HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox - vad bytte ni bort mot denna?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Snoop Posted - 2006/09/12 : 20:44:13
Tjoho!

Tänkte att jag startar denna tråden för att få ett hum om vad ni egentligen tycker om denna Squeezebox.


1. Vad hade ni för cd/dvd innan?

2. Vad var sämre/bättre med cd/dvd ni hade innan?

3. Något ni tycker är negativt med denna box?

4. Vilka cd/dvd spelare har ni jämfört med som ligger i samma klass i återgivningen som denna box?


Kommer eventuellt att sätta in fler frågor allt eftersom tiden går.


Mvh David

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Martin.M Posted - 2006/11/08 : 13:15:11
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=29508
Calle G Posted - 2006/10/13 : 16:13:46
Här stod det mycket godis som jag vill se uppföljt. :)

1 - joakim99, har du hunnit göra några tester med/utan DAC? Jag är jätteintresserad av skillnaden mellan analogt / digitalt / digitalt men använda Squeezeboxens volymkontroll!

2 - Martin.M, stod det nåt intressant i MoLT, om den kommit ut än?

Och som svar på trådens fråga - det jag kanske kommer att byta bort är en Audio Analogue Maestro CD och ett Musical Fidelity A3CR försteg. Skälet? Smidighet, platsbrist, placeringsmöjligheter, och kort signalväg.
Martin.M Posted - 2006/09/17 : 14:52:19
Vill man läsa reviews kan man titta här: http://slimdevices.com/pi_reviews.html . Finns några att välja på

Själva grejjen var ju att LTS har uttalat sig positivt, dom brukar ju såga det mesta.
Björn-Ola Posted - 2006/09/17 : 14:07:23
En annan test:
http://www.stereophile.com/digitalprocessors/906slim/index.html
Martin.M Posted - 2006/09/17 : 11:02:34
Ayn: Japp!

Ett trevligt test är gjort på boxen också. Citerar Öhman från faktiskt.se

quote:
Det blir en test av Squeezebox i nästa MoLt!


quote:
Ja, han var faktiskt positivt överraskad, vår testare Bengtsson.


Ayn Posted - 2006/09/16 : 19:39:23
Viktig fråga (åtminstone för mig): grejar SB3 gapless playback?
Balder Posted - 2006/09/16 : 18:24:15
Ursäkta en inte så insatt. Vad är en SB, vad kostar den och vad gör den?

Mvh Thomas.
BosseBula Posted - 2006/09/16 : 16:06:19
Det var ju en annons inne på hifimagasinet häromdan... Tror jag mailade på den 10-15min efter den var insatt, och då hade redan en person hunnit före.. Men det är nog oxå första annonsen jag sett.
Martin.M Posted - 2006/09/16 : 14:13:58
Har du rätt i, jag hoppas att ingen blir nöjd, jag vill ha 2-3 st till runtom i huset
Ayn Posted - 2006/09/16 : 12:44:15
Hoppas på fler som inte blir helnöjda, det är ju omöjligt att få tag på beggade!
Snoop Posted - 2006/09/16 : 08:57:51
Problemet är väll att det kan va svårt att lyssna på boxen innan köp, så man gör ju en "liten" chansning när man beställer den.

men som sagt, har inte hört något som sålt den efter köp.


Hoppas fler upptäcker fördelen med denna maskin detta är ju framtiden
Mickel-mackel Posted - 2006/09/15 : 10:39:19
Frågan är om det kommer något inlägg som tycker att SB är sämre än deras gamla CD ??
Iså fall skulle dom väl inte bytt =)

Obs, jag är ingen motståndare till SB, tvärtom. Jag spelar huvuddelen av min musik från en dator idag, och kan hålla med en tidigare talare att komma ifrån t-bord, skärm och mus skulle många ggr kännas som en befrielse.

Jag ska antagligen i någon nära (eller fjärran, vem vet) framtid kolla upp alternativa lösningar som SB och likn.

//ML
Björn-Ola Posted - 2006/09/14 : 17:49:27
Gänget bakom Squeeze-box satte dit digitalutgångar enbart för deras egen skull, inte för att dom trodde att marknaden krävde det. Dom insåg att dom flesta inte bryr sig.
Men själva ville de kunna uppgradera ljudet med en separat DA-omvandlare eftersom dom har ett gediget hifi-intresse.
Av den anledningen är digitalutgången seriöst utförd och Squeeze-boxen fungerar mycket bra som transport.
Via analogutgångarna är den väl jämförbar med en cd-spelare i samma prisklass eller strax däröver.
Martin.M Posted - 2006/09/14 : 00:58:05
Lite tillägg på Snoops svar här:

1. Man streamar(trådlöst?)från dator till Squeezeboxen och sedan till DAC eller försteg?
Eller kan man använda en extern hårddisk nere vid stereon och dra
kablar? Om så, måste man ha ett OS installerat på HD´n då?

Du kan använda dig av olika NAS-lösningar, läs en bit ner på denna sidan: http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?BeginnersGuideToServers

2. Kan Squeezeboxen kopplas till TV(vanlig CRT)för tex bättre översikt?
Detta är en av de saker man vill komma ifrån, bildskärmen! Och squeezeboxen är den enda mediaspelaren som jag prövat som klarar av detta utan att man känner sig frustrerar och vill hämta musen och datorn för att göra något fortare.

