HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Kritik mot Projektor alternativen

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
levande Posted - 2006/01/12 : 02:19:38
Jag skickade följande text till en firma som säljer blandannat sådana produkter, det skall bli kul att se vad det äger

Hej
Jag vill bara framaföra en sak vad gäller Samsung LE32R41BX
32tum 16:9 1366*768 HD Ready och med all sanerlihet flera LCD TVs.


Jag var iväg och köpte en Samsung LE32R41BX
32tum tv på ? och den kostade 16000kr som jag sparat ihop, så ni var 2000kr billigare på denna produkt inte dåligt det inte:)
Flera pluss till er:)
Det jag nu skall framföra till er är uppenbart ej kretik mot er, utan kretik mot det som tillverkar LCD skärmar som sedan skall användas som tv apparater/bio
Jag hade den nyinköpta Samsung LCDn hemma i några dagar och hade därmed möjligheten att prova den fullt ut.
Jag började direkt att ställa in bilden enligt min persoliga smak (mest verklig) och kunde genast konstatera att fabriksintällningen inte var bra:(
När jag sedan trixat färdigt med inställningarna så kunde jag genast konstatera att bilden släpade och flöt omkring i vissa sekvenser, ex:ansikten blev lite som gele` så att säga synligt flytande.
LCDn hade även uppenbara problem med att återge bilder som hade mycket konturer så att säga, ex: randiga kläder, saker med många linjer de blev helt enkelt inte sig lik så fort bliden rörde sig.
Sedan märkate jag också att fokuseringen släpade efter så fort bilden rörde sig, det blev synbart bättre när bilden den stannade vilket gjorde det jobbigt/tröttsammare att titta.
För att nästan inte se dessa defekter och brister bilden hade så måste man dra ner skärpan så att det blev suddigt och otydlig bild (fabriksinställning)
En sak till kom jag på, när jag tittade på en DVD film så hördes det ljud från en tv sändning, det var liksom överhörning på nått vis visserligen lågt men det hördes när det var tyst på DVD filmen.
Som tur var så fick jag lämna tillbaka TVn och fick alla pengar tillbaka, med det var inte så roligt att behöva göra det.
jag hade ju sett fram emot en rolig och trevlig uppgradering eftersom den faktiskt kostade 13000kr mer än min vanliga bildrörs TV.
Det enda possetiva jag har att minnas av denna produkt var att den drog lika mycket ström som en vanlig TV med bildrör, vägder bara 17kg, tar mindre platts. bra utseende, att man kan välja själv vilken nätsladd man vill koppla in.
Men tretton tusen är knappast värda detta, möjligtvis för en som vill visa sina finsate stillbilder.
Att man har mage att sälja ej färdigutveklad elektronik till lättlurade konsumenter är ett faktum i de flesta fall tyvärr.
Hoppas fler som har någorlunda syn i behåll ser detta och börjar ställa krav på de nya tv produkterna.
Hoppas ni på ? tar detta på rätt sätt och tar ert ansvar och ställer lite krav ni med så kanske det blir lite bättre för oss kosumenter och för er också föresten.

Vad har ni för erfarenheter om detta här på forumet?
Kan detta vara ett fall för den så kallade insändaren för allmänheten
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
j0akim Posted - 2006/07/28 : 23:01:37
om man jämför en plasma med en klass a stärkare så finns det många likheter, kvalite = dyr driftkostnad
sen värmen får man se som ett + då det agerar som ett extra element..
levande Posted - 2006/07/26 : 02:44:22
Håller med föregående om att Plasma verka bättre, synd att de dra så mycket stöm och har mycket värmeutveckling bara.
j0akim Posted - 2006/07/21 : 11:30:23
jag har kollat på de nya pioneer plasmorna. de är sjukt bra om man jämför med alla andra plasmor. helt klart bäst, men å andra sidan kostar de mest också. pioneer modellerna faller helt klart in som en bra tv hos mig. sen kommer det nya modeller till hösten och de lär inte vara sämre .

LCD tycker jag det blir riktigt dålig bild med. visst det funkar till en dator, men inte som tv...
RoboDuCk Posted - 2006/07/20 : 19:34:26
ztenlund, skillnaden är att en billig tv (med bildrör) för 10 år sedan kostade 3000kr och idag 10000kr (en med panel).

Bildrör är i mångt och mycket fortfarande överlägset alla vanliga förekommande paneler.
IBM utvecklade för ett-två år sedan en skärm med panel på 24-25" som skulle duga till att visa röntgenbilder - den kostade närmare 70 000 när den släpptes. Visst var det en riktigt grym skärm, men det räckte med 10000 om man ville ha motsvarande prestanda från en elektronrörsdito.

Den stora massan köper det som är bekvämt och snyggt och där har ju de nya skärmarna en klar fördel, men jag tror det kommer dröja till nästa generation (SED, OLED osv) innan elektronröret får se sig omsprunget.
ztenlund Posted - 2006/06/07 : 23:05:52
Missförstå mig rätt nu...
Jag gillar inte heller platt-tv, de är alldeles för dyra i förhållande till vad man får.

