HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Enkelt Surroundförsteg

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
esl Posted - 2006/08/17 : 11:33:26
Har letat efter ett surroundförsteg begagnat för ett par tusen men det verkar sällsynta....
Tips om fabrikat någon?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stickan Posted - 2007/03/19 : 11:48:11
quote:
FÖrsteget skall byggas om och jag skall bara använda volympotten tänkte jag.
Är ju sugen på de där stora guldpläterade stegade sakerna...


Nu har du fintat bort mig esl.
Stora guldpläterade saker låter fräckt, vilka menar du?
ljud Posted - 2007/03/19 : 09:31:05
quote:
Tänk att bete o krok svaldes med stor aptit.
Bäst att lämna tråden och gör det med ett stort leende,hi,hi
Är dom inte snälla mot dig på jobbet?
esl Posted - 2007/03/18 : 23:14:07
Nicke skänkte bort ett NAD försteg som jag inte har hunnit att testa ännu...
Allt är i källaren i väntan på att lyssningsrummet skall bli klart.
FÖrsteget skall byggas om och jag skall bara använda volympotten tänkte jag.
Är ju sugen på de där stora guldpläterade stegade sakerna...
/esl
Stickan Posted - 2007/03/17 : 14:43:27
esl:Har du hittat något försteg
Kunde vara kul att få veta om och i så fall vad du hittat.
magnus1967 Posted - 2007/03/17 : 12:01:01
Hi,hi kul att kunna glädja dig!

FIN
THE END
SLUT,
Stickan Posted - 2007/03/17 : 10:09:51
Det var det bästa du skrivit på mycket länge.
magnus1967 Posted - 2007/03/17 : 03:04:50
Tänk att bete o krok svaldes med stor aptit.
Bäst att lämna tråden och gör det med ett stort leende,hi,hi.
Stickan Posted - 2007/03/17 : 00:56:08
quote:
Hi,hi
jag slappnar alldrig av,är som en "finne" i röven Yamahahaha!!!!

kostar för mycket finns bättre som kostar mindre.

Tog det dig en och en halv månad att komma på att du aldrig slappnar av?
Hur lång tid skall det ta dig att förstå att din otrevliga och nedlåtande attityd inte passar på detta forum?

Yamahan som du nu rackar ner på kostade 5000:- när den var ny, jag betalade 1000:- för den begagnad.
Tycker du det är dyrt? Det gör inte jag, dessutom låter den förbaskat bra.
Kan du inte förstå och tolerera vad andra människor tycker och tänker
har du inte på detta mycket trevliga forum att göra!!!

Det är bara trist att läsa dina "inlägg" för de visar att du inte verkar ha respekt för andra människors åsikter, och att du inte drar dig för att håna folk som inte tycker som du.
magnus1967 Posted - 2007/03/16 : 00:13:49
Hi,hi
jag slappnar alldrig av,är som en "finne" i röven Yamahahaha!!!!

kostar för mycket finns bättre som kostar mindre.
Stickan Posted - 2007/02/06 : 14:49:38
esl:Själv sitter jag med en Yamaha trekanalsförstärkare och processor för bak och center,DSP-E800 som spelar tillsammans med min Onkyo A-807 tvåkanalare och det låter väldigt väldigt bra måste jag säga.

Klassar en 12000-kronors Denon surroundförstärkare som fanns i min ägo tidigare med hästlängder, hittar du en sån Yamaha begagnad nånstans är mitt råd att bara slå till!

Kunde sen magnus1967 slappna av lite hade det varit ännu bättre.
magnus1967 Posted - 2007/02/06 : 11:44:10
Hi,Hi,ha,ha
Stickan Posted - 2007/02/06 : 11:16:08
Jo det verkar ju så.
esl:NAD har ett försteg som heter T 163v2, har sett det kraftigt nedsatt i pris på Hifiklubbens lagerrensning.
Skall enligt uppgift låta mycket bra, har dock inte HDMI möjligheter.
magnus1967 Posted - 2007/02/06 : 11:04:39
Min attityd står jag för även om den är helt kass!
Jag är ödmjuk och kan ändra mig och min åsikt när jag känner för det!!
Stickan Posted - 2007/02/06 : 10:57:24
Tycker din attityd är kass, gillar du Fosgate är det ok men lite ödmjukhet hade inte skadat!
magnus1967 Posted - 2007/02/06 : 10:35:44
tja,det är kul att de senaste leksakerna från hifiklubben kostar väldigt mycket och att begangnade försteg från 1979 betingar ett högt pris!!!

