HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 förslag till 5.1 system med/utan aktiva monitorer

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
hman Posted - 2007/07/25 : 15:48:24
Över en 10 års period har jag varit hifi dåre men nu och har jag tröttnat på pryl fixeringen rejält. Jag har en ganska hyfssad hifi anläggning med bland annat en sony 930 CD, pre906:a ett par Stidbeck blå monoblock (baserade på mats anderssons ombyggnad av Quad 405.2) och ett par Stridbeck SL12 (1998). Problemet är att systemet ger luddig bas och vass diskant. Det kan vara så att SL12:orna har gjort sitt, eftersom de har fungerat bra med Audiolab 8000s och Arcam alpha 5 tidigare.

Andra möjligheter är att monoblockens ingångsteg, nätdel och capacitorer är dåliga. Har fått en offert från Harmony Design på runt 6500:- för att åtgärda problemen; -men tänk om problemen kvarstår!!! Det kan även vara så att jag borde skaffa extra nätdel till 906:an och den nya DAC uppgraderingen. Om jag ska behålla 906:an måste jag lägga 12500:- på att uppgradera till 5.1. vilket är svårt att motivera.

Hursomhelst, gick jag en dag i på musik börsen och lyssnade på studio monitorer och blev såld direkt. Den bästa monitorn för dagen var en Dynaudio BM15a, vilken användes med en Behringer hörlursförstärkare och en tok billig CD. Helt plötsligt försvann kringutrustningen och musiken bara tog tag i mig oavset om det var Stan Getz eller ACDC.

Även när jag kom ifatt verkligheten (alltså de ekonomiska möjligheterna) och insåg att Dynaudio lösningen inte är ett alternativ, fann jag andra lösningar som skulle fungera bra för mig.

Med anledning av detta har jag varit ute och provlyssnat på lite olika aktiva monitorer som jag tänkte driva med Pre 906:an, eller en hemmabioförstärkare med pre-out.

Helst skulle jag vilja ha en uppsättning med Dynaudio BM15a (alt ADAM, Mackie eller Profel), men detta är alldeles för dyrt. Jag lyssnar på allt mellan jazz och R&B, oftast i flera timmar i streck. Jag har lyssnat på KRK, Genelec, Samson, Prodipe samt Yamaha men de har för rak frekvens kurva eller för hård diskant. Därför står valet mellan en uppsättning: Event 6, ESI nEar5 eller Fostex PM2 med tillhörande sub-basar.

a. Har jag tänkt helt fel och borde glömma studio prylar helt?
b. Finns det andra monitorer som kunde fungera bättre med tanke på prisbilden 10-13kkr?
c. Eller har någon en annan bra flerkanalslösning som ger bra 2-kanals återgivning?

Tack på förhand!
/Henrik

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000