HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Platt TV och bildkvalitet

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Ryssen Posted - 2007/01/16 : 23:29:38
Vet inte om detta är rätt forum,hittar inget bild forum,men den har ju flera kanaler i alla fall.
Har en Samsung PS42C7HX som jag kör från en Viasat dubbeltuner med HDD,har en ganska klen scart kabel emellan.Saken är den att när bilden är ganska stilla stående är det knivskarp bild,men vid lite rörlig bild blir det oskärpa direkt,ansikten mm.Kan detta förbättras med vassare scart kabel?Erferenheter?Mycket olika beroende på vilka progarm man tittar på,som jag inte märkte med den "gammla" 28".
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mace Posted - 2007/01/18 : 19:52:31
Betala f95toli för en Sky abonnemang och tjacka en megaparabol så får du världens bästa tv (BBC)OCH sändningar i HD

Fy vad jag saknar Brittisk tv

Nej förresten, låt f95toli vara ifred tills vi köper villa med plats för ful&stor parabol....då

M
Ryssen Posted - 2007/01/18 : 19:12:09
Har tittat på DVD via Scart idag,och växlat mellan Scart - HDMI och nog är HDMI klart bättre,men,Scart DVD är MYCKET bättre än Viasat scart.Nu blev jag ju besviken på att man ska tvingas betala licens+abonemang på viasat,och inte kunna få bättre.Jag kommer i alla fall att köpa en skaplig scart i lagom längd.
Tack för svaren,man lär sig nå nytt varje dag.
Om inte någon har nå bättre tipps då?
quote:
Billigare och plats för fler skräpkanaler då ju...

Wildboys är inget skräp program,dom gör vetenskapliga undersökningar i naturen,och bland djur..
f95toli Posted - 2007/01/18 : 13:29:53
Digitalt ar som sagt batter om bitraten ar bra, men bolagen ar inte intresserade av kvalite utan trycker in sa mycket de kan.
Har in england finns det ganska gott om utsandingar med HDTV numera och dar ar kvaliten riktigt bra av det jag sett (vilket iofs inte ar sa mycket).
Peg Posted - 2007/01/18 : 11:57:27
Jo digitalt är sämre jämfört med riktigt bra analog mottagning med den bitrate man får svenska kanaler i :)

Alla mpeg decoders skapar "fyrkanter" som sen smetas ut lite däremellan. Innan det blir så allvarligt att bilden bryter upp i fyrkanter så blir det smetigt.

En kabel borde kunna påverka kontrast och färg och möjligen lite horisontell utsmetning på en pixel eller så, resten kommer sannolikt från boxen eller källdatan.
ztenlund Posted - 2007/01/18 : 00:10:12
Digitalsändningar är bättre om man har tillräcklig bitrate, men det är just här det brister eftersom bolagen vill klämma in så många kanaler som möjligt på samma frekvens/mux. Billigare och plats för fler skräpkanaler då ju...
Ryssen Posted - 2007/01/18 : 00:01:39
Ja, med det skulle ju bli så MYCKET bättre med digitalasändingar ju.
Ok,ska prova DVD med scart oxå.
ztenlund Posted - 2007/01/17 : 23:43:48
Du bör pröva att köra DVD'n via SCART för att se vad som händer då. Kör du HDMI så behöver ju kretsarna för A/D-konvertering inte jobba.

Bilden lär för övrigt inte bli bättre med det marksända nätet, finns gott om kodningsartefakter att kolla på. Att din Viasatmottagare skulle skapa "fyrkanter" och ofog finner jag inte särskilt troligt utan jag tror nog bara att det är ett fall av skit in, skit ut.
Ryssen Posted - 2007/01/17 : 23:31:23
Ok,provade några DVD´s (Denon DVD3910+HDMI) och jag ser ej sådana fel då?Men hur veta om det är utsändningarna via sattelit eller mottagaren som gör det?Jag får försöka få tag på en marksänd box och prova med den.
Vet någon en bra digital mottagare med dubbla motagare?
f95toli Posted - 2007/01/17 : 19:14:11
Det är lätt att man faller i samma fälla som med hifi i det här fallet; nämligen att man antar att "mjukvaran" (utsändningarna eller CD-skivan) är perfekt och att alla fel beror på anläggningen. I realiteten så är tyvärr ofta så att felen beror just på mjukvaran.


