HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Audiotron

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Marcus7601 Posted - 2007/08/04 : 20:04:01
I vanliga fall så brukar man ge tips om produkter med senaste funktionerna och senaste hårdvaran. Men jag tänkte tipsa om en pryl som slutade tillverkas 2004 men som fortfarande är lite av ett guldkorn i mitt tycke.

Företaget Turtle Beach är ofta förknippat med ljudhårdvara inom datorvärlden men 2001 släppte dom en mojäng som hette Audiotron. Jag är osäker på om den funnits på den svenska marknaden men den såldes en del i USA. Audiotron är en stationär mp3-spelare i "rack"-storlek och passar således in i stereohyllan. Spelaren har inget internt minne utan spelar musik från ett lagringsutrymme i det nätverk den är inkopplad i. Förutom mp3 och vissa andra format så spelar den också webradio.



Idag finns det en hel del likadana produkter på marknaden så varför tipsa om en pryl som inte tillverkas längre? Jo, de spelarna som säljs idag fungerar på samma sätt som Audiotronen. Musik spelas upp från ett lagringsutrymme någonstans i nätverket. Den stora nackdelen som jag ser det är att man måste "servera" musiken till spelare med hjälp av ett serverprogram. Det är ofta svårt om man inte vill ha datorn igång. Audiotron söker istället av nätverket efter mappar som är utdelade. Vad som behövs är alltså bara en nätverks-hårddisk som stödjer SMB (vanlig windows-delning) och sedan är det rock ´n roll.

För att kunna använda spelaren i våra strömuttag här i sverige krävs lite fix. Jag valde att fixa nätdelen (tog 5 minuter), eller så kan man ju använda sig av en omvandlare.



När man slår om strömbrytaren så söker maskinen själv alltså upp utdelad musik. Detta kan ta ett tag, men om man sedan använder standby-läget så behövs denna procedur inte göras om förrän man vill lägga till mer musik i sitt arkiv.



På bilden nedan syns grundmenyn. Som ni ser kan man välja musik efter ett antal kriterier.



Eftersom produkten inte tillverkas längre så har också stödet för webradio lagts ner. Men efter några minuter på internet hittades en mkt enkel lösning så nu strömmar radion som aldrig förr.

Denna pryl kan vara ett bra alternativ om man av någon anledning inte kan köra ett serverprogram (som jag), eller vill ha en billig leksak. Det krävs lite pill men efter att ha kört några dagar nu så är jag helnöjd.

Ebay är stället att leta efter dom...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000