3. Vad gör Squeezeboxen bättre än tex en tillkopplad dator till DAC?
Handhavandet, avsaknaden av en extern skärm, ingen dator i närheten av musikanläggningen, handhavandet, sa jag handhavandet

4. Vad är det som säger att en Squeezebox skulle vara bättre än min CD-kombo?
Vad är det jag vinner på bytet?

Det måste prövas nästan, svårt att säga hur det spelar hos dig nu :)
joakim99 Posted - 2006/09/13 : 20:07:36
Snoop: Jag köpte dom i stort sett samtidigt och jag har inte testat med bara SB3. Jag skall försöka göra några tester när jag får lite lugn och ro och när mitt system har satt sig lite då jag precis har uppgraderat högtalarsidan ett väldigt stort steg.
Snoop Posted - 2006/09/13 : 18:39:14
1. Man kan välja att streama trådlöst eller trådbundet, jag har den kopplad direkt in i förstärkaren utan separat dac. Sen kör jag en trådlös signal från datorn. Vissa externa diskar är kompatibla med slimserver så att du ska slippa använda en dator.


2. Du har ett program på datorn som heter slimserver som du installerar för att styra boxen via datorn, du kan koppla via tvout på grafikkortet i datorn vidare till tvn och på så vis kontrolera boxen via tv.

3. Har inte testat den kombon så de kan jag nog inte svara på.

4. Inget som säger att den skulel vara bättre än din kombo , men det du vinner är att du t.ex på ett eller 2 knapp tryckningar får tillgång till all musik du äger. Sen att du slipper läsfel som cd/dvd spelare kan råka ut för. Den inbyggda dacen är så pass bra att jag känner idags läget inte något behov att köpa separat dac.
Men tids nog blir det en separat dac eller att jag köpa slimdevices transporter.


Har du mer frågor är det bara att ställa dem , hoppas du blev lite klokare.
Muse Posted - 2006/09/13 : 18:29:37
Ni får ursäkta att jag är dåligt insatt..

1. Man streamar(trådlöst?)från dator till Squeezeboxen och sedan till DAC eller försteg?
Eller kan man använda en extern hårddisk nere vid stereon och dra
kablar? Om så, måste man ha ett OS installerat på HD´n då?

2. Kan Squeezeboxen kopplas till TV(vanlig CRT)för tex bättre översikt?

3. Vad gör Squeezeboxen bättre än tex en tillkopplad dator till DAC?

4. Vad är det som säger att en Squeezebox skulle vara bättre än min CD-kombo?
Vad är det jag vinner på bytet?
Metal Posted - 2006/09/13 : 16:02:19
Jag hade en Primare V-20 samt en Teac VRDS-10 och båda åkte snabbt ut när jag började använda Squeezeboxen, och det utan extern dac.

Jag är supernöjd med den, låter väldigt bra och handhavandet är helt oslagbart, blir en dac till den när möjlighet ges.
Snoop Posted - 2006/09/13 : 14:50:53
Joakim, köpte du squeeze och Benchmark samtidigt?


har du testat något utan Benchmarken?

skulle va kul att höra vad du tycker om enbart sbns dac
joakim99 Posted - 2006/09/13 : 14:23:18
snoop: Jag tycker att det är bättre nu än innan. Dock inga stora skillnader. Anledningen till mitt byte från Primare till SB3+Benchmark var först och främst drivet utav möjligheten att kunna få tillgång till hela skivarkivet på ett enkelt sätt.

guldfisk: Såg att mitt svar blev lite kryptiskt. Handhavandet är ljusår bättre med en Squeezebox. Just friheten att ha tillgång till hela skivsamlingen genom några få knapptryckningar är guld värd tycker jag. Att jag dessutom tycker mig (mycket subjektivt dock) ha fått bättre ljudkvalitet gör inte saken sämre.


Björn-Ola Posted - 2006/09/13 : 13:32:36
Ser den som ett komplement. Det ena utesluter inte det andra.
Martin.M Posted - 2006/09/13 : 12:06:29
Handhavandet är bättre med Squeezeboxen såklart, en av de största anledningarna att skaffa en är ju handhavandet!
guldfisk Posted - 2006/09/13 : 10:49:17
quote:
2. Vad var sämre/bättre med cd/dvd ni hade innan?
Handhavandet främst.

joakim99: Sämre eller bättre?!
Snoop Posted - 2006/09/13 : 09:25:04
joakim99: Hur upplever du då ljudet med sb3+dac mot primare?

Kan du koppla ur dacen och testa utan och tala om för oss eventuella skillnader?
joakim99 Posted - 2006/09/13 : 09:05:04
1. Vad hade ni för cd/dvd innan?
Primare D30.2

2. Vad var sämre/bättre med cd/dvd ni hade innan?
Handhavandet främst.

3. Något ni tycker är negativt med denna box?
Inget direkt. Kan ta lite tid ibland att söka fram låt/artist men det beror främst på att jag har min Squeezebox kopplad till en NAS (med begränsad processorkraft och minne) och inte en dator.

När det gäller ljudet från min SB3 så använder jag en extern DAC (Benchmark DAC1) så jag har egentligen inte ersatt min cd-spelare med en SB3 utan med en SB3 + en högklassig DAC.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000