HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bra 2-kanal med flerkanal?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
rolandm Posted - 2007/07/15 : 10:44:44
Kära vänner

Nu har jag kört tvåkanal i hur många år som helst och känner det vore ju kul om man kunde få höra hur multikanal från DVD spelaren faktiskt låter. :) Det är bara det, att jag inte riktigt vet vart jag ska börja...

Jag är ej intresserad av hemmabioreceiver som huvudförstärkare, då jag fortfarande prioriterar tvåkanalsmusik.

Cyrus och Micromega har påhängsprocessorer som kopplas till den befintliga förstärkaren, men de är rätt dyra (Cyrus tar 18 000:-, Micromega tar 13 000:-).

Min DVD spelare - Pioneer 575A - har analogutgångar, kan man använda dem på något vis? Finns det flerkanalsförstärkare utan inbyggd processor? Typ en 2-kanalsförstärkare med multiingång så kan man koppla upp de extra effektförstärkare som behövs?

Ett alternativ som jag har funderat på är att köra tvåkanalsförstärkare för framkanalerna och då få bra tvåkanalsstereo. Sedan koppla in en hembioreceiver för center och bakkanaler, ja då får jag ju dessutom en radio så jag slippar köpa en separat. Men hur fasen ska det kopplas? Via tape-ingången på förstärkaren? Och hur ska det kopplas ut från hembioreceivern? Tape ut? Pre-out? Hur tankar man ut ljudet för framhögtalarna enbart från hembioreceivern, medan den behåller för bak och centerkanal? Hur blir det med volymen? Måste jag passa in volymen på tvåkanalaren med hembioreceiverns volym? Och hur kör man flerkanals DVD-A och SACD? Koppla upp analog fram ut från DVD spelaren till tvåkanalsförstärkarenn, och sedan de övriga analogutgångarna till motsvarande ingångar på hembioreceivern? Men då behöver jag ju inte den inbyggda processorn i hembioreceivern.
Finns det någon "Multichannel audio for dummies"? :)

Jag känner mig helt förvirrad av detta.
Hjälp! :)

Och så billigt som möjligt ska det vara, helst givetvis.

Jag funderar på att köra med KEF iQ5 som frontkanal, för jag gillar ljudspridningen och utseendet på högtalarna. :) Eller kanske något franskt som Focal eller Davis. Eller så uppgraderar jag de ALR Jordan som jag har nu.

14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
rolandm Posted - 2007/07/18 : 20:14:11
Hmmm..mmm... intressant...
Jag kollade förresten djupare på Arcam A70 och den kan gå, fast det är idiotiskt gjort.
Alltså - det finns ett "processor mode" i den, där man justerar ingångskänsligheten på Tape ingången för en surroundförstärkare. Det är inte alls lika bra som en äkta main in, för då går ju signalen ändå via volymkontrollen sen och även om man matchar surround och förstärkaren i nivå och hittar en balans så går det ju inte att höja och sänka förstärkaren och processorn samtidigt på samma sätt om man sen skulle vilja det. Så det är ju mer en lösning för en fast volymnivå. Plus att jag har ju ett kassettdäck som jag använder och A70:n har bara ingång för en tape, inte två.
Gah! De har tänkt, men de har inte tänkt rätt! :)
Så dumt...

Hälsar
R
Peg Posted - 2007/07/18 : 13:20:09
En beggad Amplifix har det på fjärren (tryck och håll in source + och - samtidigt) och ligger på ca 6 tusen.

Jag har kört en Amplifix på det viset under flera år och det funkade och lät bra.
dmr Posted - 2007/07/18 : 12:31:51
En DENSEN B-110 kanske?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9819
http://www.densen.dk/reviews/Owners_manual_2005_low_res.pdf

Både processoringång och möjlighet att uppgradera till multikanal-ingång.
rolandm Posted - 2007/07/18 : 12:22:26
Det är något förvånande att så få tillverkare erbjuder bra lösningar för att koppla in en surroundförstärkare i sina tvåkanalare. Marantz PM7001 har en main-ingång, som styrs av en switch på *baksidan*. Så man måste in bak och rota varje gång man vill koppla in surroundförstärkaren. (billigare Marantz saknar helt ingång för ett försteg/surround). NAD har givetvis separerade för- och effektsteg i sina förstärkare, men det är med byglar som man måste dra in och ur varje gång man vill använda effektsteget till surroundförstärkaren.

Tidigare nämnda Onkyo för en 10 000 har en knapp på framsidan för inkoppling av Main in, det är en bra lösning. Fast varför har inte de billigare Onkyo denna lösning?

Thules förstärkare når Main in via fjärren, Micromega kallar motsvarande lösning för "processor in". Den gör asmma sak. Också en smidig lösning. Finns i billigaste A60.