Som sagt jag är jubel ideot! och fattar inte ett skit!!!

Och lika glad är jag för det!!
Stickan Posted - 2007/02/06 : 10:21:36
quote:
Jag orkar inte slösa bort min tid och svara på föregående inlägg,


magnus1967 Posted - 2007/02/06 : 07:55:19
Den såldes för $2406USD TATE 101A tillverkad 1979
magnus1967 Posted - 2007/01/25 : 05:49:17
Har jagat en Fosgate Tate II Surround Processor 101A från 1979,den senaste som är tillsalu på ebay är uppe i 1900USD!

Så att så himla dåliga flerkanal prylar kan Mr Jim Fosgate inte gjort,eller?
magnus1967 Posted - 2006/10/07 : 11:25:03
Jag orkar inte slösa bort min tid och svara på föregående inlägg,
Själv köpte jag min första surround processor 1992 eller om det var 93 (Fosgate M4) kommer inte ihåg exakt och sedan vill jag inte att tråden ska köra i "diket".

Skickar med lite länkar för den intresserade.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/

http://mixonline.com/news/audio_jim_fosgate_receives/

http://www.fosgateaudionics.com/newsreviews/pdfs/2004_02_JimFosgate.pdf

En mycket intressant länk för den som är intresserad av vad maesto har att säga.
http://archive.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=39277

Man kan väll bara citera Greger i Nile City

Pojkar vill men "GUBBAR" kan!!

Det är tur att det finns ett par äldre farbröder och andra mycket kunniga trådskrivare som brukar skriva kloka saker på Hifi forum.
Så att vi pojkar kan få lite guidning så det inte flamsar iväg för mycket.

Mera tips på begangnade surround försteg är lite äldre Lexicon modeller men då bör man leta i USA och vara insatt vad det är man köper,
finns många varianter på olika modeller.

Eller en begangnad Harman/Kardon AVP 1A eller AVP 2,köpte själv en AVP 2 på eBay.com förra veckan för 10USD "dead for repair",kanske ett perfekt moddar objekt eller i värsta fall blir det ett bojsänke i Nybroviken.
silvervarg Posted - 2006/10/06 : 13:56:09
quote:
Så frågan är vad är 5,6,7.1?

5.1 är 6 kanaler varav en bara innehåller lågfrekvent ljud (LFE).
6.1 är oftast en fust-ommixning som görs i förstärkaren. Undantaget 6.1 discrete där man faktiskt har en extra riktig kanal.
7.1 finns nog inte något som stödjer med riktiga kanaler. Matrixkodat finns dock samt fusk-ommixning i förstärkaren.
De flesta filmer idag stödjer bara 5.1 ljud. Några enstaka stödjer 6.1, men i framtiden kommer troligen även 7.1 men jag gissar att det tar många år innan det finns ett rimligt utbud av 7.1 filmer.

quote:
Jag är numera inne på den linje som Ingvar Öhman föreslår att man ska minst ha 8st bakhögtalare,vad kallas det?

Antalet högtalare har ingen betydelse för antalet kanaler. Idén med fler högtalare bak är för att få bättre spridning på surroundljudet. Attans bra kan det bli... Av möbleringstekniska skäl blir det tyvärr inte så i min familj. Med 8 högtalare så kopplas dessa som 3+2+3 (LS,BS,RS) vid 6.1 ljud eller 3+1+1+3 (LS,LB,RB,RS) vid 7.1 ljud eller 4+4 (RS,LS) vid 5.1 ljud. Dvs du trixar bara till vilken kanal som skickas till respektive bakhögtalare i förförstärkaren. Du bör alltså dra 4 par högtalarkablar till dessa 8 högtalare eftersom du har som mest 4 kanaler bak.

quote:
LP var totalt uträknat en gång i tiden men fler och fler har börjat tycka om den gamla tekniken så om några år till kanske det inte är helt ute att använda helt analoga singnal i multikanallösningar.

