HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Filsystem på en USB-disk (för låtarkiv)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Magils Posted - 2007/02/01 : 17:31:15
Så har man köpt en USB-disk Western Digital...Vad gör man nu?

Den ska väl formateras som alla diskar och så ska man välja filsystem, vad är lämpligt om man vill kunna köra både mot Linux och XP?
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
rip59 Posted - 2007/02/02 : 22:59:02
Jo jo, linux klarer fint att köra på en FAT32 hd, men vill helst ha ett "riktigt" filsystem att jobba med, men som ett gemensamt filsystem för dom 2 andra tycker jag det är fint fint, båda Win och Linux kan skriva/läsa till det.



Rip
Magils Posted - 2007/02/02 : 20:21:10
Deeeutom var disken förformaterad med FAT32 så det är inte tiljoxat med WIN, fast detklart, man vet ju aldrig hur tilverkning gått till.

Jag behåller FAT32 tills vidare.
Lovan Posted - 2007/02/02 : 19:20:05
Det var väldigt många år sen jag rörde vid linux och redan då fungerade det tillfredsställande
Jag körde rentav en linux dist på en FAT partition då.
FAT är ju FAT så det ska inte vara någon skillnad om windows eller linux gör partitionen.
johan.björklund Posted - 2007/02/02 : 18:47:49
Men kan Linux läsa en FAT partion som är skapad av Win ?
Det ska erkännas att det var INTE igår jag trixade runt med Linux
Lovan Posted - 2007/02/02 : 18:35:04
I det här fallet tycker jag att FAT32 är ett bra alternativ. NTFS är bättre på många sätt men iomed att det kommer handla om filer som itne ska ändras(ofta) utan enbart skrivas och läsas av, samt är relativt stora så ser jag inget problem med FAT32. Windows och Linux har bra stöd för det.
Magils Posted - 2007/02/02 : 14:22:02
Vad vinner jag på 3 partitioner? Ska FAT32 vara en transport partition?

Jag får 3 små(mindre) diskar? har köpt en 320GB

Kommer Linux ha problem med USB?
rip59 Posted - 2007/02/02 : 00:53:27
FAT32 är troligen det enda som dom båda OS kan skriva/läsa till/från. Win supporterar i alla fall inte andra än FAT och NTFS, det är 130% säkert.

Så en idé kunne vara att göra 3 partitioner, bla. en FAT32 som dom båda kan komme åt.


Rip
Magils Posted - 2007/02/01 : 22:32:43
Den kom förformaterat med FAT32, men som jag förstår är det sämsta alternativet?

Jag är nog mest ute efter att läsa, men det klart man vill ju också kunna ladda ner nya filer...hmmm, svåra val det här. Kanske ska ge upp det här med Linux alla fall. Xubuntun vill inte leka med mitt gamla Matrox G400 kort på min lika lastgamla P3/450.
ztenlund Posted - 2007/02/01 : 22:24:44
Mjae, det beror ju på om man vill kunna skapa filer eller inte. Linux kan läsa NTFS men skrivfunktionerna är ju lite si och så.
Martin.M Posted - 2007/02/01 : 22:15:14
Kör NTFS för att det är bästa av de båda, linux kan läsa ntfs utan problem.
johan.björklund Posted - 2007/02/01 : 19:01:53
Linux har ett eget filsystem o Win ett helt annat. Är på jobb nu o e rent snurrig men kommer jag ihåg rätt så kan du inte partionera upp en bit med Win för att låta resten vara till Linux.

När jag delade en disk för win/linux så delade jag upp disken med Partion magic vilket fungerade kanon för den har fullt stöd för alla dom partitioner som Linux behöver.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000