner och föra över via datorn, så det ska nog inte vara något krux. Borde ju med all sannolikhet vara gjort på den här maskinen och man bör ju även kunna kolla vilken version av mjukvaran som sitter i...

Är skicket och priset rätt kanske man ska prova Sonyn iaf. I värsta fall får man väl byta igen, men Sonyn och min Yamaha är från ungefär samma tidsperiod och Sonyn (som bara är ett försteg) kostade ungefär lika mycket som vad min Yamaha gör som är integrerad, vilket borde betyda att Sonyn har bättre komponenter i sig. Behöver ju dock inte betyda att den måste låta bättre för det..
marcus_ec Posted - 2007/09/12 : 18:42:22
Är det bara jag som tror det är minst lika bra ljud i en ny reciever emot Sony? (Förstegs delen)

Har du ingen du kan långa hem, typ en ny denon stärkare emot en 2-kanals förförstärkare, bara för att jämföra prestandan.
Peg Posted - 2007/09/12 : 17:31:22
Ingen info ? Första träffen på google är ju:

http://home.online.no/~espen-b/ta-e9000es/
Hinkvis med info och länkar till firmvares och service manualer.

En kompis har en sådan kopplad till ett rotel 1090 slutsteg och den låter bra (efter att han fick en "ny" firmware för en massa år sedan, innan dess lät den ganska illa).

Jag vet inte hur prestandan är relativt nyare saker och har inte en blekaste om vad den kan vara värd men den är inte dålig.

OcA Posted - 2007/09/12 : 16:55:24
Fått ett erbjudande om en Sony TA-E9000ES Control Amplifier... Vad är det för en häck? Hittar ingen info på nätet på begripligt språk... Sonys ES-prylar vet jag ju är bra, men frågan är hur den står sig idag? Pallar DD, DTS och har de inputs jag vill ha. Tyvärr ingen XLR utgång till steget, men det kan man kanske leva utan...

Någon som har koll?
Bogus Posted - 2007/09/12 : 15:09:46
Visst kan du nivåreglera på thulen... inga problem alls. =)
OcA Posted - 2007/09/12 : 13:11:30
Tack för tipsen!

Ja, Thule har jag varit inne och snurrat på. Balanserat bara till frontarna funkar ju om man kan nivåreglera på ett bra sätt. Vid ballad drift höjer mitt steg utnivån med +6 db vilket är rätt mycket...

marcus ec-> Kör den lösningen idag, men vill gärna få ut bättre ljud ur prylarna och då är nog en reciever inte rätt väg att gå. Kan vara värt att försöka testa en processor först och se vad som händer/inte händer med ljudet.
marcus_ec Posted - 2007/09/12 : 12:30:15
Är precis detta jag söker, men det finns ju inget vettigt. Billigare att köpa en reciever ny för 5000 och sen använda preout på den. Eller hålla sig till 2-kanal. :)
Bogus Posted - 2007/09/12 : 11:57:53
Kan tipsa om det hemmabioförsteg jag själv har; Thule PR250 B. Balanserat "bara" till frontarna, men om du ska balanserat till alla kanaler kommer det kosta bra mycket mer än 5-7000:-
Klarar självklart dd och dts men inte es eller ex. Du kan koppla in 3 optiska signaler och 3 coax.
Mycket fint ljud, speciellt för stereolyssning. Det ligger i den prisklassen du nämnde. Såg ett på hifimagasinet för några dagar sedan för 10'000 vilket är på tok för dyrt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000