HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Tips på "nya" hemmabiohögtalare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
BosseBula Posted - 2007/08/14 : 23:28:52
Hej,

Börjar så smått tänka på vad för sorts hemmabiohögtalare som man kan tänkas köpa när huset blir så klart att det får plats ett sådant system igen. Även om det just nu är en hel del kvar.

Ivf. Jag har gott om tid än så länge.

Budget ligger väl på 10-15 tusen för ett 5.0 system. Begagnat går bra och är troligtvis att föredra även om nya högtalare har fördelen att man kan provlyssna lättare.

Jag gillade mina gamla Canton Ergo förutom att diskanten var vass i min mening. Jag skulle vilja ha ett varmare ljud. Det behöver inte tvunget vara ett helt neutralt ljud.

Jamo Concert 11 med tillhörande center är en tanke. Tyvärr inte så lätta att hitta. Iaf inte om man inte tycker om körsbär...

Klipsch är en annan tanke. Dynamik är inte dumt att ha vid filmbeskådande.

Avance kanske. Vet dock inte vilka beteckningar eller nått.

Vienna är nog lite dyra.

Nåväl, kör hårt med förslag.

Mvh
Bosse
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
magnus1967 Posted - 2007/10/06 : 19:02:24
Det var en mycket rolig upplevelse att besöka Ingvar så har du möjlighet att åka förbi så gör det!
Du kommer att bli en HiFi erfarenhet rikare och kanske få uppslag och ideér om hur en Hembio/flerkanal anläggning kan utformas,
jag tror på konceptet med ca 8st bakhögtalare det var riktigt bra.

BosseBula Posted - 2007/10/06 : 18:33:26
rolnor: Uj, missade ditt inlägg innan. Hade nog gärna haft dom, lite högre pris än jag tänkt dock.

magnus1967: En lyssning hade varit kul. Men jag orkar inte göra något själv med högtalarna oxå. Sen har jag insett mina begränsningar vad gäller DIY...
magnus1967 Posted - 2007/10/06 : 18:03:21
Jag skulle titta på Ino Audios lösning man kan ju få ner priset om man gör lite själv,
Rekommenderar att åka på en lyssnings kväll när Ingvar Öhman håller dessa.
rolnor Posted - 2007/09/24 : 21:26:14
BB:

Bak kanske ett par Sonus Faber Wall kunde funka? Varma och trevliga,
BosseBula Posted - 2007/08/15 : 19:39:59
FBK: Möjligt att det kan låta så i vissa rum, men inte i vår förra lägenhet. Där stördes man av den lite skrikiga diskanten.

Kilgore: Tänkte mig lite som JBL E100 fast bättre. Vilka Infinity är stora och feta och har matchande center? AAD vet jag inte mycket om, får kollas upp.

Hinken74: Tänkte mig rätt stora högtalare, iaf front och center, där bak kanske det blir små.

guy: Mm, skulle vilja provlyssna något sådant system.
guy gadbois Posted - 2007/08/15 : 18:40:30
Monitor audio har behaglig och trevlig återgivning på de jag har hört, upplösning utan att vara skrikiga, skulle gärna ha en hemmabio med det märket...
Hinken74 Posted - 2007/08/15 : 17:06:39
Kefs egg. De är inte keffa....
Kilgore Posted - 2007/08/15 : 13:11:31
Ja det finns ju mycket kul att välja på...
Vad ska man då rekommendera i den prisklassen...

Då det endast ska användas till hemmabio så behöver man ju inte gå på de neutrala och helt korrekta högtalarna.
det kan vara en fördel att köra med lite "svulstigare" varamare mer dynamiska lådor där basarna har stor konaea och kan flytta luft :)

Jag tänker då t.ex på JBL (t.ex E100) och Infinity. Eller varför inte par bamsiga AAD som Mayro hade :)

Högtalare som är lite minde i formatet med mindre element är t.ex. System Audio, Monitor Audio, Kef, Audiovector, Dynaudio, Avance.
De har alla modeller som kvalar in både som nya och beg.
Just Avance är ett märke som man kan få tag i ganska billigt, och med tanke på att iaf de äldre modellerna är utrustade med Scan Speak element så får man mycket bra högtalare för pengarna.

to be continued
FBK Posted - 2007/08/15 : 10:38:41
quote:
Jag gillade mina gamla Canton Ergo förutom att diskanten var vass i min mening. Jag skulle vilja ha ett varmare ljud.

Förslag på högtalare som är mer varma än RCL kommer jag inte på så här på rak arm då jag tycker att Canton RCL tillhör klart den varmare och basfylliga skolan jämfört emot tex Ino,Energy,B&W,Amphion,JMLab,Focal men nu har ju alla olika öron.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000