HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Basfrekvenser med Denon 1603? Finns det?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
-Boris- Posted - 2006/02/16 : 20:22:53
Behöver lite hjälp med mitt felköp jag har i vardagsrummet.
Det är så att jag har en Denon 1603 som jag är oehört missnöjd med. Den duger enbart till filmvisning med en sub till.
Ska man spela musik så är basen så gott som obefintlig. Och när jag vill höra musik vill jag inte ha en gammal sub mullrandes i hörnet. Jag vill har riktig bas.
Apparaten kapar tydligen basen mellan 80 och 120Hz. Går att ställa in. Inte för att man hör någon skillnad i normalt musikspelande ändå.

Man kan vrida upp basen. Men då får man inte dom lägsta tonerna ändå ju. Och basen blir då ett vått muller än någon rapp bas som den ska försöka återskapa.


Trodde man kunde använda en sån sak till musik men där hade jag fel.
Finns det ett sätt att gå runt detta och aktivera hela bas-registret? Finns inte det så är frågan om alla surroundrecivers är så? Isåfall byter jag gärna en Denon 1603 mot en vanlig hederlig 2 kanals förstärkare.
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lennartj Posted - 2006/03/13 : 14:12:03
Nu har jag nog hittat lösningen på ditt problem. Har just fått Musik&Ljudteknik där Ingvar Öhman kollar på Denon ADV-500SD som har samma problem, och jag citerar några rader med lösningen:
"Default-inställningen är nämligen att framhögtalarna är avskurna under 150Hz! ... Allt man behöver göra för att fixa problemet är att gå in i menyn och koppla bort subwoofern, så blir fronthögtalarna automatiskt satta till stora. När man sedan gör ett andra försök att lyssna finner man att fronthögtalarna fortfarande är avskurna! ... För att få inställningen i aktion var man tvungen att slå av apparaten och sedan slå på den igen.

UrSv Posted - 2006/03/09 : 09:29:20
Köp inte nåt ljudkort. Det skulle ju fungera precis likadant som om du kör CD/DVD in digitalt och funkar inte det så funkar inte ljudkort.
-Boris- Posted - 2006/03/08 : 23:40:04
Bor i Jönköping. Vore kul om någon kunde titta på den.

Sen vet jag inte om jag är sugen på att lägga 1000:- på något jag inte tror på. Alltså det nya moderkortet. Men jag får kolla runt efter något bättre begagnat. Var ju en här på forumet som ville byta med sin NAD. Frågan är hur suget det är med min beskrivning på åbäket. :/


Och nej, jag är inte så bitter som det kanske låter. ;)
j0akim Posted - 2006/03/08 : 19:23:07
testa att köpa ett nytt ljudkort med digital ut, (om du nu inte redan har det på ditt) kör denna in i förstärkaren, detta borde vara den billigaste lösningen att testa. här finns ett prisvärt http://www.webhallen.com/prod.php?id=17403

då använder du ju DACen i förstärkaren och kanske så funkar det med tanke på att förstärkaren är "nollställd".
UrSv Posted - 2006/03/08 : 09:35:02
Om du inte kan få den undersökt billigt eller på garanti (för sent) så kan du ju alltid sälja den här under rätt förespegling och sedan köpa nåt nytt beggat så att den ekonomiska insatsen minimeras. Har du ingen kompis eller forummedlem som kan titta på den fräscha ögon så att du inte bara blivit hemmablind på denna bajshögen/felköpet/skrotreciever (för övrigt lite lustiga benämningar på en alldeles utmärkt hemmabioreceiver)?

Var bor du?
-Boris- Posted - 2006/03/07 : 20:00:36
Har nollställt inställningarna flera gånger utan att det hjälpt mig.

Men jag kollade lite innan.
Skillnad på Small och Large i högtalarinställningarna kan inte höras.
Skillnad på att ha Sub på Yes och No hörs inte. Dessutom påverkar inte delningsfrekvensen någonting när man ändrar den mellan 80Hz och 120Hz. Skillnaden finns inte.
Tone Defeat gör absolut ingenting om det skulle vara av intresse.

Men det viktigaste kommer nu, jag har tyvärr ingen äkta EQ, men jag har testat med den som finns i datorns ljuddrivrtuiner. Och den funkar ordentligt på andra förstärkare och på datorhögtalare. Men på min denon så hörs ingen skillnad alls än hur mycket man ändrar på 63Hz reglaget. Och 125Hz reglaget gör så otroligt liten skillnad att den antagligen bara är en illusion. Jag vet inte ens om det är någon skillnad där. Sen har vi 250Hz reglaget som gjorde skillnad, men mindre skillnad än på andra förstärkare. Så något är riktigt fel.