Kan ju tillägga att jag kör med CRT till den stationära datorn också...
levande Posted - 2006/06/07 : 22:47:55
Det märks lite tydligare på dessa nya skärmar när något är på tok för att de har bättre egenskaper på vissa områden.
När man har en felfri skärm så duger den säkert men jag tvivlar fortfarande.
ztenlund Posted - 2006/06/06 : 17:45:14
Vad är skillnaden egentligen jämfört med en billig tv för säg 10 år sedan?

Du betalade för en dålig tv och fick en sådan med halvtaskigt bildrör.
Nu betalar du för en taskig tv med dålig panel och får således en sådan, inte så konstigt egentligen.

Att massmånglarna AvPå, ElMinimalisten och SITA aldrig har varit något att lita på för tillförlitlig information om produkterna kan väl inte heller komma som en nyhet för någon...
levande Posted - 2006/06/06 : 15:42:12
Jag tror knappast att kunderna tycker det är bra att man undanhåller sanningen om sekunda varor.
Det borde ju finnas en lag att man måste informera kunden tydligt att det är andra/tredje sortering man säljer.

Frasseman Posted - 2006/06/06 : 12:43:58
levande: Jag förstår inte riktigt det du menar som "fusk"... Man har som konsument alltid möjlighet / skyldighet att kolla upp vad man köper.

Jag menar om man väljer köpa korv att grilla, och väljer Scan´s Hotdogs - kommer hem och märker att den endast innehåller 34% kött... Är det då Scan som luras - eller livsmedelsverket som "släpper igenom" hotdogs som korv trots att dessa endast innehåller 34% kött...

Det är extremt viktigt att man går runt i butiker och studerar skärmarna noggrant innan eventuellt köp... Om man efter det har möjlighet att testa hemma är det ju ännu bättre.

Det viktigaste med alla "högupplösta skärmar" är ju att dessa inte alls är gjorda för låg / normalupplöst bildmaterial.

När man använder sig av en normal bildsignal till sin högupplösta skärm, så får skärmen gissa sig till 70% av bilden! Om du tar ett digitalfoto och fördubblar bildens storlek så blir det ju genast mycket suddigare bild.

En bildrörs apparat är ju gjort för den bildstandarden vi har idag, en högupplöst är gjord för HDTV nätet. I Japan har de haft HDTV i ca 11 år - i USA närmare 8 år och här i Europa väntar vi alltjämt på bildsignalerna som skall göra våra nyinköpta LCD och Plasma skärmar rättvisa.

Mycket att tänka på i platt-TV djungeln

Mvh
Andreas
ryst Posted - 2006/06/06 : 10:34:57
Det kan väl knappasts komma som en överraskning
Billig pryl = får en sämre klassad panel
Dyr pryl = får en bättre klassad panel

Bara att gå ut i affären och jämföra själv så ser man ju det ganska tydligt.
levande Posted - 2006/06/06 : 10:21:56
Jag såg på nyheterna i går och där berättade man att det faktiskt på går och har på gått sedan länge ett fusk inom LCD försäljningen.
De berättade att det finns A B och C klass på tvskärmana precic som jag misstänkte så försöker man lura på folk skräp utan att berätta det för folk.

Någon mer som såg på nyheterna i går
Magils Posted - 2006/02/03 : 09:42:16
Efter lite ytterligare efterforskande..så är min uppfattning nånting i stil med Silvervargs...dock att graderingen hänger ihop med hurpass noggrann kontrollen är...

Grade A - Noggrann kontroll (som kostar mer) -> Färre defekter slipper igenom, lägre yield (dyrare)
Grade B - Mindre noggrann kontroll (som kostar mindre) -> Fler defekter slipper igenom, högre yield (billigare)
Följden är ju då att även om man köper en Grade B, så behöver inte den automatisk vara "full" med döda pixlar, även om risken är större.

Sedan kan man fundera huruvida noggrant kontrollerade som ej passerar A-nivån, blir B..eller..kasserade...

Dock gäller ju att t.ex. Samsung tillämpar samma pixelpolicy rakt över, ingen skillnad görs på A eller B...det nämns inte.


silvervarg Posted - 2006/02/02 : 16:23:44
Om jag minns rätt så sätter varje företag själv upp gränser för vad som är kravet för att klara Grade-A och Grade-B.
Om en panel har mer än ett visst antal döda pixlar av en viss typ så klarar den inte kravet för en viss Grade (lite förenklat).
På en grade-B panel så har man troligen några små problem, tex döda pixlar. Troligen är de ändå inte så allvarliga, och i denna tråd har inget sagts om just döda pixlar. Om en panel är för usel så klarar den inte kravet för Grade-B och skrotas istället.
Magils Posted - 2006/01/26 : 13:25:06
Ahh, gick lite snabbt från min sida också...men det enda jag hittat av klassning, både på TV och Manual är "Digital Class B Device" - Vilket hann ge mig ett mindre magsår,hupp! ...så vad har man då fått tag i???

