HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Kliar i 5.1 fingret...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
OcA Posted - 2007/04/29 : 00:33:23
Satt och kollade film ikväll och jag blir så in i norden sugen på att uppgradera till 5.1 ljud så det finns inte...

Funderar på att köra en matchande center från PMC och sedan köra Mirage Omnnisat som bakhögtalare eftersom jag gärna vill ha rätt diffust ljud från bakhögtalarna och inte riktningskänsligt som med ett par stativare. Vad jag läst om Omnisat så ska de vara rätt kamelontlika i ljudet och vara lätta att integrera med annan utrustning.

Så kommer ju den stora frågan:

Vad ska man driva kalaset med? Kör idag en Pioneer DVD 490 som köptes rätt billigt på en stormarknad och jag gillar verkligen bilden, men kan tänka mig att ljudet inte är det mest prioriterade. Låter inte vidare värst bra när man kör CD genom den... Vill inte försaka den goda 2-kanalsåtergivningen jag har idag och har ingen pre-out på stärken tyvärr...

Har funderat på ett par alternativ och det är (som vanligt) integrerad reciever, 5 kanalssteg och processor, allt-i-ett-låda ala Naim Nvi samt monoblock och processor. Vilken väg ska man gå? Vill gärna behålla samma typ av ljud jag har idag, men NAD's Silverline hemmabioprylar är halvt omöjliga att få tag i samt att de kostar as när de väl är ute.
Viktigt är att bilddelen är bra, då gärna med HDMI eller DVI med uppskalning. TV'n är en Pioneer 43" plasma med alla typer av ingångar osv.

Begagnat är ju helt klart vägen att gå då nyköp blir på tok för dyrt. Finns det skapliga alternativ i Kina som kan funka och hur blir det med alla ljudformat? Är inte särskillt insatt i de olika formaten, men man vill ju inte tappa format som kanske kan vara "bra att ha"... Har fnulat på Primare, Thule, Naim och även Vincent (monoblocken) men får ingen ordning på det... Har någon ett par vettiga tips? Har läst mycket gott om Denons recievers men är rädd att jag tappar mycket 2 kanalsprestanda med just recievers.

Vill inte ha ett analytiskt och "kallt" ljud, utan ett stänk värme, mycket stampa takten känsla och bra dynamik. Spisar främst hårdrock och metall och elektroniken ska klara det utan att det blir skrikigt och hårt.

Har tagit upp frågan förr, men nu känner jag att det är dags att göra något.

Övrig utrustning hittar ni i signaturen nedan.
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
OcA Posted - 2007/05/05 : 20:48:24
Tack för tipset, men nu får det bli Yamaha ett tag framöver! Kanske blir en Denon i framtiden om inte Yamaha funkar för mig...
niklass Posted - 2007/05/05 : 19:43:09
köp en denon 3806 tycker jag :)
Mycket nöjd med den och den har dessutom digital rumskalibrering, men visst den går kanske inte att jämföra med de som kostade 45 kkr tidigare.
Pettersson Posted - 2007/05/02 : 17:25:41
quote:
Vad tror ni för övrigt om Omnisat som bakhögtalare? Kommer ha bakhögisarna relativt nära skallen och har inte plats för stora stativare bakom soffan, då den står relativt dikt an mot bakväggen.
Har Omnisat V2 som bakhögtalare och de fungerar ypperligt till detta. Sprider oslagbart bra, är neutrala och kan ge relativt högt ljudtryck när det behövs. Är inte allt för dyra, finns beg. att köpa relativt ofta
Kom ihåg att sätta dom upp-å-ner bara om du sätter dom som du har beskrivit din lyssnings position.
huzze Posted - 2007/05/01 : 15:10:27
quote:
Sedan finns det ju en finess som kommit på senare år, nämligen autokalibrering med mikrofon. Hur pass bra funkar det egentligen? Känns som att det mer är en gimick än en bra finess då jag inte helt litar på att mätmicken är den bästa. Får för mig att det funkar bättre att ställa in alla parametrar själv även om det tar mer tid och är mer besvärligt.
Det är inte så besvärligt, tar inte så lång tid och visst vill vi inbitna justera själva?!!

Autokalibrering är däremot jättebra för "Svensson".
Stickan Posted - 2007/05/01 : 13:49:28
quote:
Vilken DVD ska man köra sedan då om man vill ha ett matigt ljud med bra driv och dynamik?


Har själv en Panasonic S97 som jag är väldigt nöjd med.
Annars har Denon, Yamaha, Marantz, Pioneer, Sony, Sherwood m.fl "riktiga" tillverkare bra spelare.
Precis som med hifi så är surround en riktig djungel.
Stickan Posted - 2007/04/30 : 20:00:59
Mm....Yamahan lär vara riktigt bra, försök hitta lite info på nätet
om den - tester osv.
Har du hört med Hificenter om Marantzen, kanske är något
OcA Posted - 2007/04/30 : 09:40:45
Har kollat runt lite och hittat följande som kan vara vettigt och vill ha lite input...

Yamaha DSP A1 (eller AZ1 tror jag den hette...)
Denon AVC-1

Vad kan sägas om dessa pjäser?

Finns det fler att leta efter? Yamahan ligger bra i pris, runt 5-8000:- beroende på ålder och skick.

Vilken DVD ska man köra sedan då om man vill ha ett matigt ljud med bra driv och dynamik?

Pioneer har jag inte hittat någon värsting av, bara "mid-range" modellerna...

Har digital TV från Comhem med optisk utgång, så äkta 5.1 från TV är inga problem...

Sedan finns det ju en finess som kommit på senare år, nämligen autokalibrering med mikrofon. Hur pass bra funkar det egentligen? Känns som att det mer är en gimick än en bra finess då jag inte helt litar på att mätmicken är den bästa. Får för mig att det funkar bättre att ställa in alla parametrar själv även om det tar mer tid och är mer besvärligt.

Alla tips uppskattas av denna n00b på hemmabio....

Vad tror ni för övrigt om Omnisat som bakhögtalare? Kommer ha bakhögisarna relativt nära skallen och har inte plats för stora stativare bakom soffan, då den står relativt dikt an mot bakväggen. Finns det andra alternativ som kan passa? AudioPro Qube går bort då jag har subban i ena hörnet bredvid soffan...
huzze Posted - 2007/04/29 : 17:24:37
Om du nu inte har digital-TV och vill få lite surround när du kollar filmer på TV så se till att den har dts neo6 eller DolbyPrologicII för gamla Prologic är trist... OBS dessa format är alltså bara för att omvandla stereo till 5.1.
Stickan Posted - 2007/04/29 : 16:01:07
Generellt kan man säga att samtliga "flaggskepp" från de olika tillverkarna låter väldigt bra i två-kanal också.
I de maskinerna har inte mycket - om något - sparats in på för att främja flerkanals-ljudet.

Hifi-center i Malmö vet jag hade en Marantz-värsting till salu för ung 20.000:-, nypris nästan 40.000:-, ring och kolla upp den.

De första versionerna av Denons stora lämnar inte så värst mycket effekt, där är nog Pioneeren bättre och var också ansedd som referens-stärkare i mängder av tidskrifter.
Yamaha`s värsta är också väldigt ansedda, leta bland två-fem år gamla stärkare så blir det säkert bra.
OcA Posted - 2007/04/29 : 14:24:33
Ok, tack för tipsen! Hur står sig de "gamla" flaggskeppen från typ Denon osv? De som var riktigt fina runt mitten av 2000-talet? Typ Denon AVC 1 har jag för mig någon hette...

HDMI på recievern klarar jag mig utan så länge det finns på DVD'n...

Pioneer har jag hört mycket bra om, frågan är bara var vi landar prismässigt på dem?

Är fortfarande lite rädd att två-kanalsljudet kommer att bli sämre med en reciever, men jag kan ju ha fel - har ju hänt förr!
Stickan Posted - 2007/04/29 : 12:58:10
Begagnat kan absolut vara rätt väg att gå. Kan du leva utan hdmi-växel i stärken/recievern så leta efter Pioneers största AX 10i nånting eller vad den nu heter. Lär låta sjukt bra och har ett
nypris runt 45.000:-.
Annars har Marantz, Yamaha, Sherwood, Arcam, Rotel m.fl väldigt
bra maskiner i samma nyprisklasser som går att hitta till vettigare priser beggat.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000