Hur menar du nu? Du kan ju inte använda LP till att få ut multikanal. Det finns bara två väggar till spåret som nålen gå i, således bara möjligt med 2 kanaler.
Framtiden är definitivt att distribuera materialet digitalt (på plast-discar, via nedladdning, på minneskort eller liknande). Uppspelande apparat kan däremot sköta avkodningen istället för att bygga in avkodningen i förstärkaren. Det förekommer förståss redan idag. Alla seriösare förstärkare har analoga multikanal-ingångar (oftast bara 1 sådan) och de flesta dyrare DVD-spelare har analoga multikanalsutgångar.

quote:
en Fosgate M3a har elva utgångar (FL,C,FR,RS,LS,RB,LB,SUB L,SUB C,SUB R och SUB Surround

Hm. Varför ha dessa? Idén med att ha SUB L + SUB R istället för bara en SUB inser jag poängen med.
Vad är poängen med att ha SUB C och SUB surround?
Enda jag kan tänka mig är för att ha extremt pluttiga högtalare till center och surrounder, men det verkar inte vettigt att gå det spåret och samtidigt köpa dyr elektronik.
magnus1967 Posted - 2006/10/04 : 23:41:12
Jag hittade på eBay en H/K 2.0 för 150USD samma säljare sålde en H/K 2.0 en vecka tidigare för ca 250USD och den klarar av en DTS singnal hur det är med Dolby Digital kommer jag inte ihåg den har optisk och koaxial ingång den klarar inte av AC3 men vem tittar på Lacerdiskar numera,(förutom jag och några få till i sverige?).

Men om man nöjer sig med att använda en stereo singnal in till processorn så är de tidigare förslagen mycket bra försteg som fungerar till både film och musik lyssning och vanlig stereo lyssning (ok Dynacon är undantaget vilket är riktig lågbudget)!

En Fosgate M4 har 5 utgångar + sub utgång,
en Fosgate M3a har elva utgångar (FL,C,FR,RS,LS,RB,LB,SUB L,SUB C,SUB R och SUB Surround,
en Citation 7.0 har (FL,C,FR,RS,LS,RB,LB och en SUB utgång.

Så frågan är vad är 5,6,7.1?

Jag är numera inne på den linje som Ingvar Öhman föreslår att man ska minst ha 8st bakhögtalare,vad kallas det?

Vad ska man köra in för singnal i processorn en digital singnal (koax eller optisk?) eller en stereo singnal?

Min personliga åsikt är att man klarar sig mycket långt med en analog stereo singnal och en bra processor som är prisvärd och klart undervärderad,tänk att en Citation 7.0 kostade runt 40.000 ny en Fosgate M3a kostade runt 20.000 en M4 hälften av det.

Numera är dom inte värda någonting så jag tycker att det är mycket prisvärda saker om man vill prova multikanal/hembio kombinerat med ett mycket bra försteg med bra stereo återgivning.

LP var totalt uträknat en gång i tiden men fler och fler har börjat tycka om den gamla tekniken så om några år till kanske det inte är helt ute att använda helt analoga singnal i multikanallösningar.

Jim Fosgate har jobbat med tekniken sedan början på 70-talet och kulmenerade i en helt analog lösning 2003 som kallas för Dolby PLL II,
ingengörerna på Dolby höll på i 6mån för att få fram en digital lösning som skulle rymmas i en IC-krets som Jim hade konstruerat i huvudet.
Den digitala lösningen överträffar inte den analoga (rör)lösningen,tycker jag personligen.


Magils Posted - 2006/10/04 : 22:49:16
Jag förmodar du menar ett 5,6, eller 7.1 försteg? Med lite avkodare etc...

Kika på Rotel, de har väl en del äldre varianter. Annars är det nog som Olof skriver, äldre variant med 5.1 utgång...
magnus1967 Posted - 2006/10/04 : 19:51:14
Leta på www.ebay.com efter en begangnad Fosgate Model 4 eller Fosgate 3A,
dom brukar levereras worldwide ibland,och brukar ligga på ca 50-100USD för en M4 en M3A brukar kosta lite över 100USD,
Det är inga problem att bygga om dom till 220Volt

En annan processor som brukar ligga på 200-250USD är en H/K Citation 7.0 den går även den lätt att bygga om till 220volt

Ett annat förslag som nästan inte kostar någonting är en Dynaco QD-1 series II helt passiv kanske skulle vara något att testa http://kantack.com/surround/surround4.html
?
Reparatören Posted - 2006/08/17 : 17:33:17
Kan tipsa om Yamaha dsp-e800. Den har inbygda steg till center och bakkanaler. Brukar ligga på en 1500:- begagnade.
olof Posted - 2006/08/17 : 12:45:43
jag har brukat en Denon 2106 till detta och jag vet fler som testat och varit väldigt nöjda(Wolfie bytte bort primare sp30 eller om det var sp31.7). Den må vara ful men jag måste säga att förstegsdelen är kalas och du kan ju nästan köpa den ny för samma pengar som ett gammalt surroundförsteg.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000