Jag kollade på Cambridge, hade hoppats att de skulle ha en lösning för detta för de är ju framstående - och nya 740 verkar ju vara en ascool förstärkare. Men icke då... Denon har inget heller. Ej heller Cyrus, Arcam eller Atoll. (inte under 10 000 kr iaf).

Jaja, får se vad det blir...
Utbudet är rätt litet iaf tycker jag.

Thule eller Micromega känner jag mig främst lockad av just nu. Mmm...
Fast är inte Thule lite väl skarpa i diskanten, fungerar det med KEF iQ som jag lurar på? Hmm... Marantz 7001 KI S är ett alternativ, men orkar jag verkligen leta med handen i blindo på baksidan för att koppla in Main in?

Arcam A70 hade varit mitt val, om den hade haft en Main in.

Hälsar
R

rolandm Posted - 2007/07/16 : 11:53:45
Min erfarenhet är att det blir många störningsfält i en förstärkare med många kanaler i en, visst är en klen strömförsörjning ett kraftfullt aber (en sladd i nätet som matar flera förstärkare), men även den fysiska närheten mellan effektförstärkarna påverkar. Det blir ju massa elektromagnetiska fält och störningar. Det finns anledningar till att separata förstärkare låter bättre. Det är detaljrikedomen som grumlas i flerkanalsförstärkare, perspektivet blir sämre, ljudet får mer "hinna" framför sig. Inte lika klart, levande, öppet, organiskt som en tvåkanals i samma prisklass. Vilket är helt logiskt. Det finns bra flerkanals också, men på grund av problematiken med störkällor så kostar det mycket mer för det är mer komplicerat att rätta till.

Eftersom bra flerkanalsljud kostar för mycket för mig, vill jag satsa mest på bra tvåkanal och ha en fungerade multikanal för de tillämpningar där det behövs (film, exempelvis). Sedan är min tanke den att uppgradera flerkanalsljudet i framtiden när ekonomin tillåter så, men jag har hellre en bra tvåkanal och sämre multikanal att börja med än en tvåkanal och flerkanal av jämn mediumkvalitet.

Hälsar
R
lennartj Posted - 2007/07/15 : 23:38:33
AV-förstärkare inte sämre än tvåkanal???
Det beror ju på hur bra tvåkanalsgrejor man har.
Som jag berättat på annat håll provade jag att ersätta min snart 20-åriga DAC och 25-åriga förförstärkare med en AV-preceiver, Arcam AVP700. Det motsvarade i mina öron ett nerköp till något till en fjärdedel av värdet. Lättlyssnat, men utslätat och inbäddat i en "elektronisk dimma".
Om du liksom jag uppskattar klarhet, mikrodynamik och timing, bli inte förblindad av vad multikanalåtergivingen levererar om du i praktiken mest kommer att spela tvåkanal genom din anläggning
gcs Posted - 2007/07/15 : 22:39:06
De flesta av dagens AV-förstärkarna kan man bryta upp(pre out)men man förlorar då slutstegen.(knäppt)Jag är för min del inte så säker på att en stereoförstärkare nödvändigtvis låter bättre än vad en AV-förstärkare gör. Svagheten med en AV-förstärkare ligger nog i att nätdelen är alltför underdimensionerad för att samtidigt i vissa fall också driva slutstegen. Jag skulle vilja rekommendera ett AV-försteg och separata slutsteg.
rolandm Posted - 2007/07/15 : 19:30:18
Jo visst finns det, men det ska vara rimlig prisklass också. :)
Onkyos lägre prisade modeller har bara pre-out för subbas, samma gäller Denon och Sherwood.
Så kollade jag Cambridge igen, och den fungerar dessvärre så att antingen är alla pre outs igång, eller så är ingen det. Det går inte att välja vilka man vill köra ut på, så det är antingen eller som gäller. Fullständigt idiotiskt gjort.
Där är NAD bättre eftersom den är byglad mellan för och slutsteg så det är bara att koppla loss bygeln på den pre-out man vill använda. En oerhört smidig lösning.
Hälsar
R
Stickan Posted - 2007/07/15 : 19:07:28
Finns en drös märken som har pre-out till både frontkanalerna och resten av kanalerna också för övrigt. Titta på denna sidan, där finns de flesta tillverkarna som finns representerade i Sverige:http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=40
rolandm Posted - 2007/07/15 : 16:44:43
Ett bekymmer jag märker med en gång, det är pre-out utgången på hembioförstärkare. De flesta har den för subwoofer - saknas alltså pre-out för framkanalen. Jag vet en dyr Sherwood som har pre-out för alla kanaler, sen har jag hittat NAD och Cambridge för strax under 5 000 kr som också har det. Finns det fler alternativ?

