HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nybörjares fråga om ljudegenskaper...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Sweede Posted - 2006/02/13 : 10:13:33
Hej därute igen. Nu är det dags för en ny fråga från en som inte har så stor koll:

Vilken del av t.ex en receiver är viktigast för de "karaktäristiska" ljudegenskaperna? Om man tar t.ex Marantz, så säger ju alla att ljudet är varmt och detaljerat, osv, medans någon kanske säger att en HarmanKardon är mer kall, osv, osv (strunt i de detaljerna just nu :-)

Är det försteget som är viktigast för dessa egenskaper eller är det slutsteget? Dvs, om man matar en receiver med signal utifrån via analogt 7.1-ingång, så använder man väl, om jag förstår det rätt, bara slutsteget? (jag kanske har missuppfattat något iofs) Tappar man det karaktäristiska ljudet då? Eller är det försteg och slutsteg i samarbete som skapar de specifika ljudegenskaperna.

På samma sätt, slutar det "låta Marantz" om man tar ut signalen via pre-out och matar in den i ett annat slutsteg?

Hoppas frågan kan förstås. och skratta inte för mycket åt mig.
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
KingX Posted - 2006/02/16 : 01:01:26
det beror väll lite på vilken typ av hembiop anläggning du vill ha också... om du ska köra några lättdriva bokhyllehötalare/sateliter kan det juh duga gott med en väljudande fast itne så kraftfull reciver osv. sitter själv med en Denon för ca 5 000 kr och är helnöjd med mitt ljud... den räcker till gott och väl för de högtalare jag kör hembio med iaf...

men det är väll en smaksak.. och det bästa i varje fall är juh att prova sig fram.. lyssna själv sedan tycker jag att anläggnignar presterar så himla olika i film läge vs musik läge...
Sweede Posted - 2006/02/13 : 11:46:22
Men ok, tack, jag tackar för svaren. Anledningen till att jag undrade är att jag tar in bioljudet via 7.1-ingången idag och tycker mig inte märka någon skillnad när jag kör via digitalt in. Jag har ju en billig receiver, men går i uppgraderingstankar, och vill då veta om en ensam receiver kan göra jobbet eller om man bör fixa separata slutsteg, monoblock och allsköns extra kraft. :-)

Men jag tror att jag "fegar ur". Marantz minsting 4600 finns ju för 3000 spänn numera, det kan nog räcka med nåt sånt i så fall.
Sweede Posted - 2006/02/13 : 11:43:45
Ok, så man är i princip körd, kvalitetsmässigt, om man inte lägger ut tiotusentals kronor?
Bubben Posted - 2006/02/13 : 11:28:20
Håller också med om att det är slutstegsdelen som ger mest karaktär.
Men jag tror det beror på att "alla" förstegsdelar är så undermåliga att det i princip är samma skit i varje reciver.
gcs Posted - 2006/02/13 : 11:04:19
Det är mest slutsteget det handlar om i kombination med högtlarlasten. Förstegen är ett mindre problem. Nu kommer jag säkert att få mothugg men det är i.a.f. min erfarenhet. A och O i en förstärkare är att man har en väl tilltagen nätdel vilket de flesta tillverkarna inte har. Det är därför många vill ha ett separat slutsteg. En annan ska man kan göra är att se till att skaffa sig mycket lättdrivan högtalare eller köra med separata slutsteg till varja ingående högtalarelement.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000