Många moderna TV-apparater är "för bra" för vanliga TV-sändningar, man ser helt enkelt fel som inte syntes på äldre CRT.
Som Peg påpekar så kan det bara bandbredden som spökar, det skulle också förklara fyrkanterna (som defintivt låter som mpeg artifakter)

Mitt tips om du vill kolla hur bra TVn hänger med är att titta på en DVD-film med bra bild, ser det ok ut då men fortfarande dåligt via viasat boxen så är det nog den utsändingarna som spökar.

I och med att det är eftersläpningar det är frågan om så lär inte kabeln vara problemet (om nu inte eftersläpningarna beror på att brusreduceringsrutinterna får jobba övertid pga mycket störningar, men det är knappast troligt).

Ryssen Posted - 2007/01/17 : 18:38:31
quote:
Bor du i GBG kan du få låna vass kabel för att prova.

Tack för erbjudandet,men jag bor i mitten av dalarna.(50mil Göteborg)
Provade med en längre (3m)lite grövre scart i dag,och färgerna blev i alla fall bättre,tyckte oxå att oskärpan blev något bättre.Ska beställa mig en Suprascart med rätt längd (1,5m).Det finns ett s.k brusfilter i inställningarna,men tycker det blir bättre med det på slaget.Och Skärpa/kontrast ställer jag manuellt,även om jag får ha det ganska hårt ställt för att få acceptabel bild.Om jag kollar på MTV t.e.x Jackass eller wildboys,så ser jag tydligt dessa fyrkanter,även på 28" jag hadde en tro på att det kom från deras inspelningutrustning.?För kollar jag på SVT så syns inga fyrkanter "bara" oskärpa ansikten mm (vid rörelse).Någon som jämfört marksänd digital TV typ boxer,har dom samma problem fyrkanter mm.Eller kanske blir bättre om jag skaffar annan (bättre)satelit mottagare?

Peg Posted - 2007/01/17 : 12:49:40
Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara fel på TV'n.
Det skulle möjligen vara om du har något auto-skärpa/contrast läge (nästan alla tv apparater nu förtiden har ett läge med nåt späjsigt namn som är på som standard och försöker få mer drag i färger och mer contrast än konkurenternas tv apparater i butiken vilken ofta ger problem vid normal användning).

Men jag tror att det är viasat boxen tillsammans med vad viasat sänder ut. Den digitala sändningen har för dålig bandbredd för att allt på skärmen ska kunna röra sig samtidigt (mpeg som standarden heter försöker ju återanvända likheter med den tidigare bildrutan och behöver därmed skicka mindre data). Är det så så syns det nog på din lilla gamla TV också det är ju bara att gå närmare och se om det ser like illa ut där.

Prova att frys bilden med TVn (om den har sån funktion) när det blir suddigt och titta efter fyrkantiga block i bilden. Om du ser sådana block är det viasat's fel.
Magils Posted - 2007/01/17 : 11:26:16
Eftersom du kör scart så förmodar jag att det också är RGB...

Om så så måste TV:n processa signalen till ett format som passar panelen och detta görs mha. bildkretsar som räknar om. Dessa kretsar hinner inte alltid med, ju mer rörelse/förändingar sett över bildytan desto svårare att hinna med ( algoritmen brukar arbeta i rutor med varierande storlek. Ju mer att uppdatera detso större rutor...)

Om bilden står stilla så krävs inga uppdateringar, alltså skarpt...såvida inte det är brus i bilden för då måste kretsarna även arbeta med bruset, som uppfattas som uppdateringar.

På LCD:er kan även eftersläpning i responstid påverka skärpan, men tror inte det gäller för plasma.

edit: en hann före, men notera att även sämre signaler ger sämre bild.

govinda Posted - 2007/01/17 : 11:21:09
Hej Ryssen

Jag misstänker mjukvaran i din Samsung inte hänger med!
Ju bättre signal desto mer information att ta hand om.
Därför demas det med lugna blå laguner och tecknat hos tv-handlaren
Bor du i GBG kan du få låna vass kabel för att prova. Tror dock inte det är där problemet ligger.

Mvh Anders.s

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000