HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Kan jag koppla min SB så här ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Micke65 Posted - 2007/02/16 : 13:09:42
..eller gör jag en tankevurpa.
Så här tänkte jag;
Serverdator med Slimserver ansluten till nätverket trådslöst och
SB ansluten med korsad nätkabel till serverdatorn.
Kan det funka ?
/Micke
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Micke65 Posted - 2007/02/16 : 15:18:01
konragu: Precis så tänkte jag göra, fast tvärtom [ ;)]. Dvs jag tänkte att SB skulle gå trådlöst via datorn eller på egen hand om det är möjligt trots att den är trådansluten till servern.
Men du tyckte alltså det blev segt ? Det kan jag iofs stå ut med inom rimliga gränser bara jag inte har laggningar när jag spelar musik.
/Micke
konraqu Posted - 2007/02/16 : 14:58:26
Förstod inte riktigt hur du ville att det skulle funka, men jag testade till en början att ansluta min server direkt till min SB med en korsad kabel. Sedan ställde jag in SB:n att vara brygga för servern. SB är inte bara en makalös musikmaskin utan kan även agera brygga. Nackdelen är att det blir inte så bra sprutt på servern när de accessas trådlöst från min PC, det tog alldeles för lång tid att kopiera dit flacarna. Numera kör jag min SB trådlöst och servern rätt in i trådlösa switchen.
Micke65 Posted - 2007/02/16 : 14:48:55
Ser inte alltså helt omöjligt ut i teorin.
Ska skaffa korsad kabel och testa.
Tack för hjälpen !
/Micke
f95toli Posted - 2007/02/16 : 14:36:00
Jag har aldrig använt en SB men det borde fungera, det fungerar i alla fall utmärkt för vanliga datorer. I praktiken kommer då XP att fungera som server(eller snarare router) och dela ut en IP-adress till din SB via DHCP och sedan ge den tillgång till nätet via den trådlösa anslutningen.

Det är bara att högerklicka på den trådlösa anslutningen och välja "dela ut" (eller nåt i den stilen), då kommer alla enheter som är anslutna till det lokala nätverket åt den anslutningen.
Jag har svårt att se varför det inte skulle fungera.

Alternativt kan du brygga anslutningarna (den trådlösa och den vanliga) men det har jag aldrig provat, det borde dock stå om det i manualen.

Micke65 Posted - 2007/02/16 : 14:20:40
f95toli:Du menar att jag kan dela ut datorns trådlösa anslutning till SB ? (Kör XP Prof)
f95toli Posted - 2007/02/16 : 14:14:04
Kör du XP så är det bara att dela ut (eller brygga) den trådlösa anslutningen på datorn. Använder du annat OS så finns det drivor med småprogram som gör samma sak. Det kräver inte speciellt mycket resurser.
Så din ursprungsidé borde fungera.
Micke65 Posted - 2007/02/16 : 14:09:09
Jag har en trådlös router som jag ansluter SB via. Jag tänkte bara att det är ju dumt att lasta ner nätet med det jag gör mest, dvs streamar musik. Det jag gör mer sällan kan jag ju köra trådlöst, dvs laddar upp ny musik på servern.
Radion tänkte jag inte på humm....
Undrar om SB kan vara både trådbundet och trådlöst ansluten ?
/Micke
Peg Posted - 2007/02/16 : 13:43:30
mjo det borde funka men för att nå ut på nätet med squeezeboxen för att tex köra radio kommer du behöva köra en router eller bryggnings programvara på pc'n eftersom SB'n behöver gå via pc'n om den ska ut på nätet.

Det kan vara enklare att köra:
SB ansluten till nätverket trådlöst och
Serverdator med Slimserver ansluten med korsad nätkabel till SB.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000