HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox + Netgear Powerline HD över elnätet?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
EuphoniC Posted - 2007/01/17 : 10:53:21
Jag sitter och funderar på om jag ska ge mig in på att köpa en Squeezebox.

Jag har dock ingen naturlig väg från mina datorer till lyssningsrummet och jag vill inte använda trådlöst nätverk då jag redan strulat med detta och det fungerar inget vidare plus att det trådlösa nätverk jag har idag inte når från bredbandsuttaget till lyssningsrummet vilket förmodligen är min Netgear-routers fel, men jag känner inte för att investera i ännu ett trådlöst nätverk av annat fabrikat och inte heller lägga till accesspunkter.

Däremot så jag sneglat på Netgear Powerline HD som man kopplar till eluttaget på ett ställe (vid bredbandsuttaget), koppla LAN på detta och sedan sätter man in en likadan Netgear Powerline HD-plugg där man vill ha nätverk. Vipps, klart! 200 mbps.

Det fina med detta är att jag har andra ställen som skulle må bra av nätverk, exempelvis i vardagsrummet för att komma åt XBOX'en utan att dra ut den / bära den till källaren. Ungarna växer så det knakar och det dröjer nog inte länge innan de vill flytta datorerna från det gemensamma datorrummet till sina egna rum och då hade det också varit perfekt via elnätet.

Nåja, det var lite bakgrund med snudd på OT, men hur som helst, tillbaka till Squeezebox.

Jag ser på specen för dessa Netgear Powerline HD att Netgear skriver att den fungerar med operativsystem Win 98/ME 2000/XP och då ställer man sig förstås frågan om det fungerar med en dito mediaspelare som Squeezebox är, eller annan mediaspelare med annat OS än Windows.

Ser inte vad OS skulle ha med en sådan här nätverksöverföring att göra, men den kostar en del så bäst att vara säker innan man beställer eftersom Squeezeboxen är värdelös om detta inte fungerar över just elnätet tillsammans med den

Någon som har provat denna kombination om det fungerar / fungerar bra?

Edit: ÅÄÖ ???
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
EuphoniC Posted - 2007/02/22 : 08:05:27
Fick hem ett par igår som jag testade i olika rum och jag blev rejält besviken

Jag hade primärt tänkt ha den i vardagsrummet för att slippa dra ut xboxen när jag skulle överföra filer från datorn samt till en framtida Squeezebox i biorummet.

Tyvärr så var hastigheten rent av löjlig i just dem två rummen.

- Tvättstugan 99 Mbps
- Sovrum 1 75 Mbps
- Sovrum 2 34 Mpbs
- Biorum 22 Mbps
- Vardagsrum 3 Mbps

Detta är alltså hastigheten som medförljande program rapporterar, men ex. vardagsrummet med sina 3 Mbps ger ung 4-5kb/s i verklig överföringshastighet (ftp).

Jag har provat över olika faser och på samma. Avståndet verkar spela större roll så tvättstugan, sovrum 1 och biorummet ligger vägg i vägg och i serie på samma fas.

Vette tusan vad jag ska göra nu, jag hade väldigt gärna lyckats få LAN till vardagsrummet och biorummet. Gah!
Peg Posted - 2007/01/19 : 16:19:13
Aha tack !

Den verkar rätt cool :)
Martin.M Posted - 2007/01/18 : 22:04:12
Peq: Jag kör med en TviX 4000, streamar 1080i/p utan problem :) Ibland laggar det dock men det beror på min sega server. Stängar man av lite program går det bra.
Mattias Posted - 2007/01/18 : 19:27:06

Peg, kanon tackar!
Finurlig pryl detta.

/Mattias
Peg Posted - 2007/01/18 : 16:42:36
Från http://www.webhallen.com/prod.php?id=68323

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR:
Fråga: Fungerar den mellan olika faser?
Svar: Ja. Det enda kravet är att mottagarna ansluts under samma elcentral.

(finns fler svar på andra frågor)

Ett par utländska tester:

http://reviews.cnet.com/Netgear_Powerline_HD_Ethernet_Adapter/4505-3304_7-31970278.html?tag=sub

http://www.pcpro.co.uk/shopper/reviews/100627/netgear-powerline-hd-ethernet-adapter.html
Munge Posted - 2007/01/17 : 21:38:40
Är det inte som Mattias misstänker, kör man olika faser i de olika rummen så är det kört? Det tror jag iaf.
Peg Posted - 2007/01/17 : 15:12:25
Nej nej inte dra något annat än el i elledningsrören, man får inte blanda men egna rör går ju bra.

Fast en squeezebox kanske ser cool ut om man matar nätverks jacket med 230v :)
EuphoniC Posted - 2007/01/17 : 14:42:43
Är inte beroende av något "rakethastighet" och som oftast får man kompromissa lite prestanda för att få smidighet.

Jag har inget naturligt sätt att dra nätverkskabel från datorrummet till de ställen jag skulle vilja ha det på. Det är klart att jag skulle kunna gå via elledningsrören och via säkringsskåpet vidare ut i huset men det känns pillrigt, plus att jag har dragit ledningar från 3 säkringar in i lyssningsrummet så där ryms inte en enda kabel till Utanpåliggande kommer inte på tal!
Peg Posted - 2007/01/17 : 13:43:07
Om det är Ethernet från dom ska det inte vara några som helst problem med vad man kopplar in OS/squeezebox/xbox/printers osv.

Martin, kul att det funkar så bra som 50 mbit ändå :)

Vad kör du för att streama film ?
rip59 Posted - 2007/01/17 : 13:41:58
Jag har installerat ett närverk hos en kompis med 4 poster (Server/Router, 3 arb.plats.) funkat aldeles bra, men som Martin påpekar, förvänta inte att alt går med rakethastighet.

Jag ville selv lägga inn vanligt nätverkskabel i huset om det var till mig selv.... Håller faktisk på med det, ner till käller och inn til pöjken men så får jag chancen att köra 1.000 Mbit mellan alla enheter på det viset..... med nya nätkort visoligen


Rip
EuphoniC Posted - 2007/01/17 : 13:07:31
Lysande! Tack för den infon Martin.
Mattias Posted - 2007/01/17 : 13:06:17

Martin, jasså du kör redan sånt. Det har jag missat! Borde anat .

Funkar det över olika faser?
Zalve Posted - 2007/01/17 : 12:50:44
Verkar trevligt :)
Martin.M Posted - 2007/01/17 : 12:40:21
Mattias, har du missat att jag kör med Nätverk över elen, streamar 1080p hdtv från övervåningen till bion i källaren (samt squeezebox).

Funkar helt okej, men man ska inte tro att man får några 200 Mbit ... jag höll tummarna för att jag skulle få runt 50 Mbit så jag kunde streama hdtv, och det landade där i krokarna och strax över efter lite meckande och testande av olika uttag. Ska väl prova lite mer kanske och se om man kan boosta det lite till.
vemsom Posted - 2007/01/17 : 11:25:48
Nätverk via elnätet låter oroväckande för stackars stereon.
Mattias Posted - 2007/01/17 : 11:13:21

Följer tråden med intresse då jag tidigare funderat på nätverk via elen

Kommer med en följdfråga. Hur funkar nätverk via husets el över olika faser? Inte alls?

/Mattias

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000