HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Optisk eller coaxial för 5.1

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
FredrikN Posted - 2006/01/15 : 12:13:56
Jag kör film via datorn eftersom jag inte har en dvdspelare som klarar dvi som min proj helst vill matas med. Eftersom ja gför tillfället bygger ett par HFLS-1 så skulle jag vilja byta ljudkort, har ett inbyggt i moderkortet, dock med optisk utgång. Jag får alltså ut 5.1 fårn datorn. Har letat lite ljudkort och det verkar vara ovanligt med kort som stödjer optisk digital. Däremot är coaxial kontakt mera vanligt. Hur bör man göra och vad ger bästa ljudet, samksak men ändå.

Mvh Fredrik N
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
crion Posted - 2006/01/17 : 01:50:16
Inbyggda ljudkort skickar ofta bara 48KHz/96KHz (HD) vilket funkar utmärkt i film men en teoretisk drawback i musik. Ställ in ljudkortet att skicka 96KHz så blir det inte så kraftig drawback (förutsatt att du har en modern processor som klarar 24/96).
Martin.M Posted - 2006/01/15 : 15:15:28
Känns väl onödigt med ett bättre ljudkort om du ändå ska köra digitalt?
Huvudsaken är att det släpper ut en signal i 44khz utan att förvränga den.
Har jämfört mitt ljudkort för 199:- mot en Audiounet Art V2 för 35.000:- som transporter och kan inte höra någon slags skillnad.. skulle vara att ljudkortet är bättre isf eftersom det inte uppstår några läsfel
FredrikN Posted - 2006/01/15 : 12:32:01
Tackar för svaret!! Som jag skrev så kör jag optiskt idag men vill ha bättre ljudkort. Har du något bra tips.

Mvh Fredrik N
MrVan Posted - 2006/01/15 : 12:22:17
Optisk från dator till förstärkare är att föredra. Risken är annars att jurdbrum mm från datorns nätdel fortplantar sej till din stereo. Med optiskt överföring är ju dator & förstärkare elektriskt åtskillda.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000