HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Placering av bakre paret högtalare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2006/06/10 : 15:04:33
Jag är på G in i hembioträsket igen o har lite frågor.

Förra gången så stod den bakre kanalen 2-3 meter bakom soffan men idag står soffan nere vid en hörna. Så till höger om soffan är resten av vardagsrummet o till vänster finns det fönster.

Det är dipoler som det ska spelas på o jag undrar var 17 ska jag ställa dom ? Sättas fast i taket , på väggen direkt bakom soffan , hängas ner ifrån taket placerade ungefär där dipoler ska placeras.

Att få ljudet från bakre paret "rätt in i skallen" är INGEN option !

Nån som har testat ?
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
B-200 Posted - 2006/06/29 : 20:23:11
hehehehhehehehehehe
johan.björklund Posted - 2006/06/29 : 19:59:17
quote:
haft hembio många år johan....


Lika länge som jag ?
B-200 Posted - 2006/06/29 : 18:07:44
det sa jag ju för många inlägg sen, haft hembio många år johan....
johan.björklund Posted - 2006/06/29 : 16:48:23
Jag har satt dom på stativ just nu en bit ovanför huvudet enligt dipolplacering. Det fungerar bättre än vad jag trodde även om dom kommer ganska nära vägg.

Jag ska trixa mer med det längre fram i sommar
Stormen Posted - 2006/06/29 : 13:42:45
efter du monterat dom i taket så går du igenom Das Boot och U-576 (eller vad den heter). Det kryper härligt i skrovet när du har surroundet ovanför dig ´
Hade själv sorrundet monterat i taket i en akustikpanel. Problemet var att helmholtzresonatorn vägde ca 50 kilo och hängde i kedjor från taket så den fick jag inte ha kvar för min sambo. Hon sa att hon satt lite oroligt i soffan med den där panelen på 2x2 meter ovanför.

Annars har jag framtida funderingar på att montera flertalet lösa 4" runtom i taket eller i väggarna.
johan.björklund Posted - 2006/06/11 : 14:56:28
Ungefär så som du beskriver Bubben är ett av dom sätten som jag har funderingar på. Ett annat är att såtta dom på det viset dipoler ska sättas upp men då får jag ha dom hängande ner ifrån taket vilket kommer se ganska lustigt ut


Bubben Posted - 2006/06/11 : 09:30:30
Jag skulle prova att placera dem i taket,rakt över lyssnaren och ganska nära sidoväggarna.
Baksidan av högtalaren mot taket och framsidan av den framåt så ena dipolsidan spelar mot bakväggen och reflekterar ljud bakifrån, medeans den främre dipolsidan spelar fritt mot fronthögtalarna.
Det är mitt slutgiltiga förslag...men det kanske kommer helt på skam när jag får reda på vad det är för högtalare.
B-200 Posted - 2006/06/10 : 23:44:25
sätt dem på bakväggen ca 50 cm över längsta personens huvud. Innan du sätter fast dem muta någon att stå och hålla dem och flytta dem upp och ned tills du tycker att du känner dig "i en bubbla" för det är det de bakre gör skapar illusionen av rum.
johan.björklund Posted - 2006/06/10 : 23:18:57
jag glömde ju det , där e 2.7 i takhöjd o dom är trekantiga.
Bubben Posted - 2006/06/10 : 18:06:10
Ok.
Dipoler brukar kunna fungera att montera i taket, ganska nära sidoväggarna och rakt över lyssningspossitionen. Men det beror ju lite på hur de ser ut...För att ta ett exempel så fungerar en vanlig trekantig dipolmodell utmärkt att placera så.
(En bild på Jamo´s treknatiga S300, här monterad i snedtak)

En fyrkantig dipol som altså sprider ljudet rakt åt sidorna fungerar självklart också, men det kan vara så att eftersom du inte får något ljud riktat mot lyssningspossitionen kan man behöva dra upp nivån väldigt mycket...ibland så mycket att nivåjusteringen inte räcker till.

Någonstans jag inte tror resultatet blir så bra är på bakväggen, eftersom den ena högtalaren spelar mot, och får reflektioner från fönsterväggen medans den andra sidan inte får några sidoreflektioner alls.
Går det att montera högtalaren stående i taket, altså med toppen på lådan mot taket istället för ryggen? Eller hur hög är takhöjden?
johan.björklund Posted - 2006/06/10 : 15:51:10
5.1 så det är det bakra/sido paret surroundtalare
märke vill jag inte avslöja för då kan jag ju inte göra nått reportage Men det är dipoler som är ganska smala men höga
Bubben Posted - 2006/06/10 : 15:49:09
...och vad är det för högtalare?
Bubben Posted - 2006/06/10 : 15:41:34
Är det bakre paret högtalare eller bakre paret surroundhögtalare som diskuteras? Altså 2- eller 4-kanalig återgivning i den bakre delen av rummet?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000