HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dator och Ljudkort

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
svejk Posted - 2007/08/19 : 12:48:15
Har hört trovärdiga resonemang om detta. Men vad behövs för att det skall funka? Hur kopplas? styrs? det hela. Vad för kort är bra? Behövs program vara? isåfall vilket.
Är tämligen okunnig om teknik, tacksam för "enkla" svar
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bogus Posted - 2007/09/06 : 11:10:41
Vad är det för skillnad på Lynx L22 och TwoB? Är det någon skillnad i ljudkvalité ut eller är är det samma och TwoB bara har fler ingångar och är flerkanals?

Någon som har jämfört X-fi mot M-audio och kan säga något om det?
Bernt Jansson Posted - 2007/09/06 : 05:43:45
quote:
Angående lynx two B så är det nog superbra men det har sämre specar och mäter sämre än ett 1212M. Det låter kanske bättre men jag vet ingen som provat båda och för 6 ggr pengarna vill man ju gärna veta ...
Vi jämförde ett Lynx two B med Time´s Droplet i sommar och ingen av oss som var närvarande kunde skilja dem åt, det var rätt intressant. 1212M har jag inte koll på men Lynx ligger alltså på en mycket bra nivå.
Meyer Posted - 2007/09/06 : 04:33:52
Jag har ett M-Audio Audiophile USB och är väldigt nöjd. Jag har visserligen inte jämfört mot creative x-fi.
Kika på M-audios modeller?
Bogus Posted - 2007/09/06 : 00:38:44
Ok... Jag var ju inne på antingen en extern dac eller ett nytt ljudkort. Jag köpte en dac (Xindak dac 5) och har nu gjort lite tester med en kompis mellan hans Sat cdfix och mitt creative x-fi ljud i datorn. Att cd-spelaren spöade sk*ten ur ljudkortet behöver jag nog knappast säga men att mitt ljudkort för 1200 kronor är likvärdigt och på vissa punkter bättre än en extern dac för 5000 kronor var vi båda väldigt förvånade över! Rent hifimässigt sett är dacen bättre då den tar fram detaljer lite bättre och har en lugnare diskant, men den låter oxå väldigt tillabakalutad. Det är mer driv och lite bättre punch i ljudkortet! På det stora hela är väl dacen bättre men om man jämför ett ljudkort för 1200:- och en dac för 5000:- vill jag ha bra mycket mer skillnad än så.

Som tur är upptäckte jag att jag har öppet köp på dacen så jag har alltså 5000-6000:- att lägga på ett nytt ljudkort nu. Jag behöver alltså ett kort som kan spöa creative x-fi. Jag lyssnar uteslutande i stereo och spelar väldigt lite, men jag behöver även en sp/dif ut oxå. Jag har kollat lite på Lynx-korten men det känns som om man betalar en massa pengar för en massa ingångar och "flerkanals-midi grejer" som jag aldrig kommer att använda. Detta ska alltså enbart användas för att lyssna på musik och inte spela in någon musik eller liknande. Finns det något sådant kort överhuvudtaget???
Ryssen Posted - 2007/08/26 : 22:00:25
Hur är det bypassar inte Asio,kernelstreaimg och Kx inte windows mixer?Förresten ligger Kx på is?
Lovan Posted - 2007/08/25 : 09:11:00
quote:
Jepp håller med men om man gillar att slåss med datorer eller trivs bäst med överkomplicerade lösningar som bara funkar ibland så måste man köra med ljudkort


Kollar man på trådarna här på forumet så verkar det snarare som det är squeezebox du pratar om
Skämtåsido så tycker jag att det är enklare att ha en dator för att styra. Dels för att du kan få en större skärm(TV eller datorskärm) när du ska välja musik, du kan spela upp film och sen välja själv vad du vill ha för system(mjukvara). Allting är inte bara wmp när det gäller HTPC!