Hälsar
R
rolandm Posted - 2007/07/15 : 16:26:32
Tack för svaren, ni är ju suveräna här. :)

Då ska vi se om jag fattat något också.
* Tvåkanalsförstärkaren ska ha en "main in", som - om jag har förstått det rätt - direktkopplar till effektförstärkaren utan att man behöver passera gå, volymkontrollen.
* Hembioförstärkaren behöver ha en pre out för framkanalerna, som kopllas till tvåkanalsförstärkarens "main in".
* DVD:ns analoga flerkanalsugångar kopplas till hembioförstärkaren, tvåkanalsutgången till tvåkanalsförstärkaren. När man kör flerkanal så kör man via hembioförstärkaren och när man vill lyssna på DVD-A/SACD i tvåkanal så kör man via tvåkanalsförstärkare
* Min DVD har två digitala utgångar, en optisk och en koaxial. Jag har en DAC så jag kan tanka CD ljud från coax utgången till DAC:en och in i tvåkanalsförstärkaren, då blir DVD:n en bra CD-spelare. :) Den optiska utgången kan jag använda till hembioförstärkaren. (coax ger bäst ljud, jag använder det hellre till DAC:en).

Genom den här lösningen så borde jag få bra tvåkanal för CD och DVD-A(SACD, medan flerkanal blir något sämre (om inte hembioförstärkaren är av samma kvalitet som tvåkanalsförstärkaren, vilket jag nog ej har råd med...).

Onkyo nämnde någon här, ja... de har en för under 7 000 kr också som är som den för 10 000 kr fast med mindre effekt. Deras CD spelare är riktigt bra också. Möjligen saknar Onkyo förstärkaren musikalitet, de är rena och klara men kanske lite väl kliniska. Det måste lyssnas in ordentligt på. Kan iofs kompenseras genom en svängig CD-spelare, typ en Atoll eller så. Onkyos fördel är att produkterna tillverkas i Japan eller Malaysia, då slipper jag stödja terrorregimen i Kina. Marantz är ett märke jag gillar, men frågan är var produkterna tillverkas.

Ett annat alternativ är Micromega A120 med AVP 3-kanalsförstärkare/processor. A120 har flerkanalsingång, så allt koppla in i den, då får jag två-kanals och flerkanalsljud av samma kvalitet, detta är dock den dyraste lösningen. (A120 + AVP går på strax över 20 000 kr...). Väljer jag tvåkanalsförstärkare + hembioförstärkare så kan jag nog komma undan med halva priset, fast då blir ju flerkanalsljudet inte lika bra då... det kan jag nog leva med kanske. :)

Atoll har en flerkanalsförsärkare (ett processorkort kan monteras in) och trekanalsslutsteg också, har dock inte sett några priser på det.

Ytterligare tankar och information tas tacksamt emot. :)

Hälsar
Stickan Posted - 2007/07/15 : 12:07:49
quote:
Att koppla digitalt funkar inte med DVD-A och SACD.

Missade det. Tur att du är vaken Peg!
Peg Posted - 2007/07/15 : 11:56:45
Du kanske kan hitta ett försteg i stil med sonys (tyvärr utgångna) TA-P9000ES som har 6 kanaler men är helt analogt. Till det kan du då köra med ett bra slutsteg till frontarna och hänga på något billigare till de bakre kanalerna. Det funkar självklart med ett vanligt bioförsteg med diskret 5.1 in också men det blir förmodligen mycket dyrare.

Alternativt kör du med en vanlig hembioreceiver (med 5.1 analogt in och preout) och hänger på en integrerad tvåkanalsförstärkare som har "theater through" funktion. Precis som stickan skriver ovan.

Eller så kör du bara en hembioreceiver(med 5.1 analogt in och preout) med ett extra 2 kanalsslutsteg för frontarna och är nöjd med recevern som försteg.

Att koppla digitalt funkar inte med DVD-A och SACD.
Stickan Posted - 2007/07/15 : 11:33:40
1-Surroundreciever med pre-out.
2-Tvåkanalare med main in.
3-Koppla digitalt med coax eller optisk kabel från DVD till reciever.
4-Koppla från recieverns pre-out för frontkanalerna till tvåkanalarens main in.
5-Kan bli aktuellt med nivåkalibrering "varje" gång du kör film men läget på tvåkanalarens volymput får man klart för sig rätt snabbt.
6-Tips om ny tvåkanalare med "main in" som lär låta väldigt bra och som dessutom inte kostar en smärre förmögenhet, priset i Sverige ligger runt 10.000:-http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_782003.html

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000