HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dolby ProLogicII och musik

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
MartinN Posted - 2007/09/10 : 11:34:50
Vem har erfarenheter av Dolby PLII i musikmode för 'musik'
från normalt CD-medium. Tänker själv mixtra till litet
flerkanal i kombination med tvåkanallsstereon och vore
intresserad av om ni kunde kommmentera intryck från lyssnandet
och er anläggning, hur ni har integrerat flerkanal och musik.

Är Dolby PLII något man testar och glömmer eller något som
används när man vill finlyssna med en extra dimension ?

Tackar för kommentarer

Martin
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
MartinN Posted - 2007/09/11 : 12:41:06
Jaha, men tyvärr upptäckte jag snart att 90% av alla musik-
inspelningar var gjorda i två kanaler och att dessa aldrig
kan bli helt som multikanalinspelningar från 2000-talet.
Men ärligt talat hur mycket har spelats in i multikanal ?

Martin
Martin.M Posted - 2007/09/11 : 12:11:46
Du kan inte jämföra dvd-audio som har riktigt flerkanalsljud mot prologic trams, det är 2 olika världar :)
MartinN Posted - 2007/09/11 : 08:00:28
Min tanke var att visst var det härligt med surround-ljud
när jag skaffade min fösta anläggning med det nya formatet
DVD-Audio. Min anläggning var ganska blygsam, med JMLab Cobalt
och hembyggd 5-kanalare och Pioneer DVD-A spelare. Efter detta
satsade jag totalt på 2-kanal, dels för att vara puristisk
och dels av kostnadsfrågan. Men jag saknar ändå litet av
kicken surround-ljud gav, också i en enkel anläggning.
Därför vill jag nu testa litet surround igen.

Martin
magnus1967 Posted - 2007/09/11 : 07:22:59
Jag tycker att det finns fördelar ibland att lyssna på musik utan bild om det är CD eller LP vi pratar om via ett multikanalsystem,
det kan låta allt från riktigt bra till skit dåligt beroende på hur skivan är mixad och kvaliten på inspelningen.

En bra början är att koppla ur centerkanalen eller köra i phantom läget så att ljudbilden inte "kollapsar" mot mitten,
en fördel med PLL II är att det finns en del inställningar som man kan "mixtra" med tex panorering av ljudbilden mot front- eller bakhögtalarna bla.
Använder man samma inställningar som vi filmtittande så brukar det inte bli bra.

Sedan vad gäller bakhögtalare så ska man ha två st så föredrar jag dipoler,har testat upp till fyra st.
Vid musiklyssning så räcker två st då får man lättare in "balansen" mellan fram och bak högtalarna för om man får känslan att man sitter i en "bubbla" så anser jag att "balansen" är fel.

Om man ska ha två högtalare bak så rekomenderar jag inte monopoler har även testat detta men det blir alldrig bra vid musiklyssning utan bild till film kanske det fungerar (min prsonliga åsikt).

Den absolut bästa lösningen som jag har hört är hos Ingvar Öhman i hans demo källare,dvs 8st monopoler bak det var väldigt bra så det rekommenderas.

Min erfarenhet är att det är en hel del testande med inställningar,nivåer och olika surround moder innan man får till det.

Obs!! detta är mina erfarenheter som jag sammlat på mig sedan början på 90-talet då jag köpte min första surround decoder så detta är vad jag tycker som gäller för mig,
sedan handlar det ju om personlig smak vad man vill ha.


EuphoniC Posted - 2007/09/10 : 19:25:53
Frågan är i vilket läge du känner att du känner att du vill använda något av dessa lägen? Jag vet ärligt talat inte när det skulle vara av godo.
ljud Posted - 2007/09/10 : 17:52:24
quote:
Fast nu blev det ju förstås DPLII Movie men det är ju inte så stor skillnad mellan dem, låter fel med 2-kanalsljud i båda fallen.
Det är ganska stor skillnad mellan dessa två. "Movie" lägger allt mono-material i center kanalen medan "Music" tappar av till både vänster och höger.

Sen tycker jag att DTS Neo låter mycket trevligare än Dolbys motsvarighet.
MartinN Posted - 2007/09/10 : 12:49:51
En följdfråga - är DTS NEO:6 bättre eller sämre än
Dolby PLIIx ?

Martin
MartinN Posted - 2007/09/10 : 11:44:52
Tur att jag inte har tänkt satsa på allvar på flerkanal.

Flera intryck ?

Martin
EuphoniC Posted - 2007/09/10 : 11:41:12
Ja

Den enda gången jag använder DPLII till musik är när jag går och stänger av det för att frun har glömt stänga av det sedan vi sett en film med (då det är förekommande kasst) 2-kanalsljud från kvällen innan

Fast nu blev det ju förstås DPLII Movie men det är ju inte så stor skillnad mellan dem, låter fel med 2-kanalsljud i båda fallen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000