HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox, FLAC och "IPOD"

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Claes_Ireland Posted - 2006/11/06 : 15:39:23
Hej och hå i stugorna, lägenheterna med för den delen.

Jag har lite funderingar på en squeezebox på en nas server så det kan köras utan pc igång.

FLAC är formatet som SB stödjer "native" så den behöver ingen konvertering för det, lägst hårdvarukrav, och jag vill dessutom spela "lossless" och inte komprimerat.

Då blir det ju så att skivsamlingen, CD alltså, rippas till FLAC.

Jag har också funderingar på en portabel spelare av "ipod" typ, 60gig och över, och då är ju storleken på flac inte något problem, och man kan köra lossless på sin bärbara med. Jag vill verkligen inte ha "flera" uppsättningar av min musiksamling , så att också ha den som MP3 eller annat format är inte att tänka på. Då måste man bara hitta en bra spelare som stödjer FLAC. Vad för spelare finns det som stödjer flac och har minst 60 gig hårddisk?


Ideer, eller går det hela att göra på ett annat sätt som blir smidigt?
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Claes_Ireland Posted - 2006/11/09 : 10:27:32
Tackar, ett bra alternativ då, 80gb Ipoden går ju för 3.7k nu så hmm.
10 Posted - 2006/11/08 : 23:04:17
quote:
Jag är allergisk mot itunes, finns det något annat program som går att använda med ipoden?

Jag kör MediaMonkey som i mitt tycke funkar utmärkt.
Martin.M Posted - 2006/11/08 : 13:15:16
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=29508
Martin.M Posted - 2006/11/07 : 23:37:10
Själv ska jag snart köpa denna http://www.pixelmagicsystems.com/products/media_players/hd_mediabox.htm
Fixar dvd-iso och har hdmi .. im in love.

edit: Till filmvisning då, inget på marknaden kan ersätta en squeezebox (just nu i alla fall).

edit: Jag såg dom bygger på samma chip, så det är bara att välja den som gör bäst firmware
Tobbe_L Posted - 2006/11/07 : 20:56:15
Vet inte hur displayen är irl.
Vet inte ens om den har kommit till Sverige än.
Den skulle komma i September men det har varit något strul med certifieringen i EU.
Tanken är nog att man ska använda en tv som dispaly men det ska gå att köra den utan tvn igång.
Martin.M Posted - 2006/11/07 : 20:02:01
Tobbe_L: Displayen verkar inte var något vidare? Hur ska man sköta spelandet av musiken, alltid random
Musse80 Posted - 2006/11/07 : 18:32:43
Man kan föra över musik utan itunes, kolla google hur. Själv gillar jag itunes så jag har inte brytt mig om att lära mig
Claes_Ireland Posted - 2006/11/07 : 14:58:03
Jag är allergisk mot itunes, finns det något annat program som går att använda med ipoden? Om det finns ett bra alternativ utan begränsningarna i itunes så kanske jag kan köra det tills jag får en rockbox version tillgänglig till ipod 80 gb om jag köper en sån. Blir lite duplicerande av musik men jag kommer igång i alla fall.
Tobbe_L Posted - 2006/11/07 : 12:30:59
Själv är jag rätt nyfuken på den här skapelsen.
Om den nu tänker ta o dyka upp någon gång.


Vet inte hur den står sig mot en Squeezebox.
Men den funkar att köra utan datorn igång o så har den usb host mm
Dock så saknar den W-lan, har bara vanlig nätverksanslutning.
Claes_Ireland Posted - 2006/11/07 : 12:00:22
Kollade själv, visst flacar den, tack för det tipset. Vore kul med en rockboxad ipod dock, bra spelar och som extra krydda en spark i R%ven på apple och itunes.
Claes_Ireland Posted - 2006/11/07 : 11:57:45
FLACAR den?
Tobbe_L Posted - 2006/11/07 : 10:32:44
Iaudio X5 finns med 60Gb
Musse80 Posted - 2006/11/07 : 10:20:36
quote:
Rockbox vet jag om, men den klarar väl inte den senaste versionen av ipod, var länge sen jag kollade dock


Nej, inte än...men säkert snart!

quote:
iAudio brukar klara Flac. Osäker på om den har 60 GB disk dock.


Nej iAudio har vad jag vet inte spelare med 60 GB utan max 30. Men Ipods nya 80GB är riktigt bra.
Claes_Ireland Posted - 2006/11/07 : 00:46:13
Rockbox vet jag om, men den klarar väl inte den senaste versionen av ipod, var länge sen jag kollade dock.
Martin.M Posted - 2006/11/06 : 23:44:24
Det där var intressant. Kanske hitta en användning för gamla ipod video som ligger här och skräpar.

edit: Var för mycket att läsa
Patrik Posted - 2006/11/06 : 21:41:08
Med http://www.rockbox.org/ fixar iPod flac.
Munge Posted - 2006/11/06 : 21:15:28
iAudio brukar klara Flac. Osäker på om den har 60 GB disk dock.
Musse80 Posted - 2006/11/06 : 17:55:48
Konvertera rubbet till Apple Lossless och kör via Apples nya suveräna Ipod 80 GB! Tror ingen spelare med minst 60 GB (läs Ipod eller Creative) klarar FLAC, Ipod klarar däremot Lossless som sagt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000