HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Mätning av frekvensgång med hjälp av dator?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
dwain Posted - 2007/01/10 : 17:36:02
Söker efter bra gratis program till att mäta mina högtalare med hjälp av datorn och även analysera låtars frekvensomfång. Har försökt mig på tombstone men fick inte det att funka bra. Med mina stativare mätte den rakt ner till 10hz å det kan omöjligt stämma
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
dwain Posted - 2007/01/11 : 16:49:13
okej. har prövat med en st singstar mick som ser fin ut men samma resultat så när som på bättre midbas där det var problem vid runt 200hz. Får nog kanske köpa mig en mätmick. Detta gör jag mest på skoj för i slutändan så är det ändå det jag hör som är väsentligt, att mäta upp grejorna är bara en nöjes grej. Ska fråga pappa om jag inte skulle kunna få låna rabos grejorna då kan man göra en okej mätning från 100hz ner till 20hz. Sen så lyckas jag bara få den att ge ljud ut i ena högtalaren vilket det antagligen inte ska vara utan ur båda. Kanske slänger ut en bättre mätning om jag lyckas med en sådan
f95toli Posted - 2007/01/11 : 16:41:34
Tänk på att många mikrofoner är långt ifrån linjära; måna gånger är de ju avsedda för ex. röstinspelning vilket betyder att de är känsliga i "mellanregistret" men sedan faller av ganska snabbt. Ska du mäta "på riktigt" så behöver du en mätmikrofon typ Behringers ECM8000.
dwain Posted - 2007/01/11 : 16:25:14
ska se om jag kan hitta en annan mick. den jag har är nog ganska dålig. ljudkortet jag har är integrerat men vanligtvis kör jag med ett externt m-audio. nackdelen med det ljudkortet är att det är en xlr kontakt tror jag till micken.
Peg Posted - 2007/01/11 : 16:03:59
Nej det där är inga 30hz tyvärr. Du har ju tappat 3db redan vid 170 hz fast det kan ju lika gärna vara mikrofonen eller ljudkortet som tappar.

Du behöver nog en bättre mikrofon och ett bättre ljudkort för att kunna mäta på riktigt. Nu ser du nog mer vad ljudkortet+mic klarar än högtalarna/rummet.

Fö behöver du mäta på mycket högre volym (närmare 0 db).
dwain Posted - 2007/01/11 : 15:27:32
Har nu ändrat lite på vad micken ligger och ändra mätområdet och ökat volymen något. Upptäckte att ena kanalen inte spelar alls när jag kör testsvepet utan enbart den ena så därför ändrade jag även plats på micken. den är i lyssningsposition i öronhöjd men lite vinklad mot den högtalare som spelar. Micken är en sony F-25 som verkar vara en billig skit mick men okej den ger utslag. får kanske köpa en ny mick i framtiden.


Ser frekvensgången helt vissen ut eller okej? ska fixa lite mer med akustik i framtiden men det är svårt då jag har ett rum som endast är på ca 9m2 kanske mindre. Jag spelar med grejorna på tvären och har ca 2,5meter till baslådan från öronen och ca 3meter till vänster högtalare från öronen. Ser jag ut att har respons ner under 30hz eller är det bara önsketänkande? Är inget vidare på att tyda kurvorna
guldfisk Posted - 2007/01/11 : 15:20:15
Hoppsan. Egocentrisk som jag är tänkte jag att du främst var ute efter att mäta rummet...
f95toli Posted - 2007/01/11 : 15:06:18
Tänk på att ljudkortets frekvensomfång antagligen bara är 20-20 000 Hz, alla mätningar mellan 1 och 20 Hz ska därför tas med en väldigt stor nypa salt.
Vidare så är mätningar under ca 100 Hz ofta svåra att tolka pga att man även med pulsade mätningar får problem med att man exciterar rummet, dvs det är inte längre bara högtalarens frekvenssvar som kommer in i bilden.
guldfisk Posted - 2007/01/11 : 14:39:08
Nivån under 200 Hz verkar helt klart för låg.

1. Vilket frekvensområde har mikrofonen?

2. Min bärbara dator har som standardinställning ett talfilter på mikingången som dämpar vissa frekvenser. Det behövde jag stänga av.

3. Kör 20-300 Hz, så kan du dra på ordentligt utan att riskera öron eller diskanter samt se hur kurvan påverkas av olika absolut ljudnivå.
dwain Posted - 2007/01/11 : 14:10:52
Har nu försökt mig på tomstone lite mer men verkar inte få de resultat jag hoppats på. Antagligen är det jag som är totalt lost eller så är det micken som är skit. Kanske kan det också vara så att jag inte kan tyda mina mätresultat så jag slänger in en bild så får vi se vad ni tror. Mätte på skoj från 1hz till 50hz bara för att se vad som hände med kurvan.

Antagligen är inte denna kurva mkt att ha. Och jag har antagligen lyckats göra fel någonstans. Men kan vara kul att höra era ideer om vad det kan vara
slänger upp en mätning från 20-20000hz också
Ryssen Posted - 2007/01/11 : 01:54:37
http://audio.rightmark.org/downloads/rmaa55.exe Braaa...
guldfisk Posted - 2007/01/10 : 20:55:05
Du får prova att variera in- och utgångsvolym. Min spontana tanke är att programmet klipper en alltför hög miksignal.
Zalve Posted - 2007/01/10 : 18:58:21
Tror inte det är fel på Tombstone utan den som sköter programmet.
Läs INFOn som finns på tolvans hemsida. Det är viktigt att det syncar rätt vid mätningen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000