HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Digitalutgången på en SB3

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Magils Posted - 2007/05/25 : 09:15:38
Har nu haft SB3 igång ett tag och den är en riktigt trevlig bekantskap må jag säga. Men jag undrar över en sak och det är att volymkontrollen påverkar nivån på digitalutgången(coax). OK på RCA ut är det väl OK men SPDIF brukar väl vara fullt spett?

Nu kör jag iofs 100% men blir ändå lite fundersam över kopplingen. Känns inte som detta är optimalt ur ljudhänseende. Visst...digitalt är digitalt, det har vi hört förr, men ändå?

Nån som vet ngt mer?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2007/06/15 : 13:01:53
quote:
på RCA ut är det väl OK

Det är lika illa med analogutgången eftersom volymen regleras i digitaldomänen innan DA-omvandlingen.
tommypeters Posted - 2007/06/15 : 12:12:47
SPDIF kör med 24 bitar, skickar man 16-bits CD-Audio så är de sista 8 bitarna nollor. Så en digital volymkontroll försämrar först ljudet när man börjar skifta ut information från de 16 informationsbärande bitarna. Skickar man 24-bitars ljud till sin SB3 börjar dock ljudet försämras direkt, och i vilket fall som helst ska man ha Fixed Output Level om man kan (om man skickar till något med volymkontroll).
Peg Posted - 2007/05/28 : 12:01:36
Lovan: Spdif kör alltid med mer än 16 bitar däremot kan de sista bitarna vara noll. SB3an borde peta ut mer än 16 bitar när de finns vilket det gör när man sänker volymen (den klarar ju 24/48khz) .
Se tex http://en.wikipedia.org/wiki/AES/EBU "In normal use only 20 time blocks are used for audio, providing a 20-bit sound quality"

Det är nog helt sant att volym kontrollen förmodligen är logaritmisk och att man tappar betydligt mer än 1 bit vid halva volymen.
Björn-Ola Posted - 2007/05/27 : 16:28:18
Det är sant. Men det har inget med volymkontrollens indikering av nivå att göra. Den är nog anpassad till vår subjektiva upplevelse av ljudnivå.
Lovan Posted - 2007/05/27 : 01:20:02
Spdif klarar upp till 32-bitars data har jag för mig men det betyder inte att den använder mer än nödvändigt. Är det 16-bitar använder den 16-bitar av dom 32.
Det beror på vad man menar med 50% volym. Menar man halva spänningen så tappar man en bit.
Björn-Ola Posted - 2007/05/26 : 11:25:07
Jag tror man tappar mer än en bit när man sänker ned till 50%.
Skalan är förmodligen logaritmisk för att bli annpassad till vår hörsel.
Vi uppfattar subjektivt ungefär 9dB skillnad som en halvering av ljudnivån.
Rent generellt brukar man inte rekommendera användning av digital volymkontroll.
Peg Posted - 2007/05/25 : 10:54:16
Japp det är samma som 100,

Spdif har alltid 24 (eller om det var 20) bitar data så det är beroende av DACen om du faktiskt tappar data.

Man kan ju prova att generera en signal med bara lägsta biten och se om den hörs när man sänker volymen.

Att höra skillnad på 15bitar vs 16 bitar är nog helt sjukt svårt men om det är en väldigt svag signal som effektivt blir tex 8 i stället för 9 bitar så kanske ...
Magils Posted - 2007/05/25 : 10:27:18
OK, men det måste ju vara samma sak som att köra volymen på 100, det jag undrar över är hur den digitalt reglerar volym och eventuell ljudpåverkan av detta. Enda sättet jag kan förstå det på är att kör man på volym 50, så tappar man i upplösning till 15 bitar? Hörbart ? Ingen aning, men man får ju filosofera väl?
Peg Posted - 2007/05/25 : 10:16:04
Surfa till servern gå till player settings och välj audio.

Under "DIGITAL VOLUME CONTROL" väljer du "Digital output level is fixed".

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000