HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 För er med Squeezebox

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Marcus7601 Posted - 2007/01/09 : 15:54:44
Jag surfade runt lite häromdagen och trillade på en ganska intressant sak.

Det diskuteras lite i några trådar häromkring om olika lösningar att ha en central musikserver till sin Squeezebox. Om man har en gammal övergiven dator som kan stå och tugga så kanske följande funkar?

http://www.herger.net/slim/detail.php?nr=763

SlimCD är ett operativsystem och ett antal program i ett som enbart körs från CD-skivan. I teorin behövs alltså ingen hårddisk för detta. (men musiken måste ju vara lagrad någonstans) Hela skivan är enbart gjord för att enkelt få igång en Slimserver. Någon som vill testa?

Jag har alltså inte testat denna, har inte ens en squeezebox så jag vet inte alls om det funkar, så skyll inte på mig om något går åt skogen...
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
stargazer Posted - 2007/01/09 : 18:19:39
Visst funkar säkert en slimcd, men som långsiktig lösning?

En gammal "övergiven" dator kan garanterat köra linux, och om den är _riktigt_ gammal (som den jag använder) kan man köra en utrymmessnål linux fast installerat på normalt sätt (dvs på hårddisk).

Jag kör slimserver 6.5.0 på xubuntu linux (en variant av ubuntu som har ännu lägre systemkrav än vanliga ubuntu). Funkar klockrent.
johan.björklund Posted - 2007/01/09 : 16:46:06
Det borde väl gå att lägga på samma skiva som musiek, en DvD borde ju bli bäst.
Fast söktiderna blir väl inte dom bästa

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000