HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hjälp med Yamaha DSP stärk!! - Fixat!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
OcA Posted - 2007/05/11 : 08:55:48
Är det någon som kan förbarma sig över mig och hjälpa mig rätt i djungeln av inställningar på en Yamaha DSP AZ2? Instruktionsbok i all ära, men man måste nästan vara maskinengejör för att klara ut det här...

Just nu låter det illa, mycket illa och det ska det inte göra med tanke på hur bra det lät hos killen jag köpte den av.

För det första saknas det massor med basinformation och djupbas. Kollade inställningarna och frontarna var ställda på small (allt under 90hz skars bort), det är avhjälpt och allt spelar fullregister. Låter dock otroligt tunnt och odynamiskt om den... Inget är felfasat, det var det första jag kollade. Känns som att något är fel nånstans...

Kör suben på högnivå från samma terminaler som högtalarna. Har ingen LF-kabel, men det ska väl inte spela nån roll?
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Magils Posted - 2007/05/16 : 10:47:17
Får nog kolla min oxå en gång till...
OcA Posted - 2007/05/16 : 10:18:37
Nja, på min är det nån sorts bypass av tonkontroller och bass boost kontrollen tror jag. Funkar både i digitalt och analogt läge. Betyder väl att signalen går från ingång, direkt till försteg och sedan slutsteg utan att passera "ljudförbättringsfunktionerna"...

Inte omöjligt att det är olika på de olika modellerna. Kan ju kolla upp det närmare, men knappen funkar i både digitalt och analogt läge.
Magils Posted - 2007/05/15 : 21:56:36
quote:
Kör digitalt från CD'n och pure direct knappen intryckt


Hmm, hur är Pure Direct definerad? Jag troddde den stängde ner all digitalprocessning, då även DAC:en...har för mig att min "lila" 650:a gör så, dvs. den kräver digitalsnöre, men jag kan ju ha fel.
Min Sony har "Analog Direct" och där är det så, bara några OP och volymen inkopplad.
OcA Posted - 2007/05/11 : 22:14:27
Aha! Tackar tackar! Har aldrig sett en så omfattande bruks i mitt liv... Rena ljudbibeln, men hyffsat lättbegriplig. Han som översatt verkar faktiskt ha kunnat svenska - det hjälper ju! Man har ju sett en del direktöversatta "babelfish-bruksar" i sina dar...

Nu verkar allt flyta som det ska och jag är toknöjd! En utförlig recension kommer så småningom, med bilder självklart!

Kan meddela herrskapet att Yamahan är fullständigt överlägsen min NAD S300 jag hade innan... Den har inte en suck nånstans! Det trodde jag inte när jag började den här resan...

Framför allt verkar Yamahan ha mycket bättre kontroll på högtalarna. NAD'en lät slappare och lösare i alla register, samt mer instängd och mindre luftig. Mer gosmysig och varm, Yamman är mer neutral och korrekt, fast på ett roligt sätt! Stampa-takten faktorn är mycket hög!

Kul att subben inte är nödvändig för musiklyssning längre! Säger rätt mycket om kapaciteten i de lägre registren... Mina burkar har aldrig spelat såhär bra bas, fullständigt hamrar ut basgångar. Konturskarpt och väldigt detaljerat! Fantastiskt! Jag är positivt överraskad nu, jämfört med tidigare idag... Tror även att ljudet som sådant har växt in på mig. Alltid ovant att lyssna på sin stereo och det låter annorlunda. Tar en stund innan hjärnan hinner sortera intrycken... Men innan jag fick ordning på alla inställningar var jag nära tårar...
Stickan Posted - 2007/05/11 : 20:11:40
Härligt, funkar med "direct" om du kör analogt från cd`n också.
Knapp 26 på fjärren har med stereo-läge att göra såg jag i manualen, den heter "stereo/effect" och reglerar vilket läge du kör i.
OcA Posted - 2007/05/11 : 20:06:09
Börjar få pli på den nu! Kör digitalt från CD'n och pure direct knappen intryckt. Låter faktiskt riktigt, riktigt bra!
Stickan Posted - 2007/05/11 : 20:04:01
Förresten, om du kör suben på högnivå skall nog subinställningen ställas på "none" tror jag. Testa och se vad som händer.
Stickan Posted - 2007/05/11 : 20:00:44
Kolla så att centern och surroundhögtalarna är ställda på "small", är de inte det så ställ dem som "small" annars snor de en del av basinformationen.
Använder du inte dem för tillfället så ställ in "none" på de högtalarna.
Stickan Posted - 2007/05/11 : 19:55:59
I inställningsmenyn skall subwoofern ställas in på "both" så frontarna och suben spelar tillsammans.
Stickan Posted - 2007/05/11 : 19:49:26
Trist att du inte får rätt på inställningarna, har du provat "pure direct" eller motsvarande så signalen från t.ex cd-spelaren går förbi alla processorerna?

Låter annars som om stärken står i nåt "mode-läge" d.v.s någon av DSP-inställningarna påverkar ljudet.
Försök hitta fram till stereo-läget och prova sen att hitta "Direct"-läget.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000