HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Rippa cd med itunes?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
ljud Posted - 2007/02/13 : 22:15:17
Har en mac och även skaffat Squeezebox. Har läst massa trådar om vilket format man ska rippa till osv, men programvaran måste ju va väldigt viktig också?

Så, är det någon som har jämfört olika program för ändamålet?
Hur står sig itunes? Tänkte köra apple lossless.
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
rip59 Posted - 2007/02/17 : 13:38:10
quote:
j0akim: För mig funkar Itunes klockrent.. det är snabbt, smidigt, och strular sällan. det tar väl ca 5 min för att rippa en skiva samt få alla taggar skrivna + omslag om du har reggat dig hos apple store..
Är det även att du kör med denna inställning? ""Använd felkkorrigering vid läsning av ljud-CD-skivor" är förbockat (inställningar->avancerat->import)."?


Rip
Björn-Ola Posted - 2007/02/17 : 10:23:47
Jag använder iTunes för att administrera min musik. Slim Server går ju att ställa in så att den hämtar all information och spellistor från iTunes.
Enda nackdelen med Apple Lossless är att den konverteras av Slimserver till FLAC innan musiken skickas till SB. Det ska inte innebära något ljudmässigt men man kan inte snabbspola låtarna. Men den nackdelen uppvägs av iTunes smidighet tycker jag.
ljud Posted - 2007/02/14 : 15:39:19
Tack nelsson för ett mycket utförligt svar!!
j0akim Posted - 2007/02/14 : 09:37:48
För mig funkar Itunes klockrent.. det är snabbt, smidigt, och strular sällan. det tar väl ca 5 min för att rippa en skiva samt få alla taggar skrivna + omslag om du har reggat dig hos apple store..
nelsson Posted - 2007/02/13 : 23:42:22
Itunes står sig ganska bra, se bara till att alternativet "Använd felkkorrigering vid läsning av ljud-CD-skivor" är förbockat (inställningar->avancerat->import). Itunes läser in bra skivor fort medan skivor med många läsfel tar lång tid att få in vilket tyder på att felkorrigerinen fungerar.
Jag har tidigare gjort lite lyssningstester med olika inläsningsprogram och format på macen, använder man Max ( http://sbooth.org/Max/ )så är det möjligt att få ett lite bättre resultat på svåra skivor. Xcdroast i paranoia mode till .wav lät riktigt illa och att kopiera in musiken direkt i finder var heller inte bra för välljudet.
Apple lossless är ett bra val, jag har inte lyckats skilja det från Aiff om skivorna lästs in på samma sätt.
Jag har använt iTunes och apple lossless för mitt HD-baserade musikbibliotek, det används dock mest till bakgrundslyssning via en Airport Express. När jag började bygga upp biblioteket hade jag inte hört talas om Max, jag har hittills inte känt något behov av att läsa in några skivor igen.

Gör en test själv med några skivor du känner väl och avgör om det är värt besväret.

/johannes

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000