HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nätverksproblem

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Burmäster Posted - 2006/11/03 : 09:48:23
Håller på att bli tokig, får inte rätt på mitt nätverk. Jag har inte mina nätverksinställningar någonstans (slarv) och då inte heller min WEP kod. Jag försökte installera squeezeboxen igår men gick givetvis bet på WEP koden....

Vad har jag då gjort, jo, jag tänkte att jag pluggar ur ALLT, avinstallerar drivrutinerna till Dlinken, återställer internet settings till default och börjr om från början. Men jag har kört fast, duktigt. Det funkar inte längre på värddatorn. Men däremot så funkar fortfarande min laptop som jag skriver ifrån nu!!??

Finns det något knep hur jag kan få tag i nätverksuppgifterna?
Eller hur blir man av med ALLA inställningar för att börja från början?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Zalve Posted - 2006/11/03 : 13:51:39
Att reset först gick in efter 4-5 Sek, hittade jag i nån manual på weben,, inte i den som följde med grannens D-link
Burmäster Posted - 2006/11/03 : 12:42:05
Persen är över Har spenderat fem timmar på problemet. (man är nära att trycka igenom hela datorn i brevinkastet...)

Hela lösningen låg i att man måste hålla inne "reset" knappen i minst 4-5 sekunder. Detta visste inte jag så varje gång jag trodde jag gjort det, så var den inte på "ruta 1". Jag provade ALLT, man hinner ju en del på fem timmar....men nu är jag tillbaka!

TAck för tippsen
staffann Posted - 2006/11/03 : 11:34:12
Som sagt, om du har glömt din nätverskod så måste du resetta routern. Håll inne reset-knappen ett tag så att den verkligen resettat. Det är lättast att konfigurera upp routern igen om du ansluter via nätverkskabel, men det går att göra det via det trådlösa nätverket också. Det kommer att ha namnet "default" tills du konfigurerat om det. Tänk på att datorn kommer att tappa kontakten med det trådlösa och måste ansluta igen varje gång du ändrat en inställning i routern (därav att det är enklare via nätverkskabel).

Routern har nätverksaddress 192.168.0.1, och så bara in på den via IE, Firefox el likn.

Jag använder själv inte WEP utan WPA-PSK, vilket är en säkrare form av krypterning. Du bör också ändra namn på nätverket.

När du har konfigurerat din router igen, så kan jag rekommendera att göra backup på inställningarna till din dators hårddisk.
Marcus7601 Posted - 2006/11/03 : 10:29:01
Jag hade nog gått in i routern och stängt av WEP under tiden allting kopplas in. Då ser man så allt funkar iaf. Efter det så kan man byta ut WEP mot en ny nyckel som man lägger i alla klient-datorer (och sqeezeboxen om den klarar WEP).

Kolla också om du har MAC-filtrering påslaget i routern. Det har strulat till det för mig otaliga timmar innan jag kommit på att det är påslaget så jag inte får kontakt med ny hårdvara.
Burmäster Posted - 2006/11/03 : 09:52:52
Har även tryckt "reset" på själva DLinken...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000