Angående kvaliten på X-fi så kan man nog säga att kvaliten i sig inte är dålig men ljudkaraktären kanske inte passar alla. Jag har själv av en slump testat det inbyggda ljudkortet på moderkortet och nu ligger mitt X-fi på skrivbordet och samlar damm

Sen bör man kanske snegla på linux eller något annat OS som inte har windows mixern...
Bogus Posted - 2007/08/25 : 01:02:39
Jag fortsätter att låna tråden lite.
Jag har kollat lite nu på nya dacar. Att hitta begagnade är inte någon hit och dd måste ju vara i rätt prisklass såklart. Jag sneglade lite på Benchmark dac 1 men den verkar ha en hård och analytisk karaktär och det är motsatsen till vad jag vill ha. Jag har suttit nu med en kompis ikväll och kollat lite på Xindak dac-5 som inte nog ligger i en väldigt rimlig prisklass, utan även många säger är bra. MEN jag behöver veta HUR bra. Jag vet ju inte vad de har jämfört med. Den måste kunna spöa mitt creative x-fi ljudkort och de inbyggda dacarna i mitt thule försteg (Space PR250B) , och det är jag rätt säker på att den gör, men frågar är hur mycket? Det är ju inte så kul att lägga ut 5000:- på en dac som bara är liiite bättre än det jag redan har.
Tacksam för svar!
Peg Posted - 2007/08/20 : 15:56:20
Tja TViX och pinnacle showcenter har väl ambitionen att göra det men jag tror inte kvaliteten finns där...
H Posted - 2007/08/20 : 15:42:09
Finns det en Squeezebox-liknande tingestar som kan spela in och upp video?
Peg Posted - 2007/08/20 : 14:40:14
H:
Ok hmm jag håller mig nog till Mediaportal och windows för tillfället då. Jag orkar nog inte porta mitt subfilter till linux iaf.

Bogus:
1212M bör låta bättre än samtliga X-fi's i stereo, dock så lär ju just Elite Pro varianten av X-fi låta betydligt bättre än de andra x-fi korten. Men smaken är som baken och jag har inte lyssnat på x-fi'n så ta inte mitt ord på att det är bättre.

Martin.M:
Jepp håller med men om man gillar att slåss med datorer eller trivs bäst med överkomplicerade lösningar som bara funkar ibland så måste man köra med ljudkort
Martin.M Posted - 2007/08/20 : 13:30:26
Det hela känns lite 90-tal, en Squeezebox eller ännu hellre en transporter, sen är man hemma.
Går bra att spela upp dvd-audio också.
Bogus Posted - 2007/08/20 : 11:15:20
Är Emu 1212M bättre än Creative X-fi kortet i stereo? Har funderar på att uppgradera men vet inte om jag ska köpa en extern dac eller nytt ljudkort. Problemet är bara att hitta en vettig dac till vettigt pris.
H Posted - 2007/08/19 : 22:35:04
Peg:
MythTv var just ett rent elände att sätta upp. Jag la ner det projektet ganska snabbt. Det verkar ju som om det har bättre spellistor. Kanske dags att göra ett nytt försök.

geexbox v1 har jag inte provat. geexbox v2 är i princip freevo v2 och var väldigt ostabilt när jag provade det.

Men jag är som sagt på gång igen. Vi får se hur mycket tid det finns denna vecka att prova nya system på.
Peg Posted - 2007/08/19 : 22:21:47
Svejk här är priserna från leyman.

rek utpris inkl moms:

Lynx L22 (2/2) 6 890
Flerkanal
LynxTWO modell A (4/4) 9 990
LynxTWO modell B (2/6) 9 590
LynxTWO modell C (6/2) 10 890


SACD går inte vad jag vet. DVDA finns det nog större chans för, nån som vet ?

Ärligt talat om du vill ha en smidig lösning som funkar och inte ska pillas med hela tiden så skulle jag gå på en squeezebox+extern dac eller en transporter. Handhavandet blir helt oslagbart och du får en mycket trevligare display. Focus på musiken istället för att pyssla med datorn.

Angående lynx two B så är det nog superbra men det har sämre specar och mäter sämre än ett 1212M. Det låter kanske bättre men jag vet ingen som provat båda och för 6 ggr pengarna vill man ju gärna veta ...