Nu till mitt stora problem, jag är inte säker på att jag har kvitto. Dessutom så är bajshögen 2.5 år gammal nu. Vad gör man då? :/
UrSv Posted - 2006/03/02 : 15:30:46
Som sagt om det är fel på förstärkaren så är det en sak men är den hel är det inställningarna det handlar om. Stärkaren skall spela fullregister utan några problem. Alltså INTE "allt annat än förstärkaren" utan "felinställd förstärkare". Två vitt skilda saker.
lennartj Posted - 2006/02/25 : 23:52:30
Då återstår väl bara att lämna in apparaten till HiFi-klubben för reparation. Det verkar ju som att inställingen "large" för fronthögtalarna inte biter. Hörs det någon skillnad alls om du växlar mellan "large" och "small" inställningarna?
-Boris- Posted - 2006/02/25 : 18:29:49
Jag har testat med 2 andra förstärkare där jag har denna nu. Dom har låtit bra. Den var varit fattig på bas på båda ställena. Och på båda ställen har jag testat med minst 3 förstärkare, 3 par högtalare och en uppsjö med ljudkällor.
Förstår inte varför ni envisas med att det måste vara allt annat än förstärkaren...
lennartj Posted - 2006/02/25 : 16:22:30
Får ett intryck av att du har flyttat. Har du i så fall provat med en annan förstärkare på det nya stället? Det kanske låter lika basfattigt? Om du har flyttat från ett betonghus till ett trähus kan väggarna (tak och golv också) sluka enormt med bas, mot vad du tidigare varit van vid.
-Boris- Posted - 2006/02/25 : 15:35:45
Vad är fel då?
Har du en sån reciever?
UrSv Posted - 2006/02/24 : 09:29:22
Åter igen, det är nog inte receivern det beror på om det inte är trasig. Du skall kunna spela fullregister både med musik och bio utan några som helst problem. Receivern är INTE byggd för att köras med sub utan för att kunna användas MED eller UTAN sub.
-Boris- Posted - 2006/02/24 : 08:11:44
Dom där sakerna har man testat förr. Och direct är aldeles för baslöst för att funka. Vissa saker hör man knappt alls.

Men men, antar att den är byggd för att köra med sub? Det finns ingen annan med en sån skrotreciever på forumet då?
j0akim Posted - 2006/02/22 : 16:21:38
Testa att köra default inställningar på stärkaren. och sen läs igenom bruksen och gå därefter. när du kör "direct" så ska den ju spela skivan som den är. i stereoläge. testa detta, om det inte funkar, gå till hifiklubben :) lycka till!
-Boris- Posted - 2006/02/20 : 19:12:21
Högtalarna är inte fasvända. Jag har testat med flertalet högtalare dessutom. Vore konstigt om jag var så klantig varje gång.

Är det någon här som har en sån reciever?
Knoppen Posted - 2006/02/20 : 14:54:23
Förstärkarens fel är det inte i vilket fall som helst (såvida den inte är paj förstås men det tycker jag inte att så verkar vara fallet). Kolla så att du inte har fasvänt ena högtalaren jäntemot den andra. Ställ högtalarna på "Large" (ja det har du ju redan gjort, bra).
Totem Posted - 2006/02/20 : 07:28:08
Jag antar att du inte har någon garanti kvar på stärkaren? Vad säger denn förre ägaren?

/T
-Boris- Posted - 2006/02/17 : 16:17:52
Stängt av subb. Så den kanske inte delar vi 80Hz ändå ja.
Så det är isåfall redan fixat. Men Jag undrar fortfarande vart basfrekvenserna är. :/
Och innan ni frågar så har jag som sagt provat med en rad olika inputs. Desstuom har jag provat en hel del olika högtalare med samma tråkiga resultat.
Nygga Posted - 2006/02/17 : 16:06:54
Har är länken till manualen http://usa.denon.com/AVR1603_ownersmanual.pdf
Man kan ju stäng av subben i förstärkaren annars delar den vid 80 Hz som du säger, eller har jag missförstått frågan.

Mvh Nygga
-Boris- Posted - 2006/02/17 : 14:52:08
DVD spelaren har ingenting med någonting att göra i sammanhanget.
Analogt eller digitalt spelar ingen roll. CD, DVD, Dator eller MP3 spelare spelar inte heller någon roll.
Det är inte heller DVD-spelaren det är fel på. Det är recievern som kapar vid 80Hz enligt manualen. Ska man ha lägre måste man ha subben.
Fast det verkar som att den är väldigt klen på frevenser ända upp över 500Hz. Rör jag inte bas inställningarna så går det nästan inte att få någon bas alls i ljudet.

Jag får köra med +4dB för att får hyffsad bas. +12dB för att det ska matcha mina andra förstärkare jag haft. Men då är basen för det första inte riktigt lika låg. Och dessutom är den mullrig och helt odefinierad.
f95toli Posted - 2006/02/17 : 14:14:51
For det forsta: Hur ar det kopplat?
Analogt eller digitalt ut?
Vad jamfor du med? Annan DVD spelare eller en CD spelare?

Anvander du DVD spelarens egna installningar eller andrar du pa en reciever?

Visserligen kan det skilja en del mellan spelare men ALLA DVD spelare kan ge under 80 Hz ut (20-20 000 Hz)
-Boris- Posted - 2006/02/17 : 12:40:35
Kör i directläget. Frontarna inställda som large vet jag nog inte hur man fixar. Men jag tror jag har det. Har tyvärr manualen i gamla lyan.
Men det är inte så för andra då?
Kan man spela lägre än 80Hz på apparaten utan sub?

Okej kollat. Dom var intällda på large.


Men när jag kör med direct så är nästan ljudet olysningsbart tunt förövrigt. Måste ha basen på +4 iaf för att höra att den finns. Kan lika gärna slita loss baselementen, dom gör ingen skillnad typ.
Tifosi Posted - 2006/02/17 : 11:00:58
Verkar skummt det där.
Har du frontarna inställda som large?
Lyssnar du på musiken i direct-läget?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000