HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Problem med dolby digital...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
OcA Posted - 2007/07/09 : 00:58:32
Har ett märkligt problem med dolby digital och det är att det inte går att koda av eländet med min Yamaha... Eller, jo, det ska gå att koda av men det blir inget!!!

DTS är inga problem. Så fort jag slår på DTS-spåret på DVD'n så kickar Yamahan igång DTS, men med DD så händer noll och inget. Kollat i menyerna på DVD'n (Pioneer 490) och allt verkar stämma, förutom att det står Dolby Digital 2.1 och inte 5.1 (oavsett film...).

Med DTS funkar allt som det ska och dekodern går igång per automatik, men med DD händer det ingenting. Den verkar inte hitta DD spåret över huvud taget. Vad tusan kan vara fel? Matar signalen digitalt från DVD till stärk... Är grymt irriterande då vanliga stereospåret inte alls låter vettigt... Är ju tyvärr inte alla filmer som har DTS-spår (som jag tycker låter bättre än DD)... Har kollat i bruksen på Yamman och finner inget vettigt där. Stärkaren står i auto läge och borde då "hitta" rätt signal. Om det funkar på DTS spåret borde det funka på DD, eller?

Nån som har några tips på vad jag kan ha gjort fel?
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
OcA Posted - 2007/07/19 : 11:12:26
Bosco -> Ska genast kolla detta! Tack!
Bosco Posted - 2007/07/18 : 13:16:40
Det låter precis som att den fastnat på inställningen "Initial Settings - Dolby Digital Out - Dolby Digital > PCM". Har du testat att byta till "Dolby Digital > PCM" och sedan tillbaka till "Dolby Digital"? Kolla också att Virtual Surround är avstängt (det ska iofs inte gå att aktivera på 5.1-spår).

Vad står HDMI Out på? Om den mixar ner till PCM så gör den kanske det på den vanliga digitalutgången också.
OcA Posted - 2007/07/17 : 23:50:25
Nope, går inte att ändra under spelning och inte under nån annan funktion heller... Verkar som det är småkört!

Går ju inte att ändra några nämnvärda inställningar under avspelning, så det är under inte avspelning (i birst på ett bättre uttryck...) som jag försöker fixa i menyerna, men det hjälps inte. Dessutom står mixen för DD signalen i rätt läge redan, men den skickar ut den som en PCM 2 kanals signal... Mycket märkligt...
Bosco Posted - 2007/07/17 : 13:15:15
Det är inte så att du försöker ändra dessa låsta inställningar under spelning?
OcA Posted - 2007/07/16 : 10:24:47
Pioneer DV 490 V tror jag den heter... Har kollat i bruksen, men det står nada om mitt problem...
marcus_ec Posted - 2007/07/14 : 20:24:41
Vilken modell är det på DVD:n?
OcA Posted - 2007/07/12 : 12:32:52
Ska kolla, men alla inställningar går inte att ändra av nån anledning? De är så att säga "skuggade" och går inte att gå in på, vilket verkar riktigt märkligt... Får väl ringa Pioneer annars och kolla, de har alltid svarat snabbt på de frågor man har.
Stickan Posted - 2007/07/12 : 09:32:08
Är inställningen rätt för DD`s utsignal - kolla upp det.
Har för mig att det skall vara "bitstream" så den inte står på "pcm" för då blir det bara stereo av det och inte surround.
OcA Posted - 2007/07/11 : 14:46:35
Har provat med min gamla Thomson DVD och nu funkar DD som det ska. Är alltså nåt fel med min Pioneer DVD. Lyckas inte få nån ordning på det så jag får väl lämna in den till "experterna" på Expert där jag köpte den...
OcA Posted - 2007/07/10 : 14:50:20
Kan prova med min gamla Thomson DVD och se om det blir nån skillnad. De inställningar jag kommer åt på DVD'n verkar vara korrekta...

Iom att stärken hittar DTS utan problem tror jag att felet bör ligga hos DVD'n och inte stärken.

Det är mycket riktigt samma knapp för de olika avkodarna och det enda som funkar när jag kör DD är Dolby Surround, Pro Logic I och II samt Neo:6... DD hittar den inte. Ska kolla närmare på fronten vilka lamport osv som lyser. Mixar DVD'n ut det i 2.1 borde ju PCM lampan lysa på stärken?
huzze Posted - 2007/07/10 : 14:11:16
Säker på att allt stämmer på DVD'n? Kan det inte vara så att den mixar ut tvåkanal från DD?
Fungerade det på din gamla stärkare?
Har du en annan DVD-spelare att prova?
Stickan Posted - 2007/07/10 : 13:21:51
Har inget bra svar, sånt där kan vara lite klurigt att lösa.
Prova att trycka på "DD-knappen" eller den du väljer surroundlägena på - kan vara samma knapp - och se om stärken hittar DD då.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000