H:
Har du testat mythtv eller geexbox ? Jag var lite av uppfattningen att mythtv mer eller mindre har ersatt freevo men det verkar vara ett rent elände att sätta upp.
H Posted - 2007/08/19 : 17:49:14
Den här tråden fick mig att köra igång mitt datorprojekt igen. Attans illa, jag som skulle gjort så mycket annat idag.

Å andra sidan, jag har ju städat garderoben när jag rotade fram datorn ;)
svejk Posted - 2007/08/19 : 14:45:44
Funkar det hela vägen att lägga upp SACD Dvd Audio på hårdisk?
H Posted - 2007/08/19 : 14:34:20
Sedan finns alltid alternativet att ta ut ljudet via USB till extern DA-omvandlare. Har sett sådana burkar på det däringa internettet.
svejk Posted - 2007/08/19 : 14:16:52
Försökte kolla pris på Lynx men min dator är strulig plockade inte upp pris på denna länk. Någon kanske kan lägga upp den?

http://www.leyman.net/z08_sales/z08_sales-01_priser.html
CH Posted - 2007/08/19 : 14:05:38
Spelar själv uteslutande på en dator som är försedd med ett Lynx TwoB ljudkort. Fungerar förträffligt. Har överfört all musik till en server och det hela sköts givetvis med fjärrkontroll.
Behövs inget försteg heller, man kan koppla ljudkortets utgångar direkt till slutsteget.
svejk Posted - 2007/08/19 : 13:51:34
Tackar för svar. Skall jag satsa på detta skall det vara enkelt att använda samt matcha/ vara bättre än min License Teac combo. Mao ett riktigt fint kort, Lynx är tydligen ett sådant. Detta med fjärr styrning skall jag isåfall ha. Finns det någon med knappar som är enkel att använda? (är handikappad genom olycka) och fixar inte för trassliga grejer.
H Posted - 2007/08/19 : 13:38:27
quote:
Om du sen vill ha en snygg dator som är tyst och står i stereo racket, kan skötas med fjärr och har egen display osv så pratar vi en helt annan nivå av komplexitet.


Det är ju det man vill ha.

Jag har byggt två olika system men båda är linux baserade:
MPD baserat, http://www.musicpd.org/
Freevo baserat http://freevo.sourceforge.net/

MPD systemet kunde enbart spela upp musik. Men gjorde det väldigt bra. Kördes på en P200 med 64MB ram = stenålders prylar. Hade ingen fjärrkontroll till men planen var att använda en handdator med trådlöst nätverk.

Freevo uppsättning klarar av såväl ljud som video och även fotoalbum, tv-spel osv. Klart klumpigare att använda, kräver på något sätt en skärm för att kunna styra. Dåliga spellistor. Men det kan ju ha ändrats i nyare versioner av mjukvaran.

Det ska tydligen finnas en komplett freevo-"live-cd" på http://freevolive.tuxfamily.org/ som man bootar ifrån och får upp en fungerande freevo. Har inte provat själv så jag vet inte hur lätt det är.
Peg Posted - 2007/08/19 : 13:10:11
Om du bara ska köra stereo så skaffa: (Det finns många andra sätt men det här är ett)

För att spela upp:
1 st PC
- Ljud kort tex ett Emu 1212M vilket är ett "proffs" kort med mycket bra ljud för ett överkomligt pris (dock bara stereo in-ut och spdif).
- Gratis program att spela med musik tex Foobar ( ladda ner ifrån http://www.foobar2000.org/)

Ställ in ljudkortet att köra 44.1khz och Foobar på att köra ASIO om du kör emu kortet.


För att rippa cd skivor:
antingen: http://www.exactaudiocopy.de/
eller: http://www.dbpoweramp.com/ (efter att du laddat ner och installerat programmet gå dit igen och ladda ner en flac codec också)

Rippa förslagsvis CD till .flac filer för bästa resultat.

Ett förslag är ju att försöka få ihop hela kedjan med ditt nuvarande ljudkort och se om du är nöjd med handhavandet innan du spenderar några pengar.

Om du sen vill ha en snygg dator som är tyst och står i stereo racket, kan skötas med fjärr och har egen display osv så pratar vi en helt annan nivå av komplexitet.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000