HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Center och sateliter till ett par Martin Logan?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Linus78 Posted - 2006/11/18 : 12:57:19
Hej!

Inom kort kommer jag att flytta till ny lägenhet och i samband med det tänkte jag att jag skulle köpa mig ett par Martin Logan Aerius I. Samtidigt som 2-kanal är viktigt vill jag även kunna köra hembio. Planen är att köpa en Krell kav-400xi för frontarna sen köpa en schyst hembioreceiver som kan mata center och sateliter och köra pre-out till krellen.

Har ni tips på bra högtalare att ha som center samt sateliter för att matcha frontarna?
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stormen Posted - 2006/12/05 : 13:42:03
Anders P , har en poång i att inte ha en center. Kör själv utan och gjord det länge, både av estetiska och ekonomiska själ (blir dyrt med fler rörslutsteg). Men även klangmatchning mm.
Kan säga att jag saknar det inte. speciellt inte med en duk då man kanske skulle ha 2 centerkanaler ?

Dock har jag hört anläggningar där man fått allt att stämma. center och frontar tillsammans. men det är tyvärr lätträknade gånger. och oftast i vissa biosalonger, Ängelholm och Halmstad tex.

Edit: sorry såg att detta diskuterats i en annan tråd
AndersP Posted - 2006/12/01 : 22:48:49
Det är min sista cd-spelare. Sen blir det datorbaserat, eventuellt kombinationsspelare i en övergångsperiod. Jag kör den bara som drive eftersom processorn har bra dacar. Har lånat lyx-dacar av kompisar ibland.
Linus78 Posted - 2006/12/01 : 20:51:11
Fin spelare, hade en sådan tidigare men jag bytte bort den :(.
AndersP Posted - 2006/12/01 : 20:19:04
Jajemänn!
Linus78 Posted - 2006/11/26 : 17:31:06
AndersP, Oj vilket imponerande bygge! Häftigt.

Jag tänkte hur det såg ut från tittarposition. Är det en PD-S06 jag skymtar i bakgrunden?
AndersP Posted - 2006/11/24 : 16:36:22
Linus 78: Vilken del av min setup menar du? Fronten och duken och det eller?

Mina huvudhögtalare är med i olika stadier i denna tråd:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39651&whichpage=1&SearchTerms=orion



Mellan högtalarna har jag en 90-tums duk. Dukens underkant ligger i höjd med underkant på mellanreg-elementen.

Världens bästa surrounder har jag i dag bara 2 av:



Tänker dock handla 4 till när jag är färdig med de mera högprioriterade inköpen. Måste försöka minska fläktljudet från PA-steget mer. Eventuellt flytta det hela in i ny låda med kylare utan fläkt.
Linus78 Posted - 2006/11/24 : 09:49:25
Joakim, Ok. Det får nog bli ett 4.0 system till att börja med sedan får jag spana på marknaden om det dyker upp en ML center.
j0akim Posted - 2006/11/22 : 18:03:08
Jodå jag har provat center. Center är otroligt viktigt när du ska lyssna/se på 5.1 utgåvor. Att köra ut centerkanalen i frontarna gör att man tappar den där surroundkänslan med sepererade kanaler osv..
Jag körde utan center tills jag fick min Martin Logan center, vilket funkade tills jag fick den. Nu skulle jag aldrig vara utan. Ett par frontar kan inte seperera dialoger osv. Det går bara inte ;)
Linus78 Posted - 2006/11/20 : 20:18:52
AndersP, Har du några bilder på din setup?
AndersP Posted - 2006/11/20 : 03:44:25
Hej,

Jag kör 4.0 hos mig och det fungerar väldigt bra. Jag hade mer användning av center innan jag köpte projektor för att koppla dialogen till tv-apparaten.

Jag rekommenderar dig verkligen att skippa centerkanalen när du ska ha högtalare som ML Aerius som har så fina spatiala egenskaper. Till stereo klarar du dig ju utan center i dag eller hur? Det är ju samma frågeställning.

Den enda bra centerkanalen till ditt system som jag kan se är en 3:e Aerius. Och ljudtransparent duk då förstås..........
Nä, satsa på fler surrounder istället.
Linus78 Posted - 2006/11/19 : 23:24:02
Kul att Martin Logan och Primare spelar bra ihop. Tanken på den dåliga spridningen har slagit mig med. Ett tag var jag inne på att köra ett 4.0 system, du har inte testat att köra med "phantom" center och lagt ut signalen till frontarna?
j0akim Posted - 2006/11/19 : 22:43:50
Martin Logan och Primaren funkar riktigt bra. Frescon är inte billig, men den låter bra.
Jag skulle nog inte ha enbart en elektrostathögtalare som center då spridningen inte är direkt lysande. Men det är klart, sitter du ensam och kollar på film så ;)
Linus78 Posted - 2006/11/19 : 13:43:56
Menar du en final center tillsammans med ML eller ett rent final system?

Final är ju faktiskt ett alternativ, även om jag tycker ML är läckrare designmässigt. Jag har bara lyssnat på Final en gång medans jag har ägt ett par ML Aerius I så jag är inte hundra på vilka jag föredrar. Final har ju en center för runt 6500:- med stativ tror jag och det är ju klart trevliga prisbild än frescon.
tommypeters Posted - 2006/11/19 : 13:18:46
Du kan ju testa Final Sound, de är också elektrostater, mycket lättdrivna.
Linus78 Posted - 2006/11/19 : 09:12:38
Jag har faktiskt kollat i ditt galleri innan och fått upp ögonen för din setup :). Problemet är att frescon är så dyr och begagnatmarknaden känns obefintlig för den. Hur funkar spa20 tillsammans med ML?
j0akim Posted - 2006/11/19 : 00:45:40
köp Martin Logan, det gjorde jag, iallafall som center. Det var det enda som lät likt frontarna. Bak kör jag Monitor Audio...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000