HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Överspänningsskydd??

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
prko Posted - 2007/05/28 : 10:05:46
Har ett hyffsat "?" över huvudet för tillfället.
Har i villan inga jordade uttag förutom i köket men eftersom köket är på våningen under så vill jag helst inte köra fattigmansversionen och dra en skarvsladd från nedervåningen. Ngn som har en annan idé på vad man kan göra? Så jag tänkte att "va fan" jag skaffar ett överspänningsskydd för att skydda utustningen mot åskväder och dylikt iaf. Men då blev jag lite confused. Hur funkar skyddet om uttagen inte är jordade? Det borde väl skydda, slå ifrån eftersom det inte har ngt med jordfel att göra?

Uppskattar om ngn kunde förklara för mig.

/Prko
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
tommypeters Posted - 2007/06/15 : 11:32:23
Belkin och de andra med liknande "erbjudande" tecknar ju en försäkring som ska täcka utbetalningarna när saker i alla fall förstörs. Den skulle väl bli rätt dyr för dem om saker skadades ofta, men om det aldrig hände vore det ju onödigt att teckna en försäkring... Men det verkar i alla fall hyfsad chans att få ut ersättning, läs bara det finstilta.
prko Posted - 2007/06/05 : 08:03:20
Jag försökte samråda med försäljarna för jag hoppades på att de hade ngn aning, men som alltid så blev svaren "öhhh, jag vet inte" men, men... jag tänkte, va fan.... kostar småslantar så jag inhandlar en sådan iaf.(blev en belkin med 4 uttag) sen om det skyddar eller inte får skippa för stunden, rent fysikaliskt så borde det fungera iaf när det gäller överspänningen men jag vet inte längre ut o in. Ser iaf snyggare ut en en vanlig :P
Snoop Posted - 2007/06/01 : 23:46:47
Belkin har ju några grenuttag med överspännings skydd och de står även på dem att om prylarna är kopplade till deras apparat och blixten slår ner och sakerna går sönder så betalar belkin ut kostanderna som blir om något går sönder.

Huruvida detta stämmer i verkligheten vet jag ej, men de står så iaf.

Jorma Posted - 2007/05/29 : 02:10:49
Det finns inget åsskydd som ger fullt skydd om det är ett kraftigt åsknedslag, men den typ som leder överspänningen till jord är effektivast.
Det finns åskskydd som man sätter i proppskåpet som är hyfsat effektiva, men dyrt.
Dom billiga sorterna som amn köper tex. hos Clas Olson kan ge ett visst skydd, men du får vad du betalar för och ett sådant påverkar också ljudet i anläggningen.
En skiljetrafo kan ge ett bättre skydd, bättre ju större trafo.

Men vid en direktträff hjälper ingenting.
Jag hade en sådan i mitt hus för 7-8 år sedan och då pajade golvvärmen i duchen. Inte termostaten utan värmeslingorna.
Elementet i varmvattenberedaren brann av. Inte termostatdelen!!
2 klockradio, antennförstärkaren, flera lampor small och datorn med modem gick åt skogen. Bägge telefonerna och nummervisaren var döda. Musen krachade i väggen när jag slängde iväg den och pajade den med. Men hifianläggningen och Tv,n klarade sig.
Det enda som jag hade åskskydd på var datorn och modem och den var värst träffad med ett antal kretskort som såg ut som kolbitar.
Det var en riktig direktträff som splittrade trästolpen med hängledningar strax utanför huset och det sprutade blå lågor över golvet mellan vägguttagen.
Då hjälper inget åsksydd och det var tur att det inte var den fasen som jag hade anläggningen i som blev träffad.

Jag har haft åskskydd till skrivaren/faxen och den har max. hållit i ett år mellan åskträffarna. Samma med huslarmet. Det är dom prylar som är kopplade till både el och telenätet som är värst utsatt och ett hyfsat skydd för dator och annat som är kopplat till telenätet med modem är att skaffa en med trådlös överföring till datorn.
prko Posted - 2007/05/28 : 22:08:44
Är det verkligen ingen som vet lr har lust och förklara :(

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000