Det gäller ju lära att med omtanke från internetkällor..nnte för jag vill hävda att Hifiklubben svamlar i detta sammanhang, men de är ju ganska snabba att vända halvsannningar till att själva framstå som bättre....jag minns när de lanserade DVD-2800 eller 2900...och det var minsann första gången i världshistorien som man fick en multispelare enligt annonsen...då hade bla. Pioneer haft dylika bra länge....frågan är var man kan finna fakta i frågan...särskilt om skillnader i Grade A och B.

Är man för mycket OT nu?
levande Posted - 2006/01/26 : 12:06:08
Det jag menade var tagit från denna länk.
Det står under Grade A-panel mitt på denna sida.
I övrigt kanske det finns mer att lära på denna sida

http://www.hifiklubben.com/se/Nyheter/detail/1669.htm
levande Posted - 2006/01/26 : 12:00:57
Jag är inte så bra på teknik engelska är det någon som kan översätta det berörda ämnet från förgående länk
Magils Posted - 2006/01/25 : 22:29:13
Hej

Jag må va blind, vissa av dina defekter kan jag se spår av på min LE51:a, men såå kass tycker inte jag den är, dock ersätter jag en Nokia från strax efter vinterkriget...

Men sen apropå Class A och B...som har med EMC värden att göra...du kan lugna ner dig...

http://www.emclab.umr.edu/emcproc.html

/MI
arcam Posted - 2006/01/24 : 20:21:01
Bra inlägg Levande.

Jag har själv märkt att det är dålig bildkvalitet
på plasma och lcd. Som ett exempel, jag var inne
i en tv-affär för ett tag sedan och tittade på alla
deras lcd och plasma-skärmar som var uppsatta
över hela väggen, säkert ett 30-tal i olika
storlekar...Ingen av dessa hade bra skärpa.

Då är t.o.m. min 5 år gamla bildrörstv bättre.
Ingen speciell bra utveckling eller hur...
levande Posted - 2006/01/23 : 21:35:44
Det blev inget om TV skärmar på Pluss.
Kanske det var i ett senare programm
Jag måste kolla upp det lite bättre.
JAWEN Posted - 2006/01/20 : 20:35:33
Bra inlägg levande, äntligen någon som synar och talar om dom heta plattskärmarnas dåliga kvali'te, jag har följt plasma/lcd/dlp i 3 år nu i en väntan i att köpa, men istället för att klarna så blir allt svårare.

Plasma är inte plasma, d.v.s en oerhört potent bilkälla, i stället kommer det olika paneler till plasma som i sin tur har helt olika bra egenskaper, en del plasma motsvarar inte ens en bildrör's tv från 1988 !!!.

Det samma gäller än så länge inte dlp & lcd men dom har också sina "oerhört svåra att tolka" specar som i sin tur gör det nästan omöjligt att veta om du gjort ett bra köp.

Jawen
levande Posted - 2006/01/20 : 01:02:49
Jag hittade följande info om Klass-A och Klass-B////

Det finns två flatskärmskvaliteter: Grade A och Grade B. Grade A är förstasortering och uppfyller de strängaste kraven på kvalitet.

Det verkar som att vissa firmor köper in andra sorterings produkter och utan att berätta för kunderna säljer dessa till fullt pris.
Mitt ansiktsuttryck blir kraftigt så här nu

Det vore kul om det skulle handla om plattbilds/TV på TV programmet Pluss den 23/1 nu på måndag alltså.
Det vore kul att se vad det tar upp då
levande Posted - 2006/01/18 : 03:14:39
Nu kom jag på en så kallad finess till som LCDn hade, det var en inbyggd ljuscensor som så kallade skulle ställa in ljuset automatiskt.
Som tur var så gick det att koppla ur den funtionen för det funkade inte så bra tyckte jag.
govinda Posted - 2006/01/17 : 23:25:19
Hej levande

Kul när någon som vågar säga ifrån. Förhoppningsvis slipper någon annan göra samma misstag.

Mvh Anders.s
levande Posted - 2006/01/17 : 23:14:56
Jag har nu också kontaktat den tidigare kontaktade firman och frågat angående manualen som det stog Klass-B på.
Jag inväntar svar och meddelar er sedan
levande Posted - 2006/01/17 : 23:06:43
Hej igen
Jag kom just på att jag glömde att berätta om en sak som stog på manualen till min föredetta LCD Samsung LE32R51.
På bak eller framsidan stog det att det var en Klass-B produkt.
Jag har nu i efterhand förstått vad det betydde, nämligen att det finns Klass-A produkter också och att dessa har betyligt strängare kvalitets krav.
Lite komiskt så här i efterhand att man höll på att köpa en Klass-B produkt som kostade hela 16,000 kr
Tur att mitt dåliga samvete övertalade mig att göra ett återköp.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000