HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Frekvensomfång?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Pettersson Posted - 2007/03/15 : 12:57:35
Hej, har bara en undran om vilka frekvensomfång dels dagens 5.1 & 7.1 (eg 6.1) kanaler har och "morgondagens" DD-HD och DTS-HD (äkta 7.1). Är det någon skillnad på HD-DVD & Blueray.
Alltså vad Dolby Digital & DTS standarden säger.
Frontar och Centern är fullregister (?) men resten?
Jag vet att man kan dela i processorn men om man vill/kan ha "fullregister-högtalare" runt om, vad krävs i frekvensomfång.
Har sökt info men jag hittar inte något.
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pettersson Posted - 2007/03/24 : 08:39:35
ÄR lite intresserad av Primares SP31.7 men skillnaden mot den nyare SP31är att den har 24 bit/192 kHz mot 24 bit/96 kHz i SP31.7:an.
Okej att det kan vara svårt att höra någon skillnad på dessa pga att det ställer högre krav på förstärkare, kablar och högtalare men det är kanske värt att vänta på någon beg. SP31 att dyka upp?
Går det att uppgradera en SP31.7 till en SP31
Jag har mycket detaljrika högtalare så den länken i kommer vara den starkaste.
Mvh
EDIT:Meningsbyggnad
Pettersson Posted - 2007/03/16 : 17:06:27
quote:
Pettersson: Ursäkta min utsvävning!

Det är lungt, så länge vi inte drar iväg med placebo/kablar/nad/denon/F-e/spykologiska effekter av Krimkriget/blindtest/hata allt över 10 kkr osv..... debatter
Tack för all info och fortsätt gärna att skriva
Mvh
ljud Posted - 2007/03/16 : 12:24:52
Jag tror att när man använder 70 MM så är det för att uppnå mindre korning bild, alltså i effektscener inspelade i 50 rutor/sek (slowmotionscener) där passar det det dåligt med korn osv.
gcs Posted - 2007/03/16 : 12:05:10
Jag tycker mig ofta ha sett i crediten på amerikannska filmer SDDS symbolen tillsammans med DD och DTS. Att det knapast finns någon som kan spela upp en film med SDDS ljud visar att det finns alldeles för många olika ljudsystem och att det bara är i konsumentledet som det är så "skitviktigt" med alla nya kodningar för att kunna sälja nya produkter. En fråga... är det inte så att de flesta USA tillverkade filmerna på biograferna är på 70mm? Apropå filmljud så kom jag att tänka på ett optiskt ljudsystem som CBS utvecklade runt 1980. Det var ett flerkanalssystem som Peter Goldmark(han som utvecklade LP-skivan)utvecklade och som hade flera små tunna digitala ljudspår i regnbågensfärger vid sidan om bilden.(Jag har en filmremsa från då) Ja det där såg ju bra ut när den presenterades men patentet köptes snart upp av någon konkurent för att sedan läggas ner till förmån för något annat.
ljud Posted - 2007/03/16 : 11:13:29
Jag tror SDDS är främst för 70mm filmen, alltså när dukaen är så bred så att "kanalsepartionen" blir för stor. Så vitt jag vet, görs det egentligen väldigt få mixar för detta format. Däremot, dom få biografer som har denna uppsättning, matriseras det vanliga 5.1 ljudet ut till extrakanalerna mellan centern och left och right. SÅ vitt jag vet har aldrig en enda svensk produktion mixats för Sonys format, det finns inte heller några mix-studior med uppsättningen. En annan sak som ganska få känner till är att de flesta svenska filmerna är gjorda för båda DTS och DD, tyvärr hamnar få DTS spår på våra DVDer.
gcs Posted - 2007/03/16 : 10:25:39
När jag skriver DD då menar jag Dolby digital som idag finns tillgängligt för konsumenten. System som kommer i framtiden vet vi inget om. DTS/HD är också något som vi ännu inte vet så mycket om. Det finns ju ett problem med dom här eventuellt kommande diskreta mångkanalssystem. Vill konsumenten ha så många högtalare i sitt hem och dessutom är det så att man egentligen borde ha flera likvärdiga högtalare. Sånt tar ju plats. Jag tror inte själv att 7-8 kanaler kommer att bli särdeles vanligt. Sony utvecklade ett åtta kanaligt ljudsystem för biografer SDDS. Det fungerar så att kodningen (ATRAC 4,5) som motsvarar det som finns på MD-skivor alltså 44.1/24. Man har fem kanaler bakom duken + Ls & Rs och subb. SDDS är inte tänkt att finnas för hembio. Dolby plus och DTS/HD kommer i bästa fall att röra musikproduktion. Det finns väl inte så många skivor utgivna i två kanaler DVD-A 192/24 eller 5.1 DTS/96/24.
f95toli Posted - 2007/03/15 : 21:14:39
Såvitt jag kommer ihåg så kommer både DD och DTS på blålaserformaten tillåta 24 bit/192 kHz i alla kanaler (dock så finns det ännu ingen reciever som klarar det).
DTS "master format" (tror jag det kallas) tillåter bokstavligen talat en kopia av mastern i upp till 8 kanaler (dvs "rakt ut från mixerborder") enligt en DTS presentation jag besökte på en mässa för ett par månader sedan (som dock inte kunde dema det, inte ens DTS har färdig elektronik).

Fullregister runt om är ju egenligen bara 20-20 000 Hz så det klarar väl även dagens recivers om de stöjder DTS 24 bit/96 kHz (vilket alla receivers som stöjder DTS-ES ska klara) med väldigt god marginal.





gcs Posted - 2007/03/15 : 19:16:06
quote:
Effekten av att ha "muggig dialog" är att effekter och musik låter bra mycket bättre, dom kontrasterar mot dialogen och ger en känsla av att musik och ljudeffekter låter mer påtagliga
Ja det är ju en intressant tanke. Annars brukar man ju lägga dialoger svagare för att på så vis skapa utrymme för dom starka effekterna. Ja det var ju sant att det var engelskspråkiga filmer som jag mätt frekvensomfånget på. Pettersson; Vad beträffar dagens DD och DTS så kan man räkna med att frekvensomfånget i bästa fall är 20-20KHz. Morgondagens HD-DVD & blueray medger säkert ett högre frekvensomfång men jag tror ändå inte att filmerna kommer att följa med i den utvecklingen. Filmbranschen är mer intresserad av billiga och bra produktionsmetoder och bättre bild. Det är ju f.ö. bara vissa skivbolag som är intresserade av bättre ljud medans ljudstudiovärlden försöker att hänga med i teknikutvecklingen.
ljud Posted - 2007/03/15 : 17:26:50
Intressant iaktagelse, i och för sig så jobbar vi med samma sak, men ändå! Jag slår vad (på min heder) om att det var en engelskspråkig film? Jag tror fenomenet du beskriver handlar om att bla två saker:

1) Svensk dialog kan man inte behandla på det sättet, den har mycket mer viktig info ovan 7k, men OM man kunde, så vet ju du hur mycket tid man skulle spara, när man fixade dialogen (alla dessa J___A myggor). Så en viss skola behandlar helt enkelt dialogen så för att engelskan är mycket mindre melodiös än svenskan och har kvar sin tydlighet trots bristen i de högre registen.

2) Effekten av att ha "muggig dialog" är att effekter och musik låter bra mycket bättre, dom kontrasterar mot dialogen och ger en känsla av att musik och ljudeffekter låter mer påtagliga.

Men framför allt tror jag man spar väldigt mycket tid på mindre dialogfix. Nu utgick jag från att det var en engelskspråkig film du mätte, då svensk dialog som är kapad vid 7k inte har önskvärd tydlighet.

Detta är förstås bara mina egna förklaringar och teser grundat på mina erfarenheter.

Pettersson: Ursäkta min utsvävning!
gcs Posted - 2007/03/15 : 15:19:06
quote:
I biosammanhang är alla kanaler "fullrange" förutom LFE kanalen
Är det inte så "ljud" att frekvensomfånget kan vara dynamiskt. Jag menar att omfånget kan variera beroende på hur mycket som kan behövas just för stunden. Jag har gjort en del frekvensmätningar på några långfilmer och tyckte mig kunna notera att dialogen kunde ibland vara frekvensbegränsad till säg 7KHz. Över 7KHz fanns det ingenting. Så är det ju inte i verkligheten för det finns alltid någonting. Jag tänkte då att eftersom DD och DTS är snålkodat för att spara plats så inför man en frekvensbegränsning.
ljud Posted - 2007/03/15 : 13:46:59
I biosammanhang är alla kanaler "fullrange" förutom LFE kanalen som kan innehålla material upp till 120 hz i Dolby Digital och 80 hz för DTS. Sen är det, enligt mig, nästan alltid fördelaktigt med LP delning av resten av kanalerna vid typ 80 hz.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000