HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ersättare till ett Thule space pr250b ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Beyer Posted - 2006/11/18 : 10:40:41
Hej!

Mitt Thule space pr250b försteg har rasat. Det jag funderar på nu är om jag skall skicka det på lagning eller köpa ett liknande eller bättre steg. Vad tycker ni att det kan vara värt att få det lagat? Måste jämföra denna kostnad med vad jag kan köpa ett nytt eller begagnat steg för. Någon som har ett tips på en lämplig ersättare?

Tack på förhand!
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bogus Posted - 2006/12/09 : 23:18:07
Nu fick jag svar från Anders Thule som skriver att det troligen är volym kretsen som är defekt... någon som vet om detta är dyrt att laga?
Bogus Posted - 2006/12/09 : 00:34:20
Jag har oxå ett Thule 250 som Möller har och mitt gick precis oxå sönder. Nu ska det skickas iväg till Danmark till Thule audio för att lagas.
Det jag undrar är om någon kunnig här på forumet kan fatta vad det är för fel, och om det isåfall är dyrt att laga?

Problemet är att när jag kopplar slutsteget till rca-kontakterna för frontarna så låter det som ett jet-motor i högtalarna, eller precis som om man kortsluter rca-kablarna. Om jag kopplar slutsteget på de andra utgångarna låter det finfint. Det är precis som om det går 230 volt genom strömsladden rakt ut i högtalarna... så otroligt högt låter det i högtalarna!
Om jag stänger av huvudströmbrytaren på baksidan blir oljudet lägre men finns fortfarande... Jag är jättedålig på elektronik, men i är jag helt fel ute att tro att det kan vara någon enkel kortslutning som inte kostar så mycket pengar att laga?

AndersP Posted - 2006/11/25 : 07:57:42
Precis.
Man kunde tidigare uppgradera PR250b till PR350b genom att byta ut motherboardet. Tror det hela gick lös på 12000 eller nåt sånt. Hör med hifi-klubben eller med Thule om det fortfarande går för sig, men kolla först mot beg-priset för PR350b förstås.

Jag hade nog lite ångest när jag köpte min PR350b när den kom sensommaren 2002. Utvecklingen gick så fort och det kom hela tiden nya ljudformat. Det som faktiskt har hänt efter 4 år är Prologic2x och videoväxling med HDMI och komponent. Kort för växling med komponent finns, inte HDMI.
Det smartaste tycker jag är att videoväxla med en programmerbar fjärr istället trots att fjärrkontroller som passar PR350b är sällsynta och mycket dyra. Man slipper då en hoper högfrekventa videosladdar bakpå sin fina preamp som knappast bidrar till välljudet. Jag använder själv en Philips SBC RU 760 som inte klarar alla funktioner i PR350b, men de flesta.

Den lilla nätverkskontakten på baksidan märkt " 8 ch 32-192 kHz, Digital Direct " får nog inte ett så litet företag som Thule aktivera. Det motsvarar närmast " Denon Link " och liknande som fortfarande är kontroversiellt pga kopieringsrisken. Det skulle iofs vara intressant att försöka finna ett " hack " för detta så att man kunde köra DVD och SACD direkt in digitalt. Det finns tex en hel del duktiga mixfixare på detta forum.......

En ersättare kan vara en Rotel, tex en sån med en liten bildskärm på fronten, men för mig blir det mycket mer "ciba-feeling" trots att det är mycket bra grejor.
ryst Posted - 2006/11/18 : 12:14:40
Varför inte en PR350b, mycket